Dodał, że adaptując "Krzyżaków" na język teatru lalkowego starał się precyzyjnie trzymać głównych wątków fabularnych zawartych w utworze.
"Powieść jest olbrzymia. Skrótowość i kondensacja realizacyjna polega na tym, że zamiast kilku wielkich scen dramatycznych zdecydowałem się zrobić ok. 50 krótkich scen migawek" – wyjaśnił.
"Chciałbym, aby spektakl rozgrywał się na wielu płaszczyznach. Aby z jednej strony był np. prostą i efektownie opowiedzianą historią o miłości i przyjaźni, a z drugiej strony stawiał publiczności pytania o sens wojny i o to, jak Polacy postrzegają samych siebie oraz jak patrzymy na inne narody. Przedstawienie adresowane jest dla widzów od lat 10. Oczywiście widz starszy i dojrzalszy będzie mógł odczytać więcej znaczeń" – ocenił reżyser.
W spektaklu wystąpi 12 aktorów, a na scenie pojawi się kilkadziesiąt lalek w trzech rodzajach – gliniane, w formie plansz oraz pacynki. Wykorzystane zostaną multimedialne efekty, m.in. cztery kamery będą na żywo rejestrować przebieg przedstawienia i w zmiksowanym kształcie prezentować to na ekranie. Całości towarzyszyć będzie muzyka na żywo na klawesynie w wykonaniu Sandry Szwarc, pianistki, absolwentki gdańskiej Akademii Muzycznej.
Roszkowski jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. W latach 2007-15 pracował jako dramaturg w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, gdzie współtworzył m.in. takie spektakle jak: "Blaszany bębenek" według Guntera Grassa, "Słodki ptak młodości" Tennessee Williamsa, "Nie-boska komedia" Zygmunta Krasińskiego, "Czarownice z Salem" Arthura Millera czy "Faraon" według Bolesława Prusa.
W 2012 r. zadebiutował jako reżyser "Stalkerem" na podstawie książki "Piknik na skraju drogi" braci Arkadija i Borysa Strugackich w Teatrze Wybrzeże. Od tej pory zrealizował jeszcze "Wielką improwizację" – również na gdańskiej scenie, "Lepszy świat" w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze oraz "Wesele", przedstawienie lalkowe, w Teatrze im. Andersena w Lublinie.
Scenografię i lalki do "Krzyżaków" zaprojektował jeden z najbardziej cenionych współczesnych polskich scenografów Mirek Kaczmarek. Ukończył Wydział Komunikacji Wizualnej poznańskiej ASP. Ma w swoim dorobku scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do niemal 100 spektakli. Regularnie współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami: Janem Klatą, Marcinem Liberem, Wiktorem Rubinem czy Piotrem Kruszczyńskim.
Źródło: PAP, oprac. M.Ś., marzec 2016