Peter Debruge z "Variety" pisał w trakcie festiwalu, że oto "polski legendarny reżyser Jerzy Skolimowski prezentuje swoją wariację na temat klasycznego obrazu Roberta Bressona i używa figury osła, by wytknąć ludziom maltretowanie zwierząt i natury", zaś Kuba Armata z Interii podkreślał, że:
"Proekologiczne przesłanie Skolimowski ubiera w metaforę i oryginalną formę, wyznaczaną przez zdjęcia Michała Dymka i muzykę Pawła Mykietyna. Impresyjny charakter filmu sprawia, że w pierwszej kolejności oddziałuje on na poziomie zmysłowym".
Na to, że "Io" jest filmem o mocnym zacięciu publicystycznym, wskazywała również Anna Tatarska z Onetu:
To film zrealizowany z miłości do zwierząt, taka deklaracja pojawia się w napisach końcowych. Jego aktywistyczny ton wyczuwa się już od pierwszych kadrów. Operator Michał Dymek filmuje Io i Kassandrę podczas występu. Skąpana w czerwonej, migającej poświacie arena krzyczy: "nie jestem miejscem dla zwierząt", co zdaje się potwierdzać przerażony wzrok Io. Do tych smutnych, pytających oczu reżyser wraca często, tak jakby kryła się w nich odpowiedź na pytanie o sens.
Bo dla Skolimowskiego filmowy osioł jest czymś więcej niż tylko przedmiotem. Nieprzypadkowo podczas odbierania canneńskiej nagrody reżyser ze sceny dziękował osiołkom, które zagrały w jego filmie, wymieniając imiona każdego z nich: Taco i Rocco.
Nagroda Jury festiwalu w Cannes, trzecie co do prestiżu wyróżnienie tej imprezy, to kolejne canneńskie laury w dorobku Skolimowskiego. Przed laty zdobył on Grand Prix za "Wrzask" (1978), a także nagrodę za scenariusz "Fuchy" (1982). Nie była to też jedyna nagroda dla "Io" - autor muzyki do filmu, Paweł Mykietyn został bowiem wyróżniony Cannes Soundtrack Award.
Złota Palma 75. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes trafiła w ręce Rubena Ostlunda za "Triangle of Sadness", zaś Grand Prix otrzymali ex-equo Lukas Dhont za "Close" oraz Claire Denis za "Stars at Noon". Za reżyserię wyróżniony został Park Chan-wook za "Decision to leave".
Festiwal w Cannes odbywał się w dniach 17-28 maja 2022 r.