Filmy Skolimowskiego i Smoczyńskiej w programie 75. MFF w Cannes
"Eo" Jerzego Skolimowskiego oraz "The Silent Twins" Agnieszki Smoczyńskiej znalazły się w programie 75. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, najbardziej prestiżowej imprezy filmowej świata.
Najnowszy film Jerzego Skolimowskiego znalazł się wśród obrazów, które powalczą o canneńską Złotą Palmę. "Eo" to opowieść o osiołku, który zostaje zabrany w "podróż" z polskiego cyrku do włoskiej rzeźni i hołd składany przez Skolimowskiego jednemu z największych arcydzieł w historii kina – "Na los szczęścia, Baltazarze!" Roberta Bressona, czyli innej opowieści z osiołkiem w roli głównej.
Historia nieszczęsnego zwierzęcia u Skolimowskiego ma się stać punktem wyjścia do opowieści o ludziach i współczesnej Europie, zaś sam film ma być zabawą z konwencją kina drogi. Skolimowski jest nie tylko reżyserem obrazu, ale i – obok Ewy Piaskowskiej – jego współscenarzystą. W obsadzie znaleźli się m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Tomasz Organek, a za kamerą stanął Michał Dymek, jeden z najzdolniejszych operatorów młodego pokolenia w Polsce. Film Jerzego Skolimowskiego jest polsko-włoską koprodukcją.
"Eo" powalczy o Złotą Palmę z takimi filmami jak "Tori i Lokita" braci Dardenne, "Crimes Of The Future" Davida Cronenberga, "Broker" Hirokazu Kore-edy i "Decision To Leave" Chan-wook Parka.
Drugim polskim akcentem tegorocznego festiwalu w Cannes będzie film "Silent Twins" Agnieszki Smoczyńskiej zrealizowany w koprodukcji polsko-brytyjskiej. Pierwszy anglojęzyczny film reżyserki, która zyskała międzynarodowe uznanie dzięki "Córkom dancingu" powalczy o Un Certain Regard.
"Silent Twins" to - jak czytamy na stronie dystrybutora - "oparta na prawdziwej historii opowieść o bliźniaczkach June i Jennifer Gibbons, które odmówiły komunikacji ze światem zewnętrznym. Siostry porozumiewały się jedynie ze sobą własnym wymyślonym językiem. Z czasem ich relacja przerodziła się w toksyczny związek - niebezpieczny zarówno dla nich, jak i dla ich otoczenia". Ich historię opisała dziennikarka śledcza Marjorie Wallace, a jej książka stała się bazą dla scenariusza filmu autorstwa Andrei Seigel.
Główne role w "Silent Twins" zagrały Letitia Wright ("Czarna pantera") i Tamara Lawrance ("Na plaży Chesil"). Polskimi producentkami filmu są Klaudia Śmieja-Rostworowska i Bogna Szewczyk oraz Ewa Puszczyńska. Muzykę do filmu napisał Marcin Macuk (Pogodno) oraz Zuzanna Wrońska. Autorem zdjęć jest zaś Jakub Kijowski, stały współpracownik Agnieszki Smoczyńskiej.
Konkurs Główny
- Les Amandiers, reż. Valeria Bruni Tedeschi
- Holy Spider, reż. Ali Abbasi
- Crimes Of The Future, reż. David Cronenberg
- Stars At Noon, reż. Claire Denis
- Frère Et Soeur, reż. Arnaud Desplechin
- Tori And Lokita, reż. Jean-Pierre and Luc Dardenne
- Armageddon Time, reż. James Gray
- Close, reż.Lukas Dhont
- Broker, reż. Hirokazu Kore-eda
- RMN, reż. Cristian Mungiu
- Triangle Of Sadness, reż. Ruben Ostlund
- Showing Up, reż. Kelly Reichardt
- Decision To Leave, reż. Park Chan-wook
- Nostalgia, reż. Mario Martone
- Tchaikovski’s Wife, reż. Kirill Serebrennikov
- Boy From Heaven, reż. Tarik Saleh
- Leila’s Brothers, reż. Saeed Roustaee
- Eo, reż. Jerzy Skolimowski
Un Certain Regard
- Les Pires, reż. Lisa Akoka, Romane Gueret
- Burning Days, reż. Emin Alper
- Metronom, reż. Alexandru Belc
- All The People I’ll Never Be, reż. Davy Chou
- Sick Of Myself, reż. Kristoffer Borgli
- Domingo And The Mist, reż. Ariel Escalante Meza
- Plan 75, reż. Hayakawa Chie
- Beast, reż. Riley Keough, Gina Gammell
- Corsage, reż. Marie Kreutzer
- Butterfly Vision, reż. Maksim Nakonechnyi
- The Silent Twins, reż. Agnieszka Smoczyńska
- The Stranger, reż. Thomas M Wright
- Joyland, reż. Saim Sadiq
- Rodeo, reż. Lola Quivoron
- Godland, reż. Hlynur Palmason
75. Festiwal Filmowy w Cannes potrwa od 17 do 28 maja 2022 r.
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]