Masecki Martin at his piano set in the courtyard of the building, home to the House of Culture Art Workshops Downtown, London, 12 August 2010, fot. Marek Dusza
Dzięki współpracy Pera Museum w Stambule z Instytutem Adama Mickiewicza turecka publiczność będzie miała okazję usłyszeć polskich muzyków młodego pokolenia, eksperymentujących na granicach gatunków. Cykl sześciu koncertów rozpocznie wystąpienie Marcina Maseckiego 26 marca 2014 w Cafe Pera. Oprócz Maseckiego w projekcie biorą udział: Soniamiki (28.05.2014), Drekoty (17.09. 2014), Mikrokolektyw (24.09.2014), SzaZa (7.11.2014), Paula & Karol (grudzień 2014).
Więcej o muzykach tutaj.
Marcin Masecki w swojej twórczości sięga do jazzu, muzyki klasycznej, a także eksperymentalnej. Jest związany z warszawską sceną muzyki alternatywnej, skupioną wokół niezależnej wytwórni Lado ABC. Współtworzył szereg formacji łączących jazzową improwizację z awangardowym brzmieniem – Telewizor, Papierosy, TAQ, Wczasowicz Paweł czy trio Masecki/Rogiński/Moretti. Gościnnie współpracował z Pink Freud, Muzykoterapia, Afro Kolektyw. Jako muzyk sesyjny nagrywał m.in. z Tomaszem Stańką, Michałem Urbaniakiem, Reni Jusis czy rodziną Waglewskich (współpraca przy albumie Męska muzyka Waglewski/Fisz/Emade).
Włoski kompozytor Domenico Scarlatti tworzył na przełomie dwóch epok: baroku i klasycyzmu. Był rówieśnikiem Jana Sebastiana Bacha. Tworzył w lżejszym, pogodniejszym stylu niż niemiecki organista. Pozostawił po sobie imponujący dorobek, w tym 555 sonat klawesynowych. Masecki tak mówi o inspiracji do powstania "Dekonstrukcji Sonat Domenico Scarlattiego".
„Ocknąłem się rok temu ćwicząc Sonaty Scarlattiego. Podczas pracy często dochodziło do sytuacji, w której gromadzące się ciśnienie intelektualne znajdowało nagle wentyl i wybuchało w postaci bezwarunkowej dekonstrukcji danej frazy oraz paru sekund beztroskiej improwizacji. Ku ochłonięciu mózgu. Chwilę później, po rozprostowaniu palców, wracałem do pracy nad tekstem Scarlattiego. Pewnego razu 'usłyszałem' jedną z tych dekonstrukcji. Zauważyłem ją i zarejestrowałem. Z technicznego pierdnięcia stała się muzycznym wydarzeniem. I doszło do mnie, że może w tym być jakaś wartość, że to może być właśnie naturalna dla mnie metoda mieszania tych moich dwóch światów. Wspomniane dekonstrukcje związane były bowiem z tekstem, wynikały z niego, nie były nakładanymi z zewnątrz filtrami (..) lecz wyrastały z samych Sonat; były w pewnym sensie wydłużeniem myśli Scarlattiego.”
Cyklowi koncertów w Turcji będą towarzyszyć pokazy filmów i wystawy polskich artystów. Organizatorem wydarzeń jest Pera Museum w Stambule, gdzie od 13 do 27 marca odbywał się przegląd filmów Polskiej Szkoły Filmowej.
Dokładny program koncertów dostępny tutaj.
Oprac. Elcin Marasli, tłumaczenie NZ.