"Błądzić jest rzeczą" pokazuje, jak szeroko, a zarazem niestandardowo działa pojęcie błędu, w jaki sposób pozwala zanalizować standardy, kategorie, przełomy projektowania. Wystawa umożliwia przyjrzenie się ikonom dizajnu jako czemuś znacznie więcej niż po prostu ładnym, funkcjonującym na rynku przedmiotom i rozwiązaniom. To sposób, aby zajrzeć w historię i przyszłość rzeczy.
W ramach "Błądzić jest rzeczą" pokazana zostanie między innymi ceramika Kariny Marusińskiej - twórczo zagospodarowująca błędy w procesie przemysłowym i składowaniu. Obok znalazły się nożyczki Fiskars, kanoniczny sprzęt, którego obecny wygląd zdeterminowała przypadkowa decyzja. Kuratorki, Katarzyna Białousz i Anna Theiss, szczególną uwagę poświęcają momentom, w których projekt staje się „błędny” albo zyskuje inną funkcję. Na przykład na skutek upływu czasu, tak jak "Lounge Chair" Ray i Charlesa Eamsów, który dziś w swoich klasycznych rozmiarach z 1956 roku jest pięknym przedmiotem, a dopiero w powiększonej, uwspółcześnionej wersji jest wygodnym fotelem. I odwrotnie – pytają o moment, w którym funkcja przedmiotu jest umowna albo nieoczywista, tak jak font Komunikat projektu Fontarte czy sukienki, tuniki i topy Maldoror.
Chippensteel, fot. materiały prasowe
Sercem wystawy "Błądzić jest rzeczą" jest prezentacja dwóch prac wyłonionych w konkursie na komentarz do błędu w dizajnie. Konkurs, przeprowadzony w połowie roku adresowany był do praktyków, czyli projektantów i artystów. Studio Beton i Janusz Łukowicz skierowali snop światła w stronę i samego procesu kreatywnego i siebie oraz zawodu, który wykonują. W jury konkursu znaleźli się Czesława Frejlich, Rene Wawrzkiewicz i Oskar Zięta.
Chippensteel 0,5, fot. materiały prasowe
Wystawę uzupełnia formalne spojrzenie na strategie wykrywania błędów – wielokanałowa instalacja krakowskiego kolektywu New Roman zrealizowana w Zakładach Grupy Azoty S.A. w Tarnowie, we współpracy z krakowską firmą projektowo-producencką Yeti.
6 grudnia Dorota Kuć i Karina Snuszka (Mood Design) poprowadzą wykład z częścią warsztatową "Projektowanie bez błędu".
Wystawa jest częścią 10. Festiwalu Sztuki ArtFest im. Bogusława Wojtowicza
Źródło: materiały prasowe, www.bwa.tarnow.pl, opr. MG, 28.11.2013
Karina Marusińska, "Uszczerby", materiały prasowe