Kompozytor i pedagog. Urodzony 8 listopada 1902 w Proszyskach, zmarł 14 listopada 1977 w Poznaniu.
-
Kompozytor i pedagog. Urodzony 8 listopada 1902 w Proszyskach, zmarł 14 listopada 1977 w Poznaniu.
W 1922 rozpoczął studia matematyczno-fizyczne, filologiczne i muzykologiczne (u Łucjana Kamieńskiego) na Uniwersytecie Poznańskim, następnie w latach 1931-33 kształcił się pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza i Tadeusza Szeligowskiego w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu.
Obok kompozycji, od 1945 do 1970 (tj. do przejścia na emeryturę), zajmował się pracą pedagogiczną - był nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Poznaniu.
Walerian Gniot uzyskiwał nagrody i wyróżnienia na krajowych konkursach kompozytorskich, m.in. w 1949 - wyróżnienie za kantatę Pierwiosnek na tenor, chór mieszany i orkiestrę (1949) na Konkursie Mickiewiczowskim oraz nagrodę za wariacje na temat ludowy wielkopolski Patrzała oknem na fortepian (1949) na 2. Chopinowskim Konkursie Kompozytorskim, w 1952 - wyróżnienie za Impresje olimpijskie na fortepian (1952) na Przedolimpijskim Konkursie Kompozytorskim, w 1955 - wyróżnienie za pieśń W imionniku na głos z fortepianem (1955) na Konkursie Mickiewiczowskim oraz ponownie wyróżnienie za Marsz fantastyczny na skrzypce i fortepian (1955) na konkursie kompozytorskim ogłoszonym z okazji 5. Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów "O Pokój i Przyjaźń", w 1961 - nagrodę za Lokomotywę na mezzosopran i chór mieszany (1961) na konkursie na pieśń chóralną w Poznaniu, w 1968 - III nagrodę za In memoriam na organy (1968) na konkursie na utwór organowy w Szczecinie, w 1971 - I nagrodę za pieśń Firanka na baryton i fortepian (trzecia pieśń z cyklu Anka) na konkursie na utwór do tekstu Władysława Broniewskiego. Ponadto został uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1964) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1975).
Ważniejsze kompozycje:
- Kwintet fortepianowy (1935)
- Uwertura B-dur na orkiestrę (1935-36)
- Uwertura D-dur na orkiestrę (1936)
- Trio na flet, altówkę i kontrabas (1936)
- Cztery pieśni na chór męski a cappella (1937)
- Taniec zbójnicki na chór męski, 2 skrzypiec i wiolonczelę (1937)
- Sinfonietta (1937)
- Sonata na kontrabas i fortepian (1938)
- Dwie pieśni na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Leopolda Staffa (1939)
- Trzy pieśni na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu do słów Tadeusza Micińskiego i Marii Konopnickiej (1939)
- Trio nr 3 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1943)
- Sonata-Concerto na klarnet i fortepian (1945)
- Missa Exsurgat Deus na chór i organy (1946)
- Symfonia (1947)
- Kwartet smyczkowy (1948)
- Pamięci Chopina, kantata na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1948)
- Pięć pieśni ludowych wielkopolskich na chór mieszany a cappella (1948)
- Pierwiosnek, kantata na tenor, chór mieszany i orkiestrę (1949)
- Pieśń Chopina na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1949)
- Patrzała oknem, wariacje na temat ludowy wielkopolski na fortepian (1949)
- Dwanaście melodii ludowych wielkopolskich na fortepian (1949)
- Uwertura kujawska na orkiestrę (1950)
- Sześć pieśni ludowych wielkopolskich na chór mieszany a cappella (1950)
- Tryptyk wielkopolski na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1951)
- Allegro koncertowe na saksofon i fortepian (1951)
- Impresje olimpijskie, 10 utworów na fortepian (1952)
- Ballada na róg i fortepian (1952)
- W imionniku, pieśń na głos z fortepianem do słów Adama Mickiewicza (1955)
- Marsz fantastyczny na skrzypce i fortepian (1955)
- Wariacje na temat ludowy na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1957)
- Kwintet dęty nr 1 na flet, obój, klarnet, róg i fagot (1958)
- Kwintet dęty nr 2 na flet, obój, klarnet, róg i fagot (1959)
- Lokomotywa na mezzosopran i chór mieszany (1961)
- Wielka symetria na orkiestrę (1962)
- Sei movimenti na flet, obój, klarnet, trąbkę, róg i fagot (1962)
- Kwintet na flet, 2 klarnety i fagot (1962)
- Kwintet dęty nr 3 na flet, klarnet, trąbkę, róg i fagot (1963)
- Musica seria na organy (1964)
- Śląsk śpiewa na chór mieszany a cappella (1964)
- Dachy na chór mieszany a cappella (1966)
- R-FL-X-67 per orchestra da camera (1967)
- Impresje olsztyńskie na flet i fortepian (1967)
- In memoriam na organy (1968)
- Quincunx, cykl utworów na 2 trąbki, róg i puzon (1968)
- Satyr w parku na chór męski a cappella (1969)
- Riflessi na 2 fortepiany (1970)
- Migawki na 2 trąbki, róg i puzon (1971)
- Sekstet na 2 trąbki, 3 rogi i puzon (1971)
- Variazioni per violino solo (1972)
- Anka, cykl pieśni na baryton i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1972)
- M-M I na orkiestrę symfoniczną (1973)
- Dytyramb na organy (1973)
- Meandry dla 12 wykonawców (1974)
- Musica per violino e orchestra (1975)
- Ben ritmico na zespół perkusyjny (1975)
- Sekstet dęty nr 2 na 2 trąbki, 2 rogi i 2 puzony (1977)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007.