Kompozytor, dyrygent i pedagog. Urodzony 27 listopada 1893 w Kroszycach koło Kielc, zmarł 12 maja 1963 w Krakowie.

W 1908 ukończył IV Gimnazjum w Krakowie. Studiował grę na organach w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie (1908-11), teorię i kompozycję w Instytucie Emila Jaques-Dalcroze'a w Hellerau koło Drezna (1912-13) oraz w Konserwatorium Cesarskiego Rosyjskiego Towarzystwa Muzycznego w Petersburgu - od 1914 do 1916, kiedy zmuszony został do przerwania nauki z powodu powołania do armii rosyjskiej. Po demobilizacji w 1918 osiadł w Charkowie, gdzie przez dwa lata był nauczycielem solfeżu i rytmiki w szkole prowadzonej przez żonę Walentynę Szaposznikow-Wiechowiczową. W 1921 powrócił do kraju. W Poznaniu, gdzie zamieszkał, objął funkcję kierownika artystycznego i dyrygenta Koła Śpiewackiego Polskiego, które w 1931 przekształciło się w Poznańskie Towarzystwo Oratoryjne. Prowadził także Chór im. Fryderyka Chopina (1927-30), Chór Męski "Echo" (1928-30), a od 1935 Chór Mieszany im. Stanisława Moniuszki. Pracował jednocześnie jako redaktor naczelny "Przeglądu Muzycznego", recenzent muzyczny w "Kurierze Poznańskim" oraz sprawozdawca muzyczny w kwartalniku "Muzyka Polska". Od 1921 był nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Państwowej Akademii i Szkole Muzycznej w Poznaniu, od 1923 wykładowcą teorii muzyki w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu. W latach 1926-27 kontynuował przerwane studia muzyczne jako stypendysta w Schola Cantorum w Paryżu. Po uzyskaniu w 1931 roku dyplomu z zakresu kompozycji w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie wykładał kompozycję w Konserwatorium Poznańskim.

W czasie II wojny światowej Stanisław Wiechowicz był zatrudniony oficjalnie jako prawnik kancelarii w majątku leśnym Tadeusza Halperta w Jeleńcu koło Ostrowca Świętokrzyskiego. Zajmował się jednak nadal udzielaniem lekcji kompozycji i teorii muzyki, ponadto gromadził materiały do podręczników z zakresu dyrygowania, historii muzyki chóralnej i form wokalnych. Po wojnie przeniósł się do Krakowa, gdzie do śmierci był profesorem kompozycji i teorii w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Pełnił tam również funkcje dziekana Wydziału Pedagogicznego i prorektora. Jego uczniami byli m.in. Krzysztof Penderecki, Lucjan Kaszycki, Juliusz Łuciuk, Krzysztof Meyer. Nigdy jednak nie stracił kontaktu z ruchem śpiewaczym - od 1947 był dyrektorem artystycznym okręgu krakowskiego, a od 1951 honorowym dyrektorem całego Zjednoczenia Polskich Zespołów Śpiewaczych i Instrumentalnych. Współpracował przez wiele lat z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Napisał wiele prac z zakresu techniki dyrygowania chórem i czytania partytur, m.in. "Dyrygent chóralny i formy wokalne", "Dzieje chóru i rozwój praktyki chóralnej", "Czytanie partytur", "Podstawowe uwagi dla dyrygentów chóralnych".

W 1928 otrzymał I nagrodę na konkursie ogłoszonym z okazji Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego za Oj ty wolo na chór mieszany (1928), w 1939 - Państwową Nagrodę Muzyczną za całokształt działalności kompozytorskiej, w 1948 - I nagrodę na Krajowym Konkursie Olimpijskim i brązowy medal olimpijski na Międzynarodowym Olimpijskim Konkursie Sztuki w Londynie za Kantatę żniwną (olimpijską) na 8-głosowy chór mieszany (1940-47), w 1950 - Państwową Nagrodę Artystyczną II stopnia, w 1951 - I nagrodę za suitę Kasia na orkiestrę smyczkową i 2 klarnety (1946) na Festiwalu Muzyki Polskiej, w 1953 - Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w 1955 - I nagrodę na konkursie kompozytorskim zorganizowanym z okazji Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w Warszawie za Koncert staromiejski na wielką orkiestrę smyczkową (1954), w 1961 - Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za List do Marc Chagalla na głosy solowe, recytatorów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1961).

Ważniejsze kompozycje:

  • Widmo (We śnie mi się jawi) na głos z fortepianem (1918)
  • A że zapomnieć ciebie muszę na głos z fortepianem (ok. 1920)
  • Pocałunek (Słodko usta ustom rade) na głos i fortepian (ok. 1920)
  • Czego ty bledniesz na głos i fortepian (1921)
  • Babie lato, poemat symfoniczny na orkiestrę (1922)
  • Na polu wiśnia na chór mieszany (1922)
  • Kiedy będzie słońce i pogoda na chór żeński (1922)
  • W olsynie, w gęstej krzewinie na chór mieszany (1922)
  • Kołysanka (Uśnijże mi, uśnij) na chór mieszany (1922)
  • Przedzierzgnę się siwą gołębicą na chór mieszany (1922)
  • Gdzie mi się podziały tulipany na chór mieszany (1922)
  • Z tamtej strony rzeki na chór mieszany (1922)
  • Moja Kasiu, moja droga na chór mieszany (1923)
  • Matulu moja, krakowiak na chór mieszany (1923)
  • Inom cie uwidzioł na chór męski (1923)
  • Chodziła po sieni, kołysanka na chór mieszany (1923)
  • Z tamtej strony jeziora na chór męski (1923)
  • Nie chcę cię Kasiuniu [wersja I] na chór mieszany (1923)
  • Karafiol (Jestem sobie chłopak młody), piosenka żołnierska na chór męski (1923)
  • W dzikim boru na chór mieszany (1923)
  • A siadajże na wóz [wersja I] na chór mieszany (1923)
  • Maciuś na chór męski (1923)
  • Deszczyk pada na chór mieszany (1923)
  • Wysła na pole na chór mieszany (1923)
  • Pragną oczki [wersja I] na chór mieszany (1923)
  • Oj jeno ja na wojenkę pojadę na chór mieszany (1923)
  • Wdycki, wdycki na chór mieszany (1924)
  • A siadajże na wóz [wersja II] na orkiestrę smyczkową (1924)
  • Matulko moja na chór męski (1924)
  • Kto ma szwarną żonę na chór mieszany (1924)
  • Śniło mi się śniło na chór męski (1924)
  • A te rudzkie dziewki na chór mieszany (1924)
  • Wyszła dzieweczka na chór męski (1924)
  • Jenoch jednego braciszka miała na chór mieszany (1924)
  • Koniarze, koniarze na chór mieszany (1924)
  • Miałam ci ja pierwszego na chór męski (1924)
  • Jestem ja dzieweczka na chór mieszany (1924)
  • Z tamtej strony przeory na chór mieszany (1924)
  • Leciały gęsi [wersja I] na chór męski (1924)
  • Na koniczka wsiadał na chór mieszany (1924)
  • Służyłam u pana [wersja I] na chór mieszany (1924)
  • Ach biada mnie na chór męski (1924)
  • Kiedym ja szedł na chór męski (1924)
  • Ach na polu na chór męski (1924)
  • Chodziłem ja po grobelce na chór męski (1924)
  • Nie wiedziała co czyniła na chór mieszany (1924)
  • Wyleciał mi ze krza na chór mieszany (1924)
  • Żenie pastereczka na chór męski (1924)
  • Bez wodę koniczki na chór mieszany (1924)
  • Jakech ja konie pasł na chór męski (1924)
  • Miałam ci ja kochaneczka na chór mieszany (1924)
  • Pojedziemy na gon na chór męski (1924)
  • Oj dziewczę, dziewczę na chór mieszany (1924)
  • Deszcz idzie na chór mieszany (1924)
  • Jak ja ciebie na chór mieszany (1924)
  • Stoi lipka na chór mieszany (1924)
  • Krakowski mosteczek na chór mieszany (1924)
  • Śniło się Marysi na chór mieszany (1924)
  • U mej matki na chór mieszany (1924)
  • Jak się będę wydawała na chór mieszany (1924)
  • Nie chcę cię Kasiuniu [wersja II] na małą orkiestrę symfoniczną (1924)
  • Służyłam u pana [wersja II] na chór mieszany (1924)
  • Kolędziołki beskidzkie na chór żeński (1925)
  • Kołysanka (Ta kolebka, ta wierzbowa) na chór żeński (1925)
  • Oj Janicku serdecko na głos z fortepianem (ok. 1925)
  • A wsadzę ja jabłoneczkę na głos z fortepianem (ok. 1925)
  • Córuleńku Anuleńku na głos z fortepianem (ok. 1925)
  • Osa, osa, zimna rosa na głos z fortepianem (ok. 1925)
  • Hejże Maryś rusaj sobą na głos z fortepianem (1925)
  • Czemuż ci mi moja matko na chór mieszany (1926)
  • Za ujazdem czarna rola na chór mieszany (1926)
  • Już się lasy zielenią na chór mieszany (1926)
  • Siedzi zajączek na chór mieszany (1926)
  • Wedle tego Jędrzejeczka na chór mieszany (1926)
  • Pod kominem, scherzino piccolo na chór mieszany (1926)
  • Jechało pacholę na chór mieszany (1926)
  • Pieśni wielkanocne w łatwym układzie na chór mieszany (1926)
  • Chmiel Polski taniec weselny na orkiestrę symfoniczną (1927)
  • Kołysanka bez słów na chór mieszany (1927)
  • Pastorałki na chór mieszany i orkiestrę (1927)
  • Słowo o Jakubie Szeli na chór mieszany (1927)
  • Pod borem sosna [wersja I] na chór mieszany (1927)
  • Kaczor (Uśnijże mi moje dziecię), [wersja I] kołysanka na chór mieszany (1927)
  • Trzy utwory religijne w łatwym układzie na chór mieszany (1927)
  • Pieśni wielkopostne w łatwym układzie na chór mieszany (1927)
  • Dzień słowiański na chór mieszany i orkiestrę dętą (1928)
  • Oj ty wolo na chór mieszany (1928)
  • Veni Creator [wersja I] na chór mieszany (1928)
  • Veni Creator [wersja II] na chór męski z towarzyszeniem organów (1928)
  • Suita pastoralna na recytatora, chór mieszany i orkiestrę (1929)
  • Kolęda w olbrzymim mieście, recytacja na chór, głos solowy i perkusję (1929)
  • Muzyka symfoniczna na orkiestrę (1930)
  • Rapsod na orkiestrę i recytację (przed 1932)
  • Hymn na 250. rocznicę odsieczy Wiednia na 2 głosy wokalne (1933)
  • Zwycięzca na głos solo (1933)
  • Kantata romantyczna [wersja I] na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1934)
  • Mruczkowe bajki, wariacje II na chór mieszany i 2 fortepiany (1934)
  • Kukułecka (Kukułecka kuka, Jasio listy pise) na chór mieszany (1934)
  • A kto ciebie na głos i fortepian (1935)
  • Koło mego ogródeczka na głos z fortepianem (1935)
  • Uśnijże mi moje dziecię [wersja II] na głos z fortepianem (1935)
  • Pod borem sosna [wersja II] na głos z fortepianem (1935)
  • Liście w ogrodzie na głos z fortepianem (1935)
  • Miała Kasieńka na głos z fortepianem (1935)
  • Nie chcę cię Kasiuniu [wersja III] na głos z fortepianem (1935)
  • Są na boru szyszki na głos z fortepianem (1935)
  • Ta kolebka (Kołysanka) [wersja II] na głos i fortepian (1935)
  • Hej żeglajże żeglarze na głos z fortepianem (1935)
  • Hejże ino fijołeczku leśny na głos z fortepianem (1935)
  • Som w stawie rybecki [wersja I] na głos z fortepianem (1935)
  • Kołysanka lalek (U naszego synka) na głos i fortepian (1935)
  • Ballada na orkiestrę symfoniczną (przed 1936)
  • Oj siadaj, siadaj na chór mieszany (1937)
  • Som w stawie rybecki [wersja II] na 3-głosowy chór żeński (1938)
  • Powiewaj wiatreńku na chór żeński (1938)
  • Kwartet smyczkowy nr 1 Es-dur (przed 1939)
  • Deszcz po szybce ścieka na chór mieszany (1939)
  • Na krosnach (Sam od brzega) na głos i fortepian (przed 1939)
  • Na glinianym wazoniku [wersja I] na 8-głosowy chór mieszany (1939)
  • Powadziły się bieguny na głos i fortepian (przed 1939)
  • Stuku, puku na 3-głosowy chór żeński (1939)
  • Ruta, poemat symfoniczny na orkiestrę (przed 1939)
  • Kantata żniwna (olimpijska) na 8-głosowy chór mieszany (1940-47)
  • Na glinianym wazoniku [wersja II] na chór męski (1941)
  • Pastorałka (Pienia aniołów brzmią pod niebiosy; Pójdziemy bracia) na chór żeński (1942)
  • Dwa mazurki na skrzypce i fortepian (1942)
  • W Betleem sławnem na chór żeński i fortepian lub organy (1942)
  • Pragną oczki [wersja II] na chór mieszany z towarzyszeniem 2 fortepianów (1943)
  • Kwartet smyczkowy nr 2 "Jeleniecki" (1943)
  • Kujawiak-ballada (Miesiączku świeć w okno moje) na 8-głosowy chór mieszany (1944)
  • Psalmodia na chór mieszany i orkiestrę (1944)
  • Andante d-moll na kwartet smyczkowy (przed 1945)
  • Andante D-dur na kwartet smyczkowy i chór mieszany ad libitum (przed 1945)
  • Od buczku do buczku na 3 głosy żeńskie (lub dziecięce) (1945)
  • Krakowiak Es (Zeszły się jedna z drugą) na chór mieszany (1945)
  • Wlazła na wieżę na chór mieszany (1945)
  • Ma miła dzieweczko na chór żeński (1945)
  • Oj, przyszło mi, przyszło na chór mieszany (1945)
  • Siadaj na wóz na chór żeński (1945)
  • Krakowiak C (Hejże ino po skalmirsku) na chór męski (1945)
  • Młodo pani na cepiecek prosi [wersja I] na chór głosów równych (1945)
  • Młodo pani na cepiecek prosi [wersja II] na głos z towarzyszeniem skrzypiec (1945)
  • Szumi dolina [wersja I] na chór mieszany (1945)
  • Szumi dolina [wersja II] na podwójny kwartet smyczkowy (po 1945)
  • Hosa, hosa [wersja I] na chór mieszany (1945)
  • Hosa, hosa [wersja II] na podwójny kwartet smyczkowy (po 1945)
  • Leciały gęsi [wersja II] na chór mieszany (1945)
  • Leciały gęsi [wersja III] na podwójny kwartet smyczkowy (po 1945)
  • Proso (Czyje proso ograniacie) [wersja I] na chór żeński (1945)
  • Ej za dworem na górze [wersja I] na chór głosów równych (1945)
  • Ej za dworem na górze [wersja II] na głos z towarzyszeniem skrzypiec (1945)
  • Zarżyjże mi mój koniczku na 3 głosy żeńskie lub dziecięce (1945)
  • Trzy utwory na fortepian (1945)
  • Kasia, suita ludowa w 5 częściach na orkiestrę smyczkową i 2 klarnety (1946)
  • Na glinianym wazoniku [wersja III] na 8-głosowy chór mieszany i 2 fortepiany (1946)
  • Zielony gaiku na głos z towarzyszeniem skrzypiec, altówki i wiolonczeli (1947)
  • Na glinianym wazoniku [wersja IV], scherzo na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1947)
  • Uważ mamo raz [wersja I], kujawiak na 1 lub 2 głosy żeńskie z towarzyszeniem fortepianu (1947)
  • U sąsiada kalenica spadła [wersja I] na 4-głosowy chór męski i instrumenty (1947)
  • Pochód czasów, onomatopeja rytmiczna - recytacja masowa na wielki zespół mieszany i instrumenty perkusyjne (1947)
  • Trio na dowolne instrumenty: smyczkowe, dęte lub mieszane (1947)
  • A czemużeś nie przyjechał, obrazek wiejski na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1948)
  • Kołysanka d-moll [wersja I] na chór mieszany (1949)
  • Szła Karolinka na chór mieszany (1949)
  • Kaczki na chór mieszany (1949)
  • W gaiku na chór mieszany (1949)
  • Leluje na chór mieszany (1949)
  • Pieśń pracy [wersja I] na chór mieszany (1949)
  • Pieśń pracy [wersja II] na chór męski (1949)
  • Tren (Wokaliza) na głos i fortepian (1949)
  • Kujawiak G (Pod borem sosna) [wersja III] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1952)
  • Tam na górze jawor stoi na chór mieszany (1953)
  • Pado dysc na chór mieszany i mały zespół orkiestrowy (1953)
  • Pieśni Mickiewiczowskie na chór mieszany (1954)
  • Koncert staromiejski na wielką orkiestrę smyczkową (1954)
  • Proso (Czyje proso ograniacie) [wersja II] na chór mieszany (1954)
  • Szyszki, rondo na orkiestrę symfoniczną (1954)
  • Kantata romantyczna [wersja II] na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1955)
  • Jesień (Na skrzydłach lipowych śnieg) na głos z fortepianem (1955)
  • Rytmy na zespół perkusyjny (ok. 1955)
  • Rybeczki (Som w stawie rybecki) [wersja III] na chór mieszany i orkiestrę (1956)
  • Gołębica, kantata na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (1959-63)
  • Zawołanie (Millenium) na instrumenty dęte i perkusyjne (ok. 1960)
  • Uważ mamo raz [wersja II], kujawiak na chór żeński, fortepian i perkusję (1961)
  • Zawitał nam dzionek na chór żeński (1961)
  • List do Marc Chagalla, rapsod dramatyczny na głosy solowe, recytatorów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1961)
  • Po nocnej rosie na chór żeński (1961)
  • Kołysanka d-moll [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1961)
  • U sąsiada kalenica spadła [wersja II] na chór żeński, fortepian na 4 ręce i perkusję (1961)
  • Przyleciał gołąbek na chór żeński (1961)


Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2006.