Powstało w 1932 roku, a w jego skład wchodzili: Bronisław Wojciech Linke, Edmund Jerzy Kaniewski, Jadwiga Pietkiewiczowa, Mieczysław Szymański, Franciszka Weinles- Themerson, Feliks Topolski, Kazimierz Zielenkiewicz, a także B.Gniazdowski, H.Henneberg, B.Herman, J.Knothe, A.Kudła, L.Nadelmanówna, A.Żyw. W 1935 roku grupa zmieniła nazwę i występowała jako Loża Malarska.
Prace tych artystów bliższe były twórczości członków Szkoły Warszawskiej niż Bractwa Św. Łukasza, odznaczały się bowiem większą swobodą w stosowaniu technik i stylistyk malarskich, a także upodobaniem do współczesnej tematyki. Silny wpływ na ich stylistykę wywarł francuski koloryzm. Jeśli zaś chodzi o nastrój, to odznaczały się one pogodą, humorem, czasem liryzmem i baśniowym nastrojem. Grupa zorganizowała trzy wystawy swoich prac, wszystkie w Warszawie, z czego dwie w siedzibie Instytutu Propagandy Sztuki, w latach 1932 i 1935, a jedną w Salonie Czesława Garlińskiego w Warszawie, w 1934 roku.
Autorka: Magdalena Wróblewska
Literatura:
"Polskie życie artystyczne w latach 1915-1939", red. Aleksander Wojciechowski, Ossolineum 1974
"Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego: Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta", katalog wystawy, Warszawa, 1978