Content anchor

Jarosław Fliciński

Jarosław Fliciński, fot. Konrad PustołaJarosław Fliciński, fot. Konrad Pustoła

Artysta, malarz, posługuje się także fotografią i wideo. Urodził się w 1965 roku w Gdańsku.

W latach 1982-1986 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, a następnie na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie w 1991 roku otrzymał dyplom w pracowni prof. Hugona Laseckiego. Mieszka i pracuje w Gdańsku oraz Warszawie.

Jarosław Fliciński, jak pisała Anda Rottenberg,

"odwołując się do uświęconych kanonów modernizmu, sprowadza elementy widzianego świata do gry zgeometryzowanych form i podstawowych barw."

W jego malarstwie, chociaż abstrakcyjnym i operującym prostymi formami geometrycznymi, odnaleźć można bezpośrednie inspiracje w otaczającej artystę rzeczywistości, czego ten nie ukrywa i co często świadomie ujawnia. Abstrakcja staje się dla niego sposobem na oddanie wyabstrahowanego uczucia, wrażenia czy stanu emocjonalnego. Malarstwo Flicińskiego porównywano także do muzycznej notacji, próby oddania typowo muzycznych rytmów.

Początkowo malował głównie na płótnie, z czasem jego obrazy coraz bardziej wiązały się z konkretnym otoczeniem. Fliciński nie tylko zaczął malować bezpośrednio na ścianach, ale także anektować całe wnętrza, aranżując przestrzenie dla ekspozycji swych obrazów (np. Zamek - Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, 2003). Jak sam twierdził:

"Moje obrazy ześlizgnęły się w pewnym momencie z płótna na ściany. Nastąpiło to w tym momencie, kiedy ramy obrazu stały się po prostu za ciasne lub też gdy żaden z obrazów, jaki miałem w danej chwili, nie odpowiadał wymogom wnętrza ze względu na skalę, kolor czy światło."

Coraz częściej artysta sięga też po język op-artowski, a jego malarskie interwencje tworzą iluzje wizualne, np. poprzez ich zwielokrotnienie w odbiciu (np. na wystawie "Anabasis" w Łodzi w 2009 roku).

Jarosław Fliciński, "White star"2002, Chinati Foundation, MarfaJarosław Fliciński, "White star", 2002, Chinati Foundation, Marfa

Ważnym elementem prac Flicińskiego stała się także fotografia, która z funkcji dokumentacyjnej szybko przeistoczyła się w równoważne medium jego twórczości. Na wystawy artysty składają się również filmy wideo.

Jarosław Fliciński, "Skoki do wody", 2004Jarosław Fliciński, "Skoki do wody", 2004
Obrazy Flicińskiego układają się w cykle. Jedną z pierwszych były słynne Skoki do wody (1992-1994) (zobacz zdjęcia), seria inspirowana basenowymi kafelkami, jednocześnie zawierająca typowe dla jego malarstwa elementy - liniowe podziały płaszczyzny i określony rytm. Razem z obrazami powstały wówczas zdjęcia i filmy wideo z postaciami na tle obrazów, m.in. mężczyzny skaczącego do basenu. W późniejszych cyklach powielał wzory tapet (Kwiaty i gwiazdy 1998-2000), tkanin maszynowych, koców ( Faites vos jeux 1998-2000 (zobacz zdjęcia); Far Away 2000). Strukturę jego obrazów stanowią proste dekoracyjne motywy - koła, elipsy ( Koniec lata 2004 (zobacz zdjęcia), dla Galerii Le Guern w Warszawie), zmultiplikowane linie (Wolność - dobrze, więcej wolności - lepiej; Pocałunek nie wystarczy - Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, 2003), gwiazdy (Star zrealizowana w Marfie w 2002 roku).
 
Jarosław Fliciński, "Flowers & Stars No15", 1998Jarosław Fliciński, "Flowers & Stars No15", 1998
Fliciński przez kolejne lata konsekwentnie tworzy wielkoformatowe płótna z powtarzającymi się motywami linii, kół, pasów lub seryjnymi wzorami, zazwyczaj sięga do prostych form czy struktur geometrycznych. Skojarzenia z minimalizmem dotyczą u niego nie tyle formy, co zainteresowania miejscem jako przestrzenią odbioru, aranżowania całej przestrzeni ekspozycyjnej, w dialogu z architekturą, światłem, w dialogu pomiędzy obrazami.
"Jarosław Fliciński nie toczy żadnych sporów z tradycją własnej dyscypliny, bardziej pochłonięty możliwościami ożywienia malarstwa, znalezienia dlań wiarygodnej formy przekazu, mimo ograniczeń wpisanych w malarską konwencję. Chociaż formalne granice samego medium nigdy nie były dla niego przeszkodą, począwszy od wychodzenia poza ramy obrazu w przestrzeń i malowaniu wprost na ścianach lub specjalnie konstruowanych elementach składających się na architekturę wystawy, po operowanie światłem, dźwiękiem, korzystanie z fotografii czy wideo" - czytamy w materiałach do wystawy indywidualnej w Galerii Le Guern.
Mark Ginsbourne w katalogu towarzyszącym wystawie znajduje odniesienie dla interpretacji praktyki malarskiej Flicińskiego na gruncie psychofizjologii percepcji, w refleksji fenomenologicznej. Kluczowe dla tej myśli doświadczenie sytuuje w sferze wizualnych negocjacji pomiędzy tym, co zamierzone przez artystę i tym, co staje się udziałem postrzeżeń odbiorcy.
 
W tekście do wystawy w BWA Warszawa w 2011 r., na której Fliciński pokazał kolejny cykl wielkoformatowych i abstrakcyjnych obrazów "Układy / Arrangements", kuratorzy podsumowują ostatnią dekadę malarstwa Flicińskiego. Początek jego historii sytuując na rezydencji w Marfie w Stanach Zjednoczonych, gdzie Fliciński przebywał na zaproszenie Chinati Foundation Donalda Judda. Założone przez Judda na teksańskiej pustyni centrum skupia się na dziełach, w których sztuka i otaczająca ją sceneria są ze sobą ściśle związane.
"Zestawienie z Juddem może być pomocne, by dobrze zrozumieć głęboki sens tego malarstwa. Judd zmienił kierunek w modernistycznej rzeźbie, konstruując symetryczne kuby i dążąc do uzyskania maksymalnej prostoty, porządku, ograniczenia elementów niekontrolowanych. Skupiał się na opanowaniu relacji między obiektem a otoczeniem. Tymczasem minimalistyczne abstrakcje Flicińskiego są niczym wirus zaburzający taką harmonię. Pocięte struktury o ostrych brzegach uwypuklają agresywny pierwiastek w jego płótnach."
Napięcie między modernistycznym porządkiem a wpuszczanym w jego obręb elementem niepokoju, dynamiki widać w projekcie "Fliciński dla Warszawy Centralnej" (2011). Są to wizualizacje zapowiadające malarską interwencję artysty w przestrzeni warszawskiego dworca Warszawa Centralna. Rewitalizowany po latach zaniedbań klasyczny już niemal budynek polskiego socmodernizmu jest tu traktowany z szacunkiem (projekt respektuje założenia architekta Arseniusza Romanowicza), lecz bez nadmiaru muzealnej troski. Szerokie pasy bieli wprowadzone na słupy między peronami organizują przestrzeń dworcowych podziemi w innej niż dotychczas perspektywie (wszerz, nie wzdłuż) oraz składają się na rodzaj przygotowanej w wielkiej skali wizualnej zabawy-zagadki (gdzie stanąć, jak patrzeć, by praca złożyła się w całość?).

Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2006; aktualizacje: listopad 2009; Agnieszka Sural, marzec 2014

Fotografie publikujemy dzięki uprzejmości artysty oraz Galerii Le Guern

Więcej materiałów na stronie artysty: www.flicinski.net

Wybrane wystawy indywidualne:
1992 - "Marzec '92", Galeria Wyspa, Gdańsk;
1993 - "Skoki do wody - rok 1993 - stany mentalne", Sfinks, Sopot;
1994 - "Skoki do wody - rok 1994 - ci którzy się wywyższają, zostaną poniżeni, a ci, którzy się poniżają, upadną do końca", Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk;
1998 - "I za dużo nie wystarczy", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot;
1999 - "Idź dalej", Galeria Wschodnia, Łódź;
2000 - "Daleko stąd", Galeria Foksal, Warszawa; Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Niemcy; Maschenmode, Berlin, Niemcy;
2001 - "Świetnie wyglądasz! Świetnie się czuję!", Sfinks, Sopot;
2002 - Malarstwo i rzeźba, Studio LoDo, Phoenix, Stany Zjednoczone; "Place your bets", Fundacja Chinati, Marfa, Teksas, Stany Zjednoczone; "To let you shine", Galeria De Expeditie, Amsterdam, Holandia;
2003 - "Malarstwo", Galeria Brigitte Weiss, Zurych, Szwajcaria; "Wszystko w porządku", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
2004 - "Koniec lata", Galeria Le Guern, Warszawa; "Nigdy nie było lepiej", Centrum Sztuki, Villa Arson, Nicea, Francja;
2005 - "Malarstwo", Galeria de Expeditie, Amsterdam, Holandia; "Ściana", Galeria dla..., Toruń.
2007 - "Playground" - CCNOA, Bruksela; "Never Mind" - BWA, Zamość;
2008 - "No Matter Where It Happens" - Galeria Żak-Branicka, Berlin;
2009 - "Lost in Colour" - Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk (z Nicholasem Bodde);
2011 - "Nikt tego nie wie na pewno" - BWA Warszawa; "Jutro jest teraz" - Centro Cultural Sao Lourenco, Portugalia
2012 - "Tak, naprawdę" - Benveniste Contemporary, Madryt
2014 - "Czarna Gwiazda" - CIAJG, Guimaraes, Portugalia
 
Wybrane wystawy grupowe:
1987 - "Rzeźba - Instalacja - Obraz", Galeria Wyspa, Wyspa Spichrzów, Gdańsk; "Moby Dick, rzeźba 87", Galeria Wyspa, Wyspa Spichrzów, Gdańsk;
1988 - "Teraz jest teraz", Galeria Wyspa, Wyspa Spichrzów, Gdańsk; "Stan teraz", Galeria Wschodnia, Łódź
1989 - "Gnosis", Galeria Wyspa, Wyspa Spichrzów, Gdańsk;
1990 - "Pokaz", Galeria Wyspa, Gdańsk; W międzyczasie, ESC, Tuluza, Francja; "Renesans na wschodzie", Fundacja Arcade, Carcassonne, Francja;
1992 - "Kultura i sztuka 1", Galeria C-14, Gdańsk; "EXPO Gdańsk I", Galeria Art-ON, Halmstad, Szwecja;
1998 - "W tym szczególnym momencie", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa;
1999 - "Public Relations", Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; "Pełzająca rewolucja", Galeria Foksal, Warszawa; "What I see is what You get", Galeria Medium, Bratysława, Słowacja;
2000 - "SCENA 2000", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Pomiędzy estetyką a metafizyką", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; 11 Triennale Malarstwa, Centrum Sztuki Współczesnej, Wilno, Litwa;
2001 - "In Between. Art from Poland 1945-2000", Chicago Cultural Center, Chicago, Stany Zjednoczone; "Höhere Wesen befehlen: anders malen", Smart Project Place, Amsterdam, Holandia; "Sopot w Berlinie", Instytut Polski, Berlin, Niemcy;
2002 - "Art Point", Miami Beach, Floryda, Stany Zjednoczone; "Zapomniane miasto", Kokerei Hansa, Dortmund, Niemcy;
2004 - "Re: Locating: ukryte pragnienia", Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; "Tirol Transfer", Austriackie Forum Kultury, Warszawa;
2005 - "Absolwent", Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk; "Flipside", ArtLink at Artistsspace, Nowy Jork, Stany Zjednoczone;
2006 - "W Polsce czyli gdzie?", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Ideal City - Invisible Cities", Zamość; Poczdam, Niemcy; "Malarstwo polskie XXI wieku" - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa;
2007 - "Manipulacje. O ekonomii kłamstwa" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Artist in Wonderland" - Pomorski Park Naukowo-Techniczny, Gdynia; "From Poland?", Kasia Kay Art Project Gallery, Chicago;
2008 - "Wystarczająco blisko" - Galeria Le Guern, Warszawa; "Aktywne studio" - Galeria Studio, Warszawa; "Gleichheit - Równość" - Galeria Program, Warszawa;
2009 - "Cameo" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Anabasis. Rytuały powrotu do domu" - Willa Grohmana, Łódź; "Good Night, Sleep Tight" - Upload Art Project, Trento; "Lost in Colour - dialog 1" - Gdańska Galeria Miejska;
2010 - "Sala Neoplastyczna. Otwarta kompozycja" - Muzeum Sztuki w Łodzi; "Archipelag" - Muzeum Miejskie, Faro, Portugalia;
2011 - "Pragnienia i tęsknoty" - Galeria Miejska, Gdańsk; "Nowy Porządek" - Art Stations Fundacja Grażyny Kulczyk, Poznań; "Plądrując ruiny rzeczywistości", Galeria BWA Warszawa, Warszawa;
2012 - "Splendor Tkaniny" - Galeria Narodowa, Zachęta, Warszawa, "Samozapłon" - BWA Bielsko-Biała; "Alphaville" - Hala Koszyki, Warszawa;
2013 - "Sala Neoplastyczna, otwarta kompozycja" - Muzeum Sztuki, Łódź; Conversation Pieces, "Lonelyfingers" - Museum Abteiberg, Monchengladbach, Niemcy
 
Skoki do wody III 1994
powrót do tekstu

 

 

Faites vos jeux 15 oraz Faites vos jeux 9 2000
powrót do tekstu

 

 

Everything is All Right 2000, Centrum sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

 

 

Let's go now Studio LoDo, Phoenix, 2002

 

 

Koniec lata 2004 Galeria Le Guern
powrót do tekstu

 

 

Place your bets No. 44 Chinati Foundation, Marfa

 

 

Never been beter Villa Arson, Nicea, 2004

 

 

Up, up and away Ideal city, invisible city Zamość 2006

 

 

Up, up and away Ideal City, Invisible Cities Poczdam 2006

 

 

I go and I come wystawa The title as the curator's art piece Blow de la Barra, Londyn, 2006

 

Obrazek użytkownika Agnieszka Sural
Agnieszka Sural
2007/05/14
Facebook Twitter Reddit Share

Jarosław Fliciński

Multimedia

Jarosław Fliciński

Wydarzenia

29wrz'11
2sty'12
Okładka (nid 5974970)

Na wystawie pokazywana jest tylko niewielka część kolekcji: dzieła z kręgu minimal artu oraz abstrakcji geometrycznej, w tym m.in. klasyczne już prace Donalda Judda. Czytaj dalej about: "Nowy porządek" - wystawa prac z kolekcji Grażyny Kulczyk

Brak podobnych artystów.