Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu Ewy Wdowickiej Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem w 1998. Swoje umiejętności doskonaliła podczas wielu kursów wokalnych prowadzonych przez takich artystów, jak Helena Łazarska, Leopold Spitzer, Jerzy Marchwiński, Ewa Podleś, Sylwia Geszta i Ryszard Karczykowski.
Została laureatką III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu (1995), Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach (1999), Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych "Orfeo" w Hanowerze (2000). W 1998 zdobyła Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta, w 2001 - Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, w 2004 - Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego. W 1995 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, zaś w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawaną przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania.
Iwona Hossa na scenie zadebiutowała w 1996 partią Violetty w Traviacie Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W tym samym roku została solistką poznańskiego Teatru. Od 2000 jest związana z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, gdzie także zadebiutowała rolą w Traviacie. Współpracuje również z wieloma innymi teatrami operowymi w Polsce i za granicą.
Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, John Neschling, Gustavo Dudamel, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Masymiuk, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała udział w Międzynarodowym Festiwalu "Wratislavia Cantans", Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech.
Artystka posiada w swoim repertuarze kilkadziesiąt partii operowych (m.in. Zuzanna w Weselu Figara, Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju, Donna Anna w Don Giovannim, Fiordiligi w Così fan tutte i Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, Hanna w Strasznym dworze i Zuzia w Verbum nobile Stanisława Moniuszki, Rozyna w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, Gilda w Rigoletto Verdiego, Norina w Don Pasquale i partia tytułowa w Łucji z Lammermoor Gaetano Donizettiego, Eudoksja w Żydówce Jaquesa Halevy'ego, Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce Christopha Willibalda Glucka, Małgorzata w Fauście Charlesa Gounoda, Dziewica w Joannie d'Arc Arthura Honeggera, Liù w Turandocie Giacomo Pucciniego, Roksana w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego), operetkowych oraz oratoryjno-kantatowych (od baroku - m.in. Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Antonio Vivaldiego, do współczesności - Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego, Romana Palestra). Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego.
Iwona Hossa ma na koncie nagrania płytowe, w tym wydany przez wytwórnię fonograficzną EMI, CD ze Strasznym dworem. Wzięła też udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii "najlepszy program poświęcony sztuce". W 2008 płyta z kompozycjami wokalno-instrumentalnymi Szymanowskiego, nagrana z Antonim Witem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej, otrzymała nominację do nagrody Grammy, zaś krążek z Jutrznią Pendereckiego, zarejestrowany również z Filharmonią Narodową - nominację do nagrody Grammy 2009.
Strona internetowa artystki: www.iwonahossa.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2008, aktualizacja: lipiec 2010.