Urodził się 30 lipca 1966 roku we Wrocławiu. Pierwsze lekcje gry na fortepianie pobierał u Selimy Morskiej-Wełmińskiej. W 1987 roku uzyskał dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Toruniu, gdzie uczył się w klasie fortepianu Barbary Muchenberg. Studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, najpierw na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej, a następnie Kompozycji i Teorii Muzyki. W 2005 został doktorem w zakresie sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Stopień naukowy doktora habilitowanego uzyskał w 2012 roku, od 2013 jest profesorem nadzwyczajnym bydgoskiej Akademii Muzycznej. Od roku akademickiego 2006/07 Piotr Salaber naucza również w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, prowadzi wykład monograficzny „Muzyka filmowa”.
Warsztat kompozytorski doskonalił m.in. pod kierunkiem Karlheinza Stockhausena podczas kursów mistrzowskich w Kuerten koło Kolonii (1998-2002) oraz Elżbiety Sikory, Alaina Savoureta i Ewy Synowiec (Międzynarodowy Kurs dla Kompozytorów, Gdańsk 2000).
Piotr Salaber w 1985 roku został laureatem Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie, a rok później uczestniczył w Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Jest autorem muzyki do kilkuset piosenek, blisko stu spektakli teatralnych, a także programów radiowych i telewizyjnych. Jest również autorem reportaży, m.in. z Indonezji, Singapuru, Madagaskaru, Kenii, Tanzanii, Seszeli, Egiptu, Komorów, Mauritiusa, Stanów Zjednoczonych i Meksyku - reportaże te publikowane były na łamach "Ilustrowanego Kuriera Polskiego" oraz nadawane w autorskich audycjach radiowych na antenie Polskiego Radia w Bydgoszczy.
Za swoją działalność artystyczną Piotr Salaber był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. W 1997 roku otrzymał Nagrodę Wojewody Bydgoskiego za znaczące dokonania artystyczne, a w 1998 roku Nagrodę Bydgoskiego Informatora Kulturalnego. W 2001 roku uhonorowany został tytułem "Bydgoszczanin Roku". W 2004 Jury 5. Festiwalu Dobrego Humoru pod przewodnictwem Jacka Fedorowicza przyznało nagrodę w kategorii "Najzabawniejszy talk show" programowi JOKER, którego był współtwórcą. Jego muzyka do spektaklu "Bracia Karamazow" (w Teatrze Miejskim w Gdyni) została wymieniona przez miesięcznik "Teatr" w kategorii "Najlepsza muzyka sezonu 2005/2006". Podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu (2014) "Operetka" Witolda Gombrowicza z muzyką Piotra Salabera w wyk. Teatru Narodowego oraz orkiestry Óbudai Danubia Zenekar z Budapesztu w reż. A. Bubienia zdobyła Grand Prix. Za działalność na rzecz niepełnosprawnych otrzymał "Złote Serduszko" fundacji "Siła serc" (2003) oraz tytuł "Amicus Fundacji" fundacji Pro Omnibus (2006). Każdego roku kompozytor wraz z Orkiestrą Marka Czekały towarzyszy podopiecznym fundacji Pro Omnibus podczas Festiwalu Piosenki Młodzieży Niepełnosprawnej w Ciechocinku.
Koncertował w Rosji, Czechach, Niemczech, Szwecji, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Współpracował m.in. z Markusem Stockhausenem, synem Karlheinza. Wielokrotnie prezentował swoją muzykę jako dyrygent, kierując orkiestrami Filharmonii Pomorskiej, Kaliskiej, Kieleckiej i Wrocławskiej oraz Filharmonii Kameralnej w Łomży, a także Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu oraz Orkiestrą Symfoniczną Óbudai Danubia Zenekar w Teatrze Narodowym w Budapeszcie.
Piotr Salaber od 1994 do 2001 związany był z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdzie sprawował funkcję kierownika muzycznego. Od 1997 jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
– Twórczość kompozytorska Piotra Salabera skupia się wokół dwóch rodzajów muzyki: muzyki teatralnej (do kilkudziesięciu spektakli teatralnych) i utworów dla dzieci (ponad 100 piosenek, musical). Inne kompozycje (ok. 10), o charakterze okolicznościowym, przeznaczone są na chóry, głosy wokalne, media elektroniczne, orkiestrę. Charakterystyczne dla tej twórczości jest łączenie brzmień tradycyjnych instrumentów (również instrumentów ludowych z różnych regionów świata) z brzmieniami elektronicznymi. Duże znaczenie dla kompozytora ma także problem przestrzenności dźwięku i uwzględnienie zasad percepcji w budowaniu i kształtowaniu napięć w utworze – Anna Nowak, Katarzyna Kliczewska, „Kompozytorzy polscy 1918-2000" pod red. Marka Podhajskiego.
Wybrane kompozycje
- Nie kochaj, ty mała, artysty, widowisko poetyckie do tekstów Mariusza Trzaski (1986)
- Jak uwięziony motyl, widowisko poetyckie do wierszy Haliny Poświatowskiej (1990)
- Muzyka do spektaklu Boogie - Woogie w reż. Zbigniewa Wróbla (1991)
- Prelude na fortepian (1993)
- Taka już jestem, musical dla dzieci do tekstu Mariusza Trzaski (1994)
- Non omnis moriar na chór mówiony (1994)
- Muzyka do spektaklu Pożądanie schwytane za ogon w reż. Wiesława Górskiego (1995)
- Muzyka do spektaklu Anioł na dworcu w reż. Jana Kulczyńskiego (1995)
- Był sobie teatr, widowisko poetyckie (1995)
- Ciernie na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1995)
- Muzyka do spektaklu Bajkowy Turniej w reż. Krystyny Jakóbczyk (1996)
- Muzyka do spektaklu Malutka czarownica w reż. Krystyny Jakóbczyk (1997)
- Muzyka do spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. Marka Mokrowieckiego (1997)
- Muzyka do spektaklu Stoi na stacji... w reż. Mirosława Różalskiego (1997)
- Muzyka do spektaklu Obmyślam świat w reż. Andrzeja Błaszczyka (1997)
- Muzyka do spektaklu Dusia, Ryba, Wal i Leta w reż. Katarzyny Deszcz (1997)
- Lokomotywa, cykl 12 utworów do tekstów, bądź inspirowanych tekstami Juliana Tuwima na kwintet wokalny i orkiestrę symfoniczną (1997)
- Muzyka do spektaklu Tomasz Mann w reż. Aleksandra Berlina (1998)
- Muzyka do spektaklu Wagon z miejscami do leżenia w reż. Witolda Rudzkiego (1998)
- Muzyka do spektaklu Tajemnice Olsztyńskiego Zamku w reż. Krystyny Jakóbczyk (1998)
- Muzyka do spektaklu Dziady w reż. Andrzeja Waldena (1998)
- Muzyka do spektaklu Chłopiec z gwiazd w reż. Joanny Łupinowicz (1998)
- Muzyka do spektaklu Lot nad kukułczym gniazdem w reż. Wojciecha Adamczyka (1998)
- Muzyka do spektaklu Sonet – Kraina kłamczuchów w reż. Jacka Andruckiego (1999)
- Muzyka do spektaklu Makbet w reż. Andrzeja Waldena (1999)
- Muzyka do spektaklu Szkoła mężów w reż. Jana Bratkowskiego (1999)
- Muzyka do spektaklu Świniopas w reż. Krystyny Jakóbczyk (2000)
- Muzyka do spektaklu Urodziny Kubusia Puchatka w reż. Krystyny Jakóbczyk (2000)
- Muzyka do spektaklu Nas troje w reż. Jana Bratkowskiego (2000)
- Alchera, electronic sounds (2000)
- Muzyka do spektaklu Kariera Artura Ui w reż. Wojciecha Adamczyka (2001)
- Muzyka do spektaklu Podróże Guliwera w reż. Krystyny Jakóbczyk (2001)
- Muzyka do spektaklu Pinokio w reż. Krystyny Jakóbczyk (2001)
- Muzyka do spektaklu Kot w butach reż. Andrzeja Waldena (2002)
- Muzyka do spektaklu Bracia Lwie serce w reż. Krystyny Jakóbczyk (2002)
- Muzyka do spektaklu Opera Mydlana w reż. Jan Bratkowskiego (2003)
- Muzyka do spektaklu Przy drzwiach zamkniętych w reż. Jana Bratkowskiego (2003)
- Muzyka do spektaklu Bajkopeja w reż. Antoniego Gryzika (2004)
- Muzyka do spektaklu Demony w reż. Wojciecha Adamczyka (2004)
- Muzyka do spektaklu Zbrodnia i kara w reż. Andrzeja Bubienia (2005)
- Muzyka do spektaklu Dom Pod Kocim Pazurem w reż. Krystyny Jakóbczyk (2005)
- Missa Mundana na chór, orkiestrę, solistów, organy i media elektroniczne (2005)
- Muzyka do filmu Legenda w reż. Mariusza Pujszo (2005)
- Muzyka do spektaklu Mąż i żona w reż. Andrzeja Bubienia (2006)
- Muzyka do spektaklu Nieprzyjaciel w reż. Jana Bratkowskiego (2006)
- Muzyka do spektaklu Masz być szczęśliwy w reż. Jana Bratkowskiego (2006)
- Muzyka do spektaklu Bracia Karamazow w reż. Andrzeja Bubienia (2006)
- Muzyka do spektaklu Pułapka w reż. Julii Wernio (2006)
- Muzyka do spektaklu Opowieści Lasku Wiedeńskiego w reż. Bogdana Toszy (2007)
- Muzyka do spektaklu Dziady w reż Jacka Andruckiego (2007)
- Muzyka do spektaklu Piękna i Bestia w reż. Krystyny Jakóbczyk (2007)
- Muzyka do spektaklu Kram Karoliny w reż. Konrada Szachnowskiego (2008)
- Muzyka do spektaklu Odyseja w reż. Krystyny Jakóbczyk (2008)
- Muzyka do spektaklu Trzy siostry w reż. Julii Wernio (2008)
- Muzyka do spektaklu Dzikie łabędzie w reż. Krystyny Jakóbczyk (2008)
- Muzyka do spektaklu Osiem świateł Chanuki reż. Ireny Dragan (2008)
- Muzyka do filmu Skorumpowani w reż. Jarosława Żamojdy (2008)
- Muzyka do spektaklu Widnokrąg w reż. Bogdana Toszy (2009)
- Muzyka do spektaklu Obłom-off w reż. Andrzeja Bubienia (2009)
- Muzyka do spektaklu Ballady i romanse w reż. Karela Brożka (2009)
- Muzyka do spektaklu Dyl Sowizdrzał w reż. Konrada Szachnowskiego (2009)
- Muzyka do spektaklu Sanatorium pod klepsydrą w reż. Julii Wernio (2009)
- Muzyka do spektaklu Córka króla smoka w reż. Ireny Dragan (2009)
- Muzyka do spektaklu Tartuffe albo Szalbierz w reż. Bogdana Toszy (2010)
- Muzyka do spektaklu Judaszek w reż. Andrzeja Bubienia (2010)
- Muzyka do spektaklu Książę i żebrak w reż. Konrada Szachnowskiego (2010)
- Muzyka do spektaklu Parricides (Ojcobójcy) w reż. Monique Stalens (2010)
- Muzyka do spektaklu Romane Paramisia – Baśnie cygańskie w reż. Ireny Dragan (2010)
- Muzyka do spektaklu Dzikie Łabędzie w reż. Krystyny Jakóbczyk (2010)
- Muzyka do serialu Ludzie Chudego w reż. Wojciecha Adamczyka (2010)
- Muzyka do serialu Ludzie Chudego 2 w reż. Macieja Wojtyszko (2011)
- Muzyka do spektaklu Żółta szlafmyca w reż. Julii Wernio (2011)
- Muzyka do spektaklu Udając ofiarę w reż. Andrzeja Bubienia (2011)
- Muzyka do spektaklu Książę i żebrak w reż. Konrada Szachnowskiego (2011)
- Muzyka do spektaklu Fałszywa księżniczka w reż. Krystyny Jakóbczyk (2011)
- Muzyka do spektaklu Czarowna Noc w reż. Marka Czumy (2011)
- Muzyka do spektaklu Na pełnym morzu w reż. Marka Czumy (2011)
- Muzyka do spektaklu Pieszo w reż. Andrzeja Bubienia (2011)
- Muzyka do spektaklu Iwona księżniczka Burgunda w reż. Bogdana Toszy (2011)
- Muzyka do spektaklu Karrier (Koń ma cztery nogi a też się potknie) w reż. Andrzeja Bubienia (2011)
- Niech lampy naszej wiary nie gasną... na solistów, chór i orkiestrę (2011)
- Muzyka do spektaklu King Matt the First w reż. Julii Wernio (2012)
- Muzyka do spektaklu Nas troje w reż. Jana Bratkowskiego (2012)
- Muzyka do spektaklu Rozalinda w reż. Krystyny Jakóbczyk (2012)
- Muzyka do spektaklu Miarka za miarkę w reż. Andrzeja Bubienia (2012)
- Muzyka do spektaklu Chłopcy w reż. Marka Czumy (2013)
- Muzyka do spektaklu Dziewczynka z zapałkami w reż. Cezarego Żołyńskiego (2013)
- Muzyka do spektaklu Operetka w reż. Andrzeja Bubienia (2014)
- Muzyka do spektaklu Słowik w reż. Chia-yin Cheng (2014)
- Muzyka do spektaklu Потанцуем (Zatańczmy) w reż. Andrzeja Bubienia (2015)
- Muzyka do spektaklu Śpiewająca Lokomotywa w reż. Krystiana Nehrebeckiego (2015)
- Muzyka do spektaklu Wujaszek Wania w reż. Andrzeja Bubienia (2015)
- Muzyka do spektaklu Pułapka w reż. Julii Wernio (2016)
- Muzyka do filmu Kobiety bez wstydu w reż. Witolda Orzechowskiego (2016)
Strona internetowa kompozytora: www.salaber.com.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, marzec 2006; aktualizacja: czerwiec 2016, AG.