Studiowała grę na fortepianie w klasie Ludwika Stefańskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1967) oraz kompozycję u Bogusława Schaeffera (dyplom w 1973) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W latach 1967-68, dzięki stypendium Rządu Francuskiego, kontynuowała studia pianistyczne pod kierunkiem Susanne Roche i Vlado Perlemuttera w Paryżu.
Brała udział w wielu konkursach pianistycznych, m.in. w Konkursie im. Ferenca Liszta i Béli Bartóka w Budapeszcie (1966), gdzie zajęła V miejsce oraz Konkursie im. Marii Canals w Barcelonie (1968), na którym zdobyła II nagrodę. Do 1978 występowała jako pianistka z recitalami i koncertami w kraju oraz za granicą. Później poświęciła się wyłącznie pracy kompozytorskiej.
Ewa Synowiec jako kompozytorka zadebiutowała w 1972 w Domu Kultury w Krakowie. Na konkursach kompozytorskich w 1973 (za Sonatę per pianoforte nr 1, 1969) i w 1974 (za Quartettino d'archi, 1969) otrzymała wyróżnienia. Dwukrotnie została stypendystką Związku Kompozytorów Polskich (1974, 1975). Jej utwory wykonywane były na festiwalach, m.in. we Wrocławiu, w Warszawie ("Warszawska Jesień"), Katowicach, Poznaniu, Boswil (w ramach Frauenmusik-Forum), Salzburgu, Zurychu, a grafiki muzyczne (stanowią one blisko połowę jej dorobku kompozytorskiego) wystawiane w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Szwajcarii oraz Kanadzie.
Działalność pedagogiczną rozpoczęła w 1966, udzielając lekcji gry na fortepianie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (do 1975). Następnie przeniosła się do Gdańska, gdzie prowadzi klasę fortepianu i kompozycji w Akademii Muzycznej (od 1991 na stanowisku profesora).
Ewa Synowiec od 1975 była członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1977-81 pełniła funkcję skarbnika Gdańskiego Oddziału ZKP. Napisała książkę "Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera" (Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1983).
Została uhonorowana m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki III stopnia (1980) i Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1990).
Ważniejsze kompozycje:
- Dwugłos na flet i fortepian (1966)
- Cztery duety na instrumenty dęte (1966)
- Utwór na dwa fortepiany (1966)
- 3 X 4 na flet, saksofon altowy i fagot (1966)
- Sonata w formie otwartej na fortepian (1966)
- Kwartet smyczkowy nr 1 (1966)
- Kompozycja fletowa (1966)
- Sonata minima na fortepian (1967)
- Mały kwintet na instrumenty dęte (1967)
- Psalm XXII [wersja I] na alt, flet, skrzypce i czelestę (1967)
- Trio smyczkowe (1967)
- Duet na skrzypce i altówkę (1967)
- Kompozycja nr 2 na flet solo (1968)
- Psalmodia na alt i chór mieszany (1968)
- 1 + 11 na wiolonczelę i saksofony (1968)
- Sonata per pianoforte nr 1 (1969)
- Quartettino d'archi (1969)
- Szkice na orkiestrę kameralną (1971)
- Schizofonia na wielką orkiestrę symfoniczną (1971)
- Kwartet smyczkowy (ósemkowy) (1971)
- 72 na orkiestrę symfoniczną (1972)
- Change dla dwóch pianistów (1972)
- Gra dla 2, 3, 4, 5 lub 6 trębaczy (1972)
- Konwersacje na flet i fortepian (1972)
- Serial dla Ryszarda na flety blokowe (1973)
- Plus ça change - plus c'est la même chose, sekstet smyczkowy (1973)
- Tytus, tercet na głos, flet i wiolonczelę (1973)
- Fantazja in B [wersja I] na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (1973)
- Fantazja in B [wersja II] na trąbkę i fortepian (1973)
- Martwa natura I na flet, trąbkę, skrzypce, altówkę i wibrafon (1974)
- Invitation (Martwa natura II) na trąbkę, wibrafon, skrzypce, flet, ksylofon, altówkę, marimbafon, wiolonczelę i klarnet (1974)
- Fragmenty do tekstów Safony na głos i 2 flety (1974)
- Syntonia na wielką orkiestrę symfoniczną (1975)
- Solo dla perkusisty na dzwonki, wibrafon i marimbę (1975)
- UDMSW, czyli Martwa natura III (Utwór dla miasta Stalowa Wola) na klarnet, trąbkę, wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1975)
- TV-Poker na 4 dowolne instrumenty dęte i taśmę (1975)
- Kompozycja jednostronna na skrzypce solo (1976)
- Ricordanza (Martwa natura IV) na flet, trąbkę i wibrafon (1976)
- Wersja nr 3 na skrzypce solo (1976)
- Fantazja na skrzypce solo (1976)
- Da camera na flet, skrzypce i wiolonczelę (1977)
- Kwartet smyczkowy "Resume" (1977)
- Postscriptum na fortepian i perkusję (1977)
- Koncert na smyczki (1978)
- Alternative I na fortepian solo lub dwa fortepiany (1978)
- Pory roku na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1978)
- Psalm XXII [wersja II] na głos, flet, 2 skrzypiec, altówkę i fortepian (1978)
- Sinfonietta da camera, kompozycja graficzna dla 10-15 dowolnych wykonawców (1978)
- Quasi una sonata per pianoforte solo (o 2 pianoforti) (1978)
- Alternative II na fortepian lub klawesyn solo albo na 2 fortepiany (2 klawesyny) (1979)
- Sonata per pianoforte nr 2 (1980)
- Sonata per violino solo (1980)
- Espressivo na 7 instrumentów (1980)
- Concertino na flet, wibrafon, wiolonczelę solo i smyczki (1980)
- Arboretum na sekstet smyczkowy (1980)
- Spiegelspiel na orkiestrę symfoniczną (1980-81)
- Muzyka i mózg, kompozycja graficzna dla dowolnych wykonawców (1982)
- Temat z wariacjami na kwartet smyczkowy (lub zespół smyczków) (1982)
- Refuge (Absence), kompozycja graficzna na dowolnego solistę lub dowolny zespół kameralny lub symfoniczny (1982)
- Fleuraison, kompozycja graficzna na dowolny instrument solo lub zespół wykonawców (1982)
- Tryptyk organowy (1982)
- Omni modo na organy lub klawesyn lub akordeon (1982)
- Nostradamus, kompozycja graficzna (1982)
- Głosy ze ściany, kompozycja graficzna na orkiestrę symfoniczną (1982-83)
- Trivium na flet (lub marimbę) i orkiestrę (1983)
- Dedykacja na chór mieszany a cappella (1983)
- Sezon w piekle (Une saison en enfer) na orkiestrę symfoniczną (1983)
- NDSL (Nulla dies sine linea), kompozycja graficzna dla dowolnych wykonawców (1983)
- DO-DU czyli DOwolny Duet, kompozycja graficzna barwna dla dwóch dowolnych wykonawców (1984)
- aFiMeRaL, kompozycja graficzna barwna dla 4-7 dowolnych instrumentalistów (1984)
- Diabolus in musica, kompozycja graficzna (1984)
- Sextory na saksofon solo lub kilka dowolnych saksofonów (1984)
- d.p.P.G.d.d.u. (dla pana Piotra Grelli do dowolnego użytku), kompozycja graficzna (1984)
- Idiom na fortepian (1984)
- En bleu, kompozycja graficzna (1984)
- Vitrail casse, kompozycja graficzna (1984)
- Fleyers, kompozycja graficzna (1984)
- Destrukcje, kompozycja graficzna (1984)
- Aut, kompozycja graficzna (1984)
- Orkus, kompozycja graficzna (1984)
- Non ens, kompozycja graficzna (1984)
- ABRA... per oboe e corno inglese (1985)
- Pejzaże z lotu ptaka, kompozycja graficzna (1985)
- Signature, kompozycja graficzna (1985)
- Pieśń jesienna, kompozycja graficzna (1985)
- Tryptyk kolorystyczny, kompozycja graficzna (1985)
- Ogrody, kompozycja graficzna (1985)
- Bajki, kompozycja graficzna (1985)
- Apokalipsa na organy i grupę instrumentów dętych blaszanych (1985-86)
- Quasi modo na klawesyn solo (1986)
- Do szuflady na fortepian (1986)
- Pieśni o dwunastu miesiącach [wersja I] na alt i fortepian (1986)
- Monstre, kompozycja graficzna (1986)
- Paques, kompozycja graficzna (1986)
- Kwiat paproci, kompozycja graficzna (1986)
- Ikar, kompozycja graficzna (1986)
- Krajobraz <"w">, kompozycja graficzna (1986)
- Zaduszki, kompozycja graficzna (1986)
- Egzotyki, kompozycja graficzna (1986)
- Dyptyk, kompozycja graficzna (1986)
- Atlantyda, kompozycja graficzna (1986)
- To się podoba mojej Mamie, kompozycja graficzna (1986)
- Ikony, kompozycja graficzna (1986)
- Bajka japońska, kompozycja graficzna (1987)
- Change II na fortepian na 4 ręce (1987)
- Au mois de... na alt i fortepian (1987)
- ABRA II, kompozycja graficzna (1987)
- Modliszka, kompozycja graficzna (1987)
- Ikona IV, kompozycja graficzna (1987)
- Dzwony, kompozycja graficzna (1987)
- In esse - in posse, kompozycja graficzna (1987)
- Obietnica poranka, kompozycja graficzna (1988)
- Diariusz na fortepian (1988)
- Pieśni o dwunastu miesiącach [wersja II] na alt i fortepian (1988)
- An die Musik na 15 instrumentów smyczkowych (1988)
- Coś, czego nie lubię, kompozycja graficzna (1988)
- Chichot, kompozycja graficzna (1988)
- Winobranie, kompozycja graficzna (1988)
- Landschaft I, kompozycja graficzna (1988)
- Landschaft II, kompozycja graficzna (1988)
- Bez tytułu, kompozycja graficzna (1988)
- Quidquid id est..., kompozycja graficzna (1988)
- Szkoda tej czarownicy na stos, kompozycja graficzna (1989)
- Sonata per pianoforte nr 3 (1992)
- Ostatnie źródło, 7 pieśni na głos i fortepian (1994)
- Elegia dla Matki na fortepian (1995)
- Cykl pieśni do własnych wierszy Haiku na głos i fortepian (1996)
- Dziewiętnaście listów do Zmarłej na fortepian (1997)
- Trzydzieści Haiku na fortepian (1999)
Autor: Małgorzata Kosińska, listopad 2007.