Prezentacja stroju LikeKonik, projekt: Kobas Laksa, fot. ArtBoom Tauron Festival
ArtBoom Tauron Festival to eksplozja sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej, sztuki, która prowokuje, zastanawia, wchodzi w interakcję z widzem, sprzyja kontemplacji.
To największy festiwal prezentujący w Krakowie sztukę współczesną: zarówno polską, jak i zagraniczną. Zaprezentowane zostaną prace artystów m.in. ze Szwajcarii, Niemiec, Białorusi i Izraela. W Krakowie gościć będzie także Barbara London - kuratorka nowych mediów i twórczyni kolekcji wideo w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Zaplanowano konferencję naukową, blok filmowy, spotkania z artystami i wykłady.
Festiwal odbywa się w przestrzeni miejskiej Krakowa, wchodząc z nią w interakcję i pobudzając przechodniów do refleksji nad rzeczywistością. O wyjątkowości festiwalu decyduje też fakt, że część prac prezentowanych podczas festiwalu stanie się częścią kolekcji
Muzeum Narodowego w Krakowie, inne zaś na stałe pozostaną w przestrzeni miejskiej miasta.
Kilka najważniejszych projektów prezentowanych podczas tegorocznego Festiwalu:
Cezary Bodzianowski "Bunkier"
Tytułowy "Bunkier" to, w grze w golfa, określenie niebezpiecznej przeszkody, zagłębienia w terenie wypełnionego piaskiem.
Bodzianowski ubrany w strój golfowy będzie próbował pokonać piłeczkami przeszkodę na swojej drodze, z tym, że nie będzie to golfowy bunkier, lecz krakowski
Bunkier Sztuki - miejska Galeria Sztuki Współczesnej.
Robert Kuśmirowski "Makieta projektu rozbiórki"
Kuśmirowski pragnął znaleźć w Krakowie fasadę kamienicy, na której będzie można przeprowadzić proces przemalowania wszystkiego na kolor biały. Malowaniu poddane zostaną wszystkie elementy znajdujące się na elewacji budynku łącznie z antenami, tabliczkami, dachem, drzwiami i oknami oraz rozwieszonym praniem i plastikowymi kwiatkami. Założeniem projektu jest powstanie białej jak kartka papieru i sprawiającej wrażenie gipsowego modelu makiety z naniesionym wymiarowaniem budynku.
Janek Simon "Metafizyka Dwugłowego Cielęcia"
Spektakl multimedialny na podstawie dramatu
Witkacego. "Od jakiegoś czasu interesuje mnie kwestia wypartej czy też wymazanej polskiej kolonialności. Przed wojną rząd planował zdobycie dla Polski kolonii między innymi na Madagaskarze, w Togo, próbował zakładać plantacje w Brazylii i podpisywał tajne umowy z rządem Liberii. (...) Obecnie nasza ograniczona kulturowo i historycznie tożsamość staje przed wyzwaniem umiejscowienia się w szerszych ramach - takich jak Europa czy Zachód i problem nieprzepracowanej kwestii kolonialnej powraca. Projekt 'Metafizyka Dwugłowego Cielęcia' zakłada refleksję nad poruszonym wyżej tematem przez pryzmat utworu Witkacego, który w nowatorski sposób dotyka problemów relacji Zachodu z tym, co poza nim. Realizacja przyjmie formę mechaniczno-mulitmedialnego spektaklu dziejącego się w czasie rzeczywistym. (...) Będzie buchał dym i płonął ogień" - mówi
Simon.
Kobas Laksa "LikeKonik"
Kobas Laksa chce odświeżyć znaczenie Lajkonika, jednego z najbardziej znanych symboli Krakowa, który obecnie służy głównie turystom jako element barwnego lokalnego folkloru. Celem artysty jest dotarcie do jego źródeł i odnalezienie dla nich współczesnego odpowiednika, wpisując się jednocześnie w ciągłość jego bogatej tradycji. Aby to osiągnąć, Laksa zaczął studiować historię tego symbolu i jego proweniencję, doszukując się w nich rubasznych lub groźnych, a nawet niebezpiecznych skojarzeń.
Maciej Kurak "Klatka stop"
Najnowszy projekt
Kuraka opiera się na pomyśle manipulacji wizerunkiem galerii, przenoszenia całego bagażu znaczeń, jaki niesie ze sobą konkretne miejsce i zastępowania nim innej galerii. W taki sposób nastąpiła zamiana łódzkiej
Galerii Manhattan i warszawskiego
lokalu_30, a teraz nastąpi przeniesienie galerii Niewielkiej do centrum Krakowa. Jej przestrzeń wystawiennicza zostanie dokładnie odtworzona wewnątrz nietrwałego obiektu, wybudowanego specjalnie na potrzeby tego projektu.
Guy Ben-Ner "Untitled"
Film "Untitled", alternatywnie nazywany "Drop the Monkey", przygotowany został specjalnie na prestiżowy, nowojorski festiwal Performa 09. To ośmiominutowy zapis rozmowy telefonicznej z samym sobą jaką artysta prowadził podróżując przez rok pomiędzy Berlinem a Tel Avivem. Podstawowym założeniem strukturalnym filmu jest montaż: artysta kręcił scenę po scenie zgodnie ze scenariuszem, przemieszczając się w tym celu pomiędzy dwoma miastami. Mógł bardzo uprościć proces powstawania pracy, kręcąc wszystkie sceny berlińskie za jednym razem, a następnie sceny telavivskie za drugim. Jednak Ben-Ner nie wykonywał żadnej postprodukcji, nie interweniował w nakręcony materiał, nie wprowadzał żadnych zmian w kolejności kręconych ujęć. W efekcie proces powstawania filmu trwał 12 miesięcy. Praca, w swojej konstrukcji, nawiązuje do początków sztuki video, przełomu lat 60. i 70. Jednocześnie pojawiają się w niej tematy powracające w twórczości Ben-Nera: element jedności życia i pracy artysty, negocjowanie granic pomiędzy prywatnym a publicznym, komentowanie mechanizmów rządzących światem sztuki, a także kwestie relacji niemiecko-żydowskich.
Gustav Metzger "Project Stockholm, June, (Phase 1)"
Fascynująca historia powstania "Project Stockholm, June, (Phase 1)" sięga 1970 roku. Wtedy to, w Londynie, powstał niezależny projekt "Mobbile" - polegający na połączeniu wydechu małego samochodu z plastikowym boksem, umieszczonym na jego dachu. Samochód jeździł w pobliżu prestiżowej Hayward Galery, gdzie trwała wtedy wystawa sztuki kinetycznej. W boksie znalazły się kawałki mięsa, warzyw i kwiatów atakowane przez gromadzące się spaliny. W 1972 roku Metzger rozwinął koncepcję londyńskiej akcji - zaproszony przez Haralda Szemanna do uczestnictwa w V Documenta w Kassel przygotował pracę "Karba". Tym razem składały się na nią cztery samochody, których rury wydechowe podłączono do ustawionego obok plastikowego pawilonu. Niestety, nieszczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że projekt ten, mimo, że znalazł się w katalogu wystawy, nie został zrealizowany. Jednocześnie Metzger pracował nad podobnym, choć znacznie bardziej spektakularnym, projektem na Konferencję Narodów Zjednoczonych na temat Środowiska Człowieka, jaka odbywała się w 1972 roku w Sztokholmie. Był to właśnie "Project Stockholm, June, (Phase 1)". Zakładał on wykorzystanie 120 samochodów, których spaliny miały zbierać się w specjalnie stworzonej przestrzeni architektonicznej. Projekt znów pozostał tylko w fazie koncepcyjnej, aż do roku 2008 roku, kiedy zrealizowano go podczas Sharjah Biennale w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Druga, niezrealizowana faza projektu zakładała zgromadzenie aut w wypełnionym spalinami miejscu, czego zamierzonym efektem miała być autodestrukcja poprzez samospalenie samochodów podczas procesu podobnego do działania bomby. Metzger już na przełomie lat 60. i 70. prekursorsko poruszył kwestię zanieczyszczenia środowiska, przewidując przyszłe zmagania z efektami ekologicznymi galopującego rozwoju technologii i mechanizacji. Jednocześnie "Project Stockholm, June, (Phase 1)" może być odczytywany w kontekście Zagłady, która mocno wpłynęła na życie artysty.
Szczegółowy program i opis wszystkich festiwalowych wydarzeń znajduje się na stronie
www.artboomfestival.pl.
Pierwsza edycja festiwalu ArtBoom odbyła się w 2009 roku (
czytaj więcej...). Swoje prace zaprezentowali wówczas m.in. Pipilotti Rist,
Joanna Rajkowska,
Paweł Althamer,
Mirosław Bałka,
Grzegorz Szwiertnia i
Grupa Twożywo.
Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Małgorzata Gołębiewska.
Festiwal trwa od 11 czerwca do 27 czerwca 2010.
Źródło: informacje prasowe,
www.artboomfestival.pl