Tym razem do współpracy artysta zaprosił Orkiestrę kameralną Aukso, prowadzoną przez Marka Mosia. Lekka i subtelna gra pianisty doskonale zgrywa się z romantycznym brzmieniem instrumentów smyczkowych.
Na płycie znajduje się siedem kompozycji Możdżera, oraz Koncert na fortepian (klawesyn) i orkiestrę smyczkową op.40 Henryka Mikołaja Góreckiego (Allegro molto i Vivace).
Pierwszy utwór Facing the wind charakteryzuje się lekkim i pogodnym brzmieniem, jest niezwykle obrazowy, a po przeczytaniu tytułu utworu nie sposób nie wyobrażać sobie hulającego wokół nas wiatru, którego kierunek wyznaczają selektywnie zagrane dźwięki. Utwór zatytułowany Biali zawiera w sobie powtarzający się temat rytmiczny i melodyczny. W trakcie utworu pianista wielokrotnie preparuje fortepian, a dźwięki zaskakują momentami metalicznym i ostrym brzmieniem. Utwór nie kończy się, a urywa, sprawiając wrażenie że mógłby ciągnąć się w nieskończoność. Kolejna kompozycja o zabawnym tytule Dedede przypomina brzmieniem spadające krople deszczu, uwypukla przy tym wirtuozerię pianisty polegającą między innymi na niezwykłej precyzji. Słuchając tego i poprzedniego nagrania, można odnieść wrażenie, że Możdżer ma rytm "zapisany" w rękach i wybija go niczym metronom. Słychać to wyraźnie również w utworze Wyzwania metrologii, który pojawił się na wydanej trzy lata wcześniej płycie Solo in Ukraine.
W utworze zatytułowanym Miodox melodia płynnie przechodzi od instrumentów smyczkowych do fortepianu, który niemal niezauważalnie przejmuje ją i kontynuuje. Także w tym utworze Możdżer preparuje instrument, a dziwne i niespotykane dźwięki (glissanda przypominające dźwięki elektroniczne) wykonywane są również przez instrumenty smyczkowe. W utworze Reicher instrumenty smyczkowe grają lekkie punktowane akordy, mijając się z perlistymi frazami pianisty. Ostatnią z kompozycji Możdżera na płycie jest Hunchback Porn Angel, w którym pianista prowadzi nostalgiczną melodię, a orkiestra towarzyszy mu uporczywym ostinato. Powtarzające się w różnych układach akordy przypominają momentami współczesne klasyczne utwory (np. Wojciecha Kilara).
Drugą część płyty zajmuje Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego. Kompozycja ta napisana jest w stylu minimal music, z ciągłymi powtórzeniami i nawrotami.Być może dla niektórych połączenie lekkich i optymistycznych kompozycji Możdżera z repetytywnym koncertem Góreckiego może być szokujące lub po prostu niezrozumiałe, jednak w obu tych "częściach" płyty tkwi niewątpliwie konsekwentny zamysł muzyczny. I nie polega on bynajmniej na pogłębieniu efektu oryginalności - już same kompozycje Możdżera są jedyne w swoim rodzaju - lecz na przedstawieniu różnych stylów muzyki ponadczasowej, bazującej na zestawieniu brzmienia fortepianu i instrumentów smyczkowych i ukazaniu nieskończonej różnorodności emocji, które dzięki takiej współpracy mogą trafić do słuchacza.
Leszek Możdżer i Orkiestra Aukso. Seven Pieces for Improvising Piano and Strings: 1. Facing the Wind2. Biali, 3. Dedede, 4. Wyzwania metrologii, 5. Miodox, 6. Reicher, 7. Hinchback Porn Angel 8. Allegro Molto, 9. Vivace (Henryk Mikołaj Górecki koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40). Leszek Możdżer - fortepian, Orkiestra Kameralna Aukso pod dyrekcją Marka Mosia. 2004
Autor: Magdalena Borowska