Siedmioczęściowy utwór nawiązujący do siedmiu historycznych bram prowadzących do jerozolimskiego Starego Miasta. Początkowo kompozycja została pomyślana jako symfonia, jednak w procesie twórczym przybrała formę wokalno-instrumentalną.
Święto miasta, które traktowane jest jako święte przez wyznawców trzech religii: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, było wydarzeniem o skali międzynarodowej. Władze Jerozolimy zamówiły na tę okoliczność utwór muzyczny u jednego z najwybitniejszych kompozytorów na świecie, u Krzysztofa Pendereckiego. I tak powstało "Siedem bram Jerozolimy" - utwór-symbol jedności, nadziei na bezkonfliktowy świat, wiary w dobrą przyszłość. Kompozycja kontynuuje nurt twórczości religijnej, wielkoobsadowej, na które składają się takie dzieła, jak Pasja, Jutrznia, Magnificat, Polskie Requiem. Jest kolejnym ogniwem tego łańcucha, stąd można w niej odnaleźć wiele cech, nawiązujących do poprzednich utworów: charakterystyczne, niezwykle ekspresyjne partie chóralne, mocne, symfoniczne brzmienie orkiestry z uwypuklonymi instrumentami perkusyjnymi i dętymi, efekty typowo sonorystyczne, przywołujące na myśl awangardowe kompozycje Pendereckiego z lat sześćdziesiątych minionego wieku. Całość dopełniają starannie dobrane teksty ze Starego Testamentu i - oczywiście - znakomici wykonawcy.
Na wieczną chwałę Boga i Jego Świętego Miasta Jerozolimy - napisał kompozytor, a jego muzyka doskonale wyraziła to swym uniwersalnym językiem.
Krzysztof Penderecki: "Siedem bram Jerozolimy". Bożena Harasimowicz-Haas - sopran I, Izabella Kłosińska - sopran II, Ewa Podleś - alt, Wiesław Ochman - tenor, Romuald Tesarowicz - bas, Gustaw Holoubek - narrator, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, dyr. Kazimierz Kord. CD Accord 1997 - ACD 036, DDD 58'11''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich luty 2002 | |
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)