Scenografię do spektaklu zaprojektował jeden z najzdolniejszych i najbardziej rozchwytywanych polskich scenografów teatralnych - Mirek Kaczmarek, nominowany w zeszłym roku do Paszportów Polityki. O jego najsłynniejszych scenografiach można przeczytać w artykule "Robespierre w kartonie". Także i tym razem docenili ją krytycy, recenzenci i publiczność:
"Jesteśmy na carskim dworze, ale eleganckie suknie i mundury wiszą na manekinach, wysoko nad sceną. Tworzą wyeksponowaną, pałacową konstelację przygotowanych ról. Ciała konkretnych ludzi poniżej pozostają w banalnych, bieliznopodobnych kostiumach. Albo też - nagie. Nagości będzie tu sporo. " recenzuje w "Gazecie Wyborczej" Witold Mrozek. (...) W głębi sceny równolegle do akcji przedstawienia odtwarzany jest hollywoodzki film biograficzny. Najbardziej pożądana opowieść to baśń o sukcesie, do którego można dojść, przezwyciężając trudności i ponosząc ofiary. A przy okazji ofiary mnożąc - co chwilę rozlega się głuchy odgłos spadających worków z ciałami. Drogę do władzy wyznacza groteskowe kalendarium trupów."
Uwagę przykuwa też znakomita aktorska obsada, szczególnie debiutująca na kieleckiej scenie Marta Ścisłowicz w tyułowej roli carycy Katarzyny:
"Aktorka doskonale pokazuje przemianę ze zdziwionej i zaskoczonej okrutnym światem młodej dziewczyny, która chce być kochaną, w kobietę, która, żeby istnieć i znaczyć, musi się podporządkować twardym regułom gry obowiązującym na carskim dworze. Pozbawiona wszelkich złudzeń, nadziei na miłość, ze świadomością, że jest tylko elementem transakcji, a ciało jej towarem na sprzedaż, z determinacją wchodzi w ten układ. Jest naturalna i niewinna, bezwstydna, wyzywająca, a w konsekwencji groźna."- czytamy w miesięczniku "Teraz"
Marcie Ścisłowicz towarzyszą na scenie Joanna Kasperek, Dawid Żłobiński, Beata Pszeniczna, Wojciech Niemczyk, Ewelina Gronowska, Tomasz Nosinski, Andrzej Plata, Dagna Dywicka, Edward Janaszek.
Premiera spektaklu odbyła się 13.04.2013 r. w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach.
źródło:boskakomedia.pl, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Gazeta Wyborcza, oprac. AL