Teatr ważnych spraw. Nowe otwarcie Powszechnego w Warszawie
Dokumentalne "Dzienniki Majdanu" zainaugurują sezon Teatru Powszechnego. -To będzie teatr, który się wtrąca - deklaruje nowy szef praskiej sceny Paweł Łysak i do współpracy zaprasza m.in. Kleczewską, Cieplaka, Zadarę, Libera i Rychcika. Wspólnie opowiedzą o wojnie i pokoju, XIX-wiecznej Warszawie i lirycznych blokowiskach Grochowa; szlachcie, celebrytach i dzieciobójcach.
Paweł Łysak, reżyser i filozof, zanim wygrał konkurs na dyrektora warszawskiej placówki, z powodzeniem kierował najpierw Teatrem Polskim w Poznaniu, a potem sceną w Bydgoszczy, która za jego kadencji stała się jedną z najważniejszych w kraju. Tu powstały nagradzane, mocne politycznie spektakle, m.in. "Popiełuszko" czy "Podróż zimowa" Elfriede Jelinek. Jakie zmiany czekają Teatr Powszechny im. Zygmunta Huebnera, uznawany dotąd za konserwatywny w formie i treści?
W programie skupionym wokół szeroko komentowanych spraw trudno sobie wyobrazić repertuar bez teatralnego komentarza do dramatycznych wydarzeń na Ukrainie. - Ta wojna zmusiła nas do postawienia pytań o przyszłość Europy, a także o polskie uwikłania i postawy. W teatrze bardzo trudno reagować na tak dynamiczną sytuację. I ta trudność jest dla nas wyzwaniem. Nie znamy zakończenia, spektakl cały czas się zmienia. Oddajemy głos ludziom stamtąd, świadkom i uczestnikom wydarzeń, pytamy o to, jak Rosjanie oceniają konflikt, ale też dotykamy go z naszej perspektywy, z punktów widzenia Polaków, certyfikowanych Europejczyków - mówi Joanna Wichowska, która odpowiada za dramaturgię "Dzienników Majdanu".
Spektakl na podstawie dokumentalnego scenariusza młodej ukraińskiej dramaturżki Natalii Worożbyt w przekładzie Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej wyreżyseruje w Powszechnym Wojtek Klemm, a teatr odniesie się do tych tematów także poprzez dyskusje, pokazy filmów dokumentalnych, słuchowiska radiowe, czytania i warsztaty. Premiera zaplanowana jest na 24 października.
Na afiszu pojawi się także rosyjska epopeja narodowa "Wojna i pokój", z którą zmierzy się Marcin Liber. Reżyser zdradza, że będzie to rewizja polskich wyobrażeń o potężnym sąsiedzie ze Wschodu i refleksja o współczesnym rosyjskim imperializmie.
Szczury Kleczewskiej, przesłuchanie Rychcika
O tym spektaklu na pewno będzie głośno. Reżyserka Maja Kleczewska i dramaturg Łukasz Chotkowski sięgną po radykalnego autora, urodzonego na Śląsku laureata Nagrody Nobla Gerharta Hauptmanna. Wcześniej jego sztukę "Szczury"wystawiono w Polsce tylko raz - w 1911 r. Tym razem twórcy przeniosą akcję dramatu do współczesnej Warszawy, do świata ludzi z pierwszych stron gazet, bogatych i wykształconych, którzy uzurpują sobie prawo do pouczania innych. - Na taki świat , "life style" imitujący życie, nie ma w nas zgod y - mówi Chotkowski. - W "Szczurach" pokażemy rodzenie się języka nienawiści. Hauptmann przyglądał się nędzy życia, oddawał głos społecznie słabszym, rozwścieczał publiczność i polityków - mówi dramaturg.
Spektakl powstaje w koprodukcji z Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, premiera warszawska zaplanowana jest na styczeń 2015 r.
Zaproszenie Pawła Łysaka i jego zastępcy Pawła Sztarbowskiego przyjął także Radosław Rychcik, autor głośnych "Dziadów", obsypanego pochwałami widzów i nagrodami krytyków tegorocznego hitu z Teatru Nowego w Poznaniu. Na początku przyszłego roku reżyser przygotuje w stolicy spektakl "Aalst", który wcześniej, bo już w październiku zobaczy publiczność w Stambule w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia nawiązania polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych. Spektakl ma formę przesłuchania i odnosi się do wstrząsającego procesu dwójki rodziców, oskarżonych o zamordowanie dwójki dzieci na przemieściach belgijskiego miasta Aalst.
Warszawa Prusa i Stasiuka
Tożsamość i historię Warszawy widzowie poznawać będą z perspektywy XIX-wiecznej powieści i współczesnego blokowiska Grochowa. Na spacer po stolicy zabiorą publiczność pisarze: Bolesław Prus i Andrzej Stasiuk, oraz reżyserzy: Piotr Cieplak i Wojciech Faruga. Sezon zakończy w czerwcu "Fantazy", kostiumowa realizacja sztuki Juliusza Słowackiego w interpretacji specjalisty od klasyki - Michała Zadary. Jak mówi reżyser, będzie to pretekst do rozmowy o aspiracjach Polaków, polskiej ksenofobii i nieufności. - Chcemy się spodobać konserwatywnej krytyce: mówiony wierszem tekst, XIX-wieczne kostiumy, myślę też o zilustrowaniu całego spektaklu utworami Fryderyka Chopina. To będzie radykalna inscenizacja polityczna - deklaruje reżyser.
Jak zapewnia Paweł Sztarbowski, zastępca dyrektora, rozwijane będą także projekty edukacyjne.
- Chcemy, żeby to miejsce tętniło życiem! Teatr otworzy się na inicjatywy mieszkańców i nowe formy sztuki - taniec, performans, muzykę współczesną. Powstanie przestrzeń dla eksperymentalnych działań twórczych i Pracownia Dramatu kierowana przez Małgorzatę Sikorską-Miszczuk. Chcielibyśmy w naszych działaniach nawiązywać do najlepszych tradycji tego miejsca, dyskutować z widzem poprzez utwory współczesne i twórcze reinterpretacje klasyki. Dyskutować, a zatem nie akceptować, ale ważyć racje, spierać się, a czasem również prowokować i nadawać wyrazistości tematom spychanym na margines debaty publicznej - podsumowuje Paweł Łysak.
źródło: materiały prasowe, materiały własne, oprac. AL
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]