Głównym wydarzeniem prezentującym polski design w Turcji oraz ukazującym efekty współpracy polskich i tureckich projektantów będzie wystawa zorganizowana w ramach drugiej edycji Istanbul Design Biennial – „POLSKA IN BETWEEN”. Kuratorką całej polskiej prezentacji podczas biennale jest Magda Kochanowska, niezależna konsultantka, wykładowczyni i kuratorka licznych projektów wystawienniczych promujących wzornictwo. „POLSKA IN BETWEEN” to szeroka prezentacja współczesnego polskiego projektowania obejmującą produkt, grafikę, usługi (design thinking), przestrzeń publiczną, food design, design dla dzieci i działania konceptualne. Wystawa składa się z czterech części: trzy z nich prezentują efekty warsztatów polskich i tureckich projektantów.
Craft: Old for New
Podczas warsztatów „Polsko-tureckie spotkania z rzemiosłem” uczestnicy mieli szansę bliższego poznania wybranych technik rzemieślniczych, wykorzystujących tak popularne w obu krajach materiały jak: drewno, szkło i wełna. Polscy projektanci ( Paweł Jasiewicz, Agnieszka Bar, Beza Projekt) spotkali się z tureckimi rzemieślnikami, a tureccy (Sule Koc, Erdem Akan, Tamer Nakisci) z polskimi by uczyć się od mistrzów, a także by spojrzeć z zupełnie innej perspektywy na bogactwo tradycji obu krajów i pokazać siłę designu czerpiącego z tych tradycji. W wyniku tych spotkań i wielu dziesiątek godzin wspólnej pracy powstały nowe obiekty, które zawierają w sobie wyjątkową wartość - szczególne połączenie różnorodnych doświadczeń, temperamentów i kultur.
Word: Feast of Words
Dywan to jedno ze słów-kluczy do kultury tureckiej (i islamskiej). Ma kilka znaczeń, a jednym z nich jest specjalnie zakomponowany zbiór wierszy, w dawnych czasach pięknie kaligrafowany i zdobiony. Był zatem poetycki dywan ucztą dla ducha i dla oczu. Uczta kojarzy się jednak nieodmiennie z bogato zastawionym stołem, także ze wspaniałą porcelaną. Chcieliśmy to wszystko połączyć, poddać kolejnym zabiegom interpretacyjnym tworząc w efekcie jednolitą instalację artystyczną.
Bazując na bogatej tradycji słowa pisanego w Polsce i Turcji i jego ornamentalnych właściwościach powstają prace, które zaistnieją na szlachetnej porcelanie. Będzie to décor zastawy stołowej, której formy i motywy zdobnicze mieszając się wzajemnie stworzą instalacje wielokulturowego stołu. Elementami zastawy będą dekorowane i odpowiednio ustawione naczynia porcelanowe wyprodukowane w fabryce porcelany w Ćmielowie.
Zaproszeni do projektu kaligrafowie (Barbara Bodziony, Ewa Landowska i Radosław Nowakowski) pod okiem Marka Cecuły we współpracy z Dagmarą Rogers i Edytą Cieloch zbudowali koncepcję zintegrowanego materiału graficznego, który dostosowany do dekoracji ceramicznej będzie wspólnym komunikatem wizualnym na tle odrębnych od siebie tradycji.
Dywan będzie główną, centralną częścią instalacji „Uczta Słowa”. Drugą częścią jest pionowy układ talerzy zawieszony na ścianie, nawiązujący do formy starej mapy Europy i zawierający ślady dawnych szlaków łączących Polskę i Turcję, przemierzanych przez posłów, kupców, pielgrzymów, awanturników, uczonych i artystów. Trzecią częścią instalacji jest kronika projektu w formie unikatowej książki artystycznej rejestrująca proces powstawania instalacji, a w zasadzie będąca kolejną „podróżą na wschód”.
Projekt został wykonany we współpracy z Fabryką Porcelany Ćmielow.