W drugiej edycji Biennale de Stonefield, odbywającej się w prywatnej posiadłości w Perreux, udział bierze dwudziestu artystów z całego świata. M.in. syryjski rzeźbiarz i uchodźca polityczny – Khaled Dawwa oraz polscy artyści: Sara Rodowicz-Ślusarczyk i Klaudiusz Ślusarczyk.
Tytuł Biennale – "Po tamtej stronie" ("L’Autre cote") – odnosi się do dzieła pisarza i malarza Alfreda Kubina (1877-1959), nazywanego "austriackim Goją". Kubin ilustrował książki Dostojewskiego, Gogola i Edgara Allana Poe. Był również autorem powieści "Po tamtej stronie", której utopijna wizja uniwersum snów i wyobrażeń zainspirowała licznych artystów i filozofów, m.in. Kafkę, Waltera Benjamina oraz twórców współczesnych jak Bruno Mantovani i Krystian Lupa.
Badając zmieniającą się współczesną cywilizację, kuratorzy Biennale postawili przed artystami pytanie, co w dzisiejszym świecie znaczy wizjoner upadku, jakim zdawał się być Kubin w swej epoce. Prezentowane na wystawie prace Sary Rodowicz-Ślusarczyk to trzy serie fotografii ("Hoquet / Czkawka", "Les 100 titres / 100 tytułów/Bez tytułów" i "Les Plis / Fałdy"), dokumentujące fragmenty codziennego otoczenia. Stają się one pretekstem do wychwycenia, co odbija się i z powrotem na nas spogląda z "tamtej strony" aktu patrzenia, powodując, że rzeczy najbardziej powszednie nabierają wymiaru zagadkowości.
"Pytanie o tamtą stronę wręcz narzuca się wraz z pojęciem nieświadomego i lacanowską topologią podmiotu i obiektu. W psychoanalizie lacanowskiej obiekt powodujący pragnienie podmiotu nie znajduje sie wewnątrz, w intymności i narcyzmie, ale na zewnątrz podmiotu, w "nie-ja". To obiekt, który nie posiada trwałego obrazu, a jego nagłe uobecnienie się wzbudza opisywane przez Freuda odczucie niesamowitego" – pisze autorka o swoich pracach.
Klaudiusz Ślusarczyk pokazuje fotografie z cyklu "How go", którego tytuł jako nieistniejące, niepoprawne w języku angielskim sformułowanie nawiązuje do pomyłki i błędu. Cała seria odnosi się do procesu zapamiętywania i tego, co go może zakłócać, a zarazem współtworzyć. Klisza rejestrująca osobiste przeżycia została częściowo zniszczona przez pracownika laboratorium fotograficznego. Wykonując odbitki z uszkodzonej kliszy, Ślusarczyk podjął badanie jak przez to, co wyobrażeniowe przebija się – niczym "tamta strona" – coś nieprzewidywalnego, a zarazem bardzo realnego jak ludzka pomyłka.
Jacques Adam, kurator Biennale de Stonefield (razem z Elisabeth Adam), jest psychoanalitykiem, uczniem Jacquesa Lacana oraz członkiem szkoły psychoanalizy EPFCL w Paryżu. Zajmuje się kwestią reprezentacji w polu sztuk wizualnych i myślącego podmiotu, tak jak odnosi się do tej kwestii psychoanaliza i pole lacanowskie. Wystawiał wspólnie z innymi twórcami projekt "Marco Decorpeliada, schizomètres" w paryskim La Maison Rouge, Fundacji Antoine de Galbert, a także w BAM Musée des Beaux-Arts w belgijskim Mons (2015) oraz w ramach Europejskiej Stolicy Kultury (2015). Na zaproszenie Forum Polskiego Pola Lacanowskiego, z którym stale współpracuje, Adam gościnnie prowadził w Warszawie seminaria z psychoanalizy lacanowskiej, debatę "Dlaczego istnieje sztuka raczej niż nic?" oraz wykłady "Nieświadome – to jest polityka".
Sara Rodowicz-Ślusarczyk jest artystką i psychoanalitykiem. Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej ASP, studiowała psychologię kliniczną na SWPS. Wykształcenie w psychoanalizie lacanowskiej zdobyła w Paryżu, mieszka i prowadzi swoją prywatną praktykę w Warszawie. Od 2008 roku do dziś swoje fotografie pokazywała w Warszawie i Tokio (Striped House Gallery i Moscow Lounge w Tokio). Jest współautorką tekstów i koncepcji przedstawień teatralnych, które wraz z grupą Couscouskuskus były pokazywane w Polsce (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie; Centrum Praktyk Teatralnych "Gardzienice"; DPT Wigry) i Japonii (Teatr X-cai w Tokio).
Klaudiusz Ślusarczyk jest reżyserem, dramaturgiem i artystą sztuk wizualnych. Ukończył wydział Sztuk Performatywnych na Uniwersytecie Monash w Australii. Jest wykładowcą wydziału Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. W ramach swych twórczych badań koordynował projekty w Australii, Europie i Japonii. Dotychczasowe dokonania: "A Sleeper Wakes" (nowela, 2016), "51.3 [Sleepwalker]" (sesje warsztatów choreograficznych, 2015), "Tahiti is Approaching" (wystawa fotografii, 2014), "J & H" (spektakl, 2012), "Performance Project 09102009 : Pan" (spektakl, 2010), DJ : "4 Love Acts" (spektakl, 2009), "Performance Project 10012004 : Elizabeth" (spektakl, 2004).
Artyści biorący udział w Biennale de Stonefield 2016: Clara Aubery, Yaël Braverman, Juliano Caldeira, Christophe Cantoni, Micheline Catti, Khaled Dawwa, Ghislaine Escande, Fred Hommel, Gilbert Lascault, Romain Laveille, Ramuntcho Matta, Léonor Matet, Vannina Micheli, Rauchbach, Sara Rodowicz-Ślusarczyk, Klaudiusz Ślusarczyk, Aurélie Thevenot : LLELL, Claire Valverde, Elisabeth Adam, Alexandre Adam
Partnerem udziału polskich artystów jest Culture.pl.
Biennale de Stonefield 2016
Bourgogne, Puisaye, Perreux
4–25 września 2016
Kuratorzy: Elisabeth i Jacques Adam
Źródła: biennaledestonefield.wordpress.com, mat. artystów, oprac. AS, 9.09.2016