W 2015 roku brazylijska artystka wybrała się w podróż po Polsce w poszukiwaniu własnej przeszłości. Efektem jest wystawa w Galpão VB w São Paulo, zorganizowana przez IAM w ramach programu prezentacji polskiej kultury w Brazylii.
Wystawa w São Paulo jest efektem wizyty studyjnej po Polsce, którą brazylijska artystka zrealizowała w 2015 roku. Urodzona w polsko-żydowskiej rodzinie Giselle Beiguelman w poszukiwaniu własnej przeszłości wybrała się do ojczyzny swoich dziadków, którzy wyjechali z kraju po I wojnie światowej. W prezentowanych na wystawie pracach rozpoznajemy charakterystyczny biało-czerwony busik dowożący turystów do Muzeum Auschwitz-Birkenau i kopalni soli w Wieliczce, drewniane XIX-wieczne domy z okolic Łodzi, cmentarze żydowskie w Przemyślu i Bobrownikach, dawny teren getta w Dęblinie oraz podkarpackie krajobrazy Polski. Artystka przygląda się własnej historii, poszukując obrazów i wspomnień, obiektów oraz wrażeń z podróży po rodzinnym kraju.
"Artystka jest niejako podróżnikiem wśród wspomnień, wybrała się do ojczyzny swoich przodków, by zakwestionować samą siebie, badać krajobrazy i własną przeszłość, i ostatecznie stworzyć lirycznie naładowany wyimek ze sztywnych obrazów. Artystka bada kwestie pamięci i tożsamości, mając za punkt wyjścia własne doświadczenie z wizyty w Polsce" – piszą organizatorzy.
Na wystawie Beiguelman znalazły się trzy prace stworzone w czasie wizyty w Polsce: "Quanto pesa uma nuvem?" ("How Heavy is a Cloud") – instalacja filmowo-fotograficzna dokumentująca podróż artystki w czasie gęstej mgły z Krakowa do Oświęcimia, "Perturbadoramente familiar" ("Disturbingly Familiar") – instalacja dźwiękowa z 16 pocztówkami w formie dziennika z podróży po Polsce oraz "Perguntas às pedras [Série 3]" ("Ask the Stones [Series #3]") – stemple z pytaniami odnoszącymi się do odbytej przez artystkę podróży, tożsamości oraz pamięci.
Giselle Beiguelman (ur. 1962, São Paulo) jest artystką, badaczką, kuratorką i profesor. Swoje prace tworzy w przestrzeni miasta, w sieci oraz w formie mobilnych aplikacji, poddając krytyce media cyfrowe i ich systemy informatyczne. Beiguelman pracuje jako profesor w School of Architecture and Urban Planning of the University of São Paulo (FAU-USP), gdzie specjalizuje się w sztuce digitalnej, dziedzictwie niematerialnym oraz dizajnie interfejsu. Oprócz tego jest doktorem socjologii na USP. Organizatorka wystaw, m.in. "Memória da Amnesia" w Municipal Archive w São Paulo (2015). W 2016 miała wystawę solową "Cinema Lascado" w Caixa Cultural w São Paulo. Brała udział w pokazach zbiorowych: "Unplace" w Fundação Calouste Gulbekian w Lizbonie (2015); w drugiej edycji Bahia Biennale w Arquivo Histórico do Estado da Bahia w Salwadorze (2014); "The Algorithmic Revolution" w ZKM w Karlsruhe (2004-2008) oraz "NET_Condition" w ZKM (1999-2000). Giselle Beiguelman mieszka i pracuje w São Paulo.