Data rozpoczęcia i zakończenia
Podsumowanie
Sztuka Stanisława Ignacego Witkiewicza powstała w 1921 roku, w siedem lat po jego wyprawie w egzotyczne kraje z etnografem Bronisławem Malinowskim. Jej akcja rozgrywa się w Papui-Nowej Gwinei i Australii, gdzie główny bohater Karmazyniello walczy z rodziną, usiłując dociec prawdy o swoim pochodzeniu. Reżyserował Michał Borczuch...
Zawartość
Zdjęcie z przedstawienia ""Metafizyka dwugłowego cielęcia" w reż. Michała Borczucha, fot. Marek Dusza
Sztuka Stanisława Ignacego Witkiewicza powstała w 1921 roku, w siedem lat po jego wyprawie w egzotyczne kraje z etnografem Bronisławem Malinowskim. Jej akcja rozgrywa się w Papui-Nowej Gwinei i Australii, gdzie główny bohater Karmazyniello walczy z rodziną, usiłując dociec prawdy o swoim pochodzeniu. Reżyserował Michał Borczuch.
"Nie da się ten urok Tropików rozłożyć na elementy pierwsze, sprowadzić do rzeczy znanych - pisał Witkacy w 'Pożegnaniu jesieni' - jest jak blok litej skały, urąga wszelkiej analizie. Taka jest tajemna potęga tych krajów - kto raz je ujrzy - może znienawidzić je nawet - jest niewolnikiem tej wizji do końca życia."
Ucieczka autora w 1914 roku z europejskiej cywilizacji - ale i od siebie samego po samobójczej śmierci narzeczonej Jadwigi Janczewskiej - nie przyniosła mu wprawdzie ukojenia, ale stała się inspiracją wielu tekstów. Egzotyka w dramacie Witkacego dla reżysera, który na tej scenie wystawił wcześniej "Portret Doriana Graya" Wilde'a, jest - jak deklaruje - pretekstem do przyjrzenia się związkom rodzinnym.
"Bohaterowie 'Metafizyki' odbywają podróż w gorącym klimacie, który zmusza ich do zweryfikowania pragnień i potrzeb - mówi Michał Borczuch. - W klimacie umiarkowanym pozostają one skostniałe, tu ulegają wyolbrzymieniu i wydobywają się na zewnątrz. To rodzaj laboratorium, gdzie jak pod mikroskopem możemy obserwować wszystkie zmiany zachodzące w rodzinie Karmazyniella."
"Głównym tematem będzie tu w takim samym stopniu potworność życia, co monstrualność śmierci i okoliczności, w jakich się ona wydarza - dodaje Łukasz Wojtysko, dramaturg TR Warszawa. - Potworów i monstrów nie da się usunąć z ludzkiego świata. Każda próba ich ostatecznego wydalenia kończy się niepowodzeniem. Wracają z jeszcze większą uporczywością i nieludzką wręcz siłą."
- Metafizyka dwugłowego cielęcia Stanisława Ignacego Witkiewicza; reżyseria: Michał Borczuch; scenografia: Anna Maria Karczmarska; muzyka: Daniel Pigoński; reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski; występują: Magdalena Kuta, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Janusz Chabior, Jan Dravnel, Lech Łotocki, Rafał Maćkowiak, Sebastian Pawlak, Tomasz Tyndyk; premiera: 17 września 2010.
Źródło: informacje prasowe, www.trwarszawa.pl
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy