Na zdjęciu (od lewej): Maria Seweryn i Agnieszka Michalska w przedstawieniu "Kontrakt" Mike'a Bartletta w reżyserii Krystyny Jandy; fot. Robert Jaworski / Teatr Polonia
Sztuka Mike'a Bartletta ukazuje świat wielkiej korporacji. Firma wobec pracowników stosuje ścisłe, absurdalne standardy w życiu osobistym, ingerując nawet w ich relacje intymne.
Bohaterkami są dwie kobiety, które ze sobą pracują. Jedna z nich jest szefową drugiej i wydaje się, że w związku z tym powinna nadzorować pracę i wypełnianie obowiązków służbowych swojej podwładnej. Okazuje się jednak, że spotkania służbowe, krążące wokół relacji zatrudnionej w korporacji Emmy z Darrenem, przeistaczają się w swoiste pojedynki i demonstracje władzy.
Bartlett w swoim tekście odwołuje się do znakomitej tradycji teatru absurdu ustanowionej przez Eugène'a Ionesco czy Vaclava Havla, eksplorując sposób, w jaki wielka firma z jego sztuki definiuje "relacje prywatne" i jak przez to wkrada się w najbardziej osobiste sfery życia swoich pracowników, zawłaszczając sferę intymną. Tematy obecne choćby u Gerge'a Orwella zyskują tu współczesny wymiar, jako że realia sztuki są charakterystyczne dla kapitalistycznych korporacji, będących bezdusznymi i potężnymi machinami. A to wszystko nie bez wisielczego humoru i błyskotliwej satyry na korporacyjny świat.
"Ja też uważałam, że to jest utwór w stylu Ionesco - teatr absurdu, przesady, ale okazuje się, że nie - mówi Krystyna Janda. - Kiedy zaczęliśmy próby, wiele osób zdradziło nam tajemnice pracy w swoich korporacjach i to przeszło nasze wyobrażenia. W sztuce kontrakt zabrania Emmie związków 'romantyczno-seksualnych' z kolegami z pracy. Mimo to zaczyna się spotykać z jednym z nich. Emma się zakochuje i wydaje się jej, że oszuka korporację. Przez jakiś czas to się udaje, ale okazuje się, że konsekwencje są tak duże, iż zahaczamy o dramat antyczny. Myślę, że w początkowych scenach publiczność będzie się często śmiała. Do czasu."
Mike Bartlett, urodzony w 1980 roku angielski dramatopisarz, swoją zdumiewającą karierę rozpoczął w 2005 roku, biorąc udział w zorganizowanym przez londyński Old Vic Theatre konkursie "New Voices", polegającym na napisaniu i wystawieniu swojej sztuki w… 24 godziny. Od tego czasu jego utwory zdążyły zagościć na najważniejszych scenach Wielkiej Brytanii oraz podbić serca słuchaczy teatru radiowego BBC.
Mike Bartlett wystawiał w Royal Court Theatre (sztuka "My Child"), z którym współpracował jako dramaturg, jego spektakl "Earthquakes in London" zobaczyć można było także na deskach londyńskiego Teatru Narodowego. Teksty Bartletta wielokrotnie trafiały na antenę Radia BBC, zdobywając ogromną popularność ("Not Talking","Love Contracts"). W 2006 roku młody twórca został uhonorowany nagrodą Tinniswood Award oraz Imison Award za sztukę "Not Talking", zaś w 2010 roku otrzymał prestiżową Lawrence Olivier Award za spektakl "Cock", wystawiony przez Royal Court Theatre.
Sztuka "Kontrakt" jest adaptacją tekstu napisanego dla Radia BBC. W 2008 roku Mike Bartlett dokonał adaptacji tekstu"Love Contracts" na potrzeby sceny, kierując się zamówieniem Royal Court Theatre. Pokazywany w Londynie "Kontrakt" cieszył się dużym powodzeniem.
Krystyna Janda - urodzona 19 grudnia 1952 roku w Starachowicach. Aktorka teatralna i filmowa, reżyserka. Przez lata związana z warszawskim Teatrem Powszechnym ("Fedra" w reżyserii Laco Adamika, "Maria Callas. Lekcja śpiewu" w reżyserii Andrzeja Domalika). W 2005 roku założyła Teatr Polonia - pierwszą prywatną scenę dramatyczną w Polsce. Zdobywczyni między innymi Złotej Palmy w Cannes ("Przesłuchanie" w reżyserii Ryszarda Bugajskiego, 1982). Odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2011).
"Kontrakt" ("Contractions") Mike Bartlett; przekład: Elżbieta Woźniak; reżyseria: Krystyna Janda; występują: Maria Seweryn, Agnieszka Michalska; scenografia i kostiumy: Krystyna Janda i Małgorzata Domańska; światło: Adam Kłosiński i Adam Czaplicki; muzyka: BLVCK; premiera polska (Scena "Fioletowe pończochy"): 3 grudnia 2011.
Teatr Polonia w Warszawie
ul. Marszałkowska 56
00-545 Warszawa
tel.: +48 22 622 21 32, +48 22 621 61 41,
fax: +48 22 892 04 57
e-mail: info@teatrpolonia.pl, k.blachiewicz@teatrpolonia.pl
www: www.teatrpolonia.pl
Prezes Fundacji na Rzecz Kultury: Krystyna Janda
Dyrektor Teatru Polonia: Katarzyna Błachiewicz
Źródło: informacje prasowe, www.teatrpolonia.pl