Jako artysta zatrudniony przez Czartoryskich Norblin stał się również doskonałym ilustratorem nieistniejących już dziś podwarszawskich Powązek. Gwasz "Zabawa w Powązkach" (1787 r.) jest jednym z nielicznych źródeł ikonograficznych przedstawiających powązkowski domek Izabeli Czartoryskiej. Według relacji jednego z podróżników, w urządzonej z niezwykłym smakiem i przepychem chatce księżnej znajdował się pokój "pokryty tapetą z papier mâché, na której wyobrażone były zabawy wiejskie wykonane przez Norblina, bardzo zdolnego malarza, pozostającego w służbie księżnej". Artysta pracował również dla Heleny Radziwiłłowej w Arkadii nieborowskiej. Do arkadyjskiej świątyni Diany namalował plafon "Jutrzenka". Stworzył również serię widoków prezentujących ów piękny, sentymentalny park. Wśród nich między innymi sangwinowy rysunek "Łuk Grecki i Świątynia Diany w Arkadii nieborowskiej" (1783 rok).
Jan Piotr Norblin nigdy nie związał się ściśle z dworem króla Stanisława Augusta. Monarcha cenił sobie jednak jego pełne wdzięku prace i kilka z nich nabył do swojej kolekcji. Owocem kontaktów Norblina z królem było między innymi kilkanaście kompozycji przedstawiających stanisławowską letnią rezydencję – Łazienki Królewskie, wśród nich "Widok z tarasu Pałacu na Wyspie na Staw Południowy" (1788 rok). Nieocenionym dokumentem ilustrującym ówczesne życie teatralne jest seria Norblinowskich rysunków "Przedstawienie baletowe »Kleopatra« w Łazienkach Królewskich w Warszawie" (1789–1791). Atmosfera wydarzenia musiała bardzo odpowiadać temperamentowi Norblina, co trafnie skomentował jego pierwszy biograf Zygmunt Batowski: "Jakże go pociągają te widowiska na wolnem powietrzu, tłum ludzi, noc i efekty oświetlenia, skoro kilka studiów temu poświęca, chwytając na gorąco poszczególne akty jakiegoś koturnowego dramatu, który wśród nocy, przy blasku księżyca odgrywa się właśnie na scenie, przed tysiącznym tłumem widzów, zapełniających amfiteatr".
Na wystawę "Jan Piotr Norblin. Sentymentalny reporter" składa się 125 dzieł sztuki ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie: oleje, gwasze, akwarele, rysunki kreślone tuszem i akwaforty. Wśród prezentowanych eksponatów znajdują się również prace dotąd nieznane lub dotychczas uznawane za zaginione.
Prace Norblina będzie można zobaczyć od 9 września do 11 grudnia 2022 roku. Instytut Adama Mickiewicza jest partnerem wystawy.
Autorka: Marta Zdańkowska, kuratorka wystawy "Jan Piotr Norblin. Sentymentalny reporter"