W krajobraz polskich wydarzeń artystycznych udanie wpisało się FORUM MALARTSWA POLSKIEGO. Jego organizatorzy: Fundacja Malarstwa Polskiego w Lesku, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie nadali mu interesujący kształt poprzez warsztaty artystyczne, które od trzech lat, przez dwa tygodnie września gromadzą w okolicach Leska w Bieszczadach grono malarzy i teoretyków sztuki, sympozja i dyskusje, katalogi i publikacje esejów, myśli o malarstwie i sztuce, wywiadów z artystami oraz cykl poplenerowych wystaw, prezentowanych w muzeach i galeriach różnych miast Polski. Podmiotem pierwszej edycji Forum (rok 2001) stały się zagadnienia skupione wokół hasła: "Malarstwo - sztuka kontemplacyjna", drugiej (rok 2002): "Malarstwo - obraz duszy", a trzeciej (rok 2003): "Malarstwo - piękno i dobro".
W publikacji esejów z pierwszej edycji Forum, Wiesław Banach napisał:
"Sztuka drugiej połowy XX wieku z dużym zaangażowaniem obwieszczała koniec malarstwa. W świecie współczesnym, domagającym się języka agresywnego, by wzbudzić coraz bardziej przytępione zainteresowanie masowego odbiorcy, zdaje się być niepotrzebna tradycyjna forma plastyczna bazująca na wrażliwości artysty i widza. Nawet wielkie malarstwo dawnych epok, które do sal muzealnych przyciąga nieprzeliczone tłumy, działa nie tyle najwyższą klasą malarską, co magią sławnego artysty - tego człowieka sukcesu minionych epok, za którego dzieła płaci się dziś niewiarygodne sumy pieniędzy. Poza tym nowe media: telewizja, film, wideo, a zwłaszcza komputer pozwalają na produkcję obrazu niezwykle atrakcyjnego, pełnego dynamiki w całej rozpiętości skali - od pełnego realizmu po całkowita abstrakcję. Obraz taki zostaje uzyskany szybko, a jego wartość nie jest zbyt duża, gdyż błyskawicznie zostaje zastąpiony innym. Naszą epokę cechuje nadmiar obrazu. Także artysta, który dawniej był po prostu malarzem lub rzeźbiarzem uprawiającym szlachetne rzemiosło, usiłuje dziś znaleźć takie środki poza malarskie, które mogłyby wpisać się w język atrakcyjny dla współczesnego człowieka. (...) Język malarski, po wszystkich rewolucjach końca XIX i wieku XX, jakby wyczerpał swoje możliwości. Obsesją naszych czasów stała się oryginalność języka plastycznego, nie istnieje pojęcie stylu czy ducha epoki. Całkiem dobrze porozumiewamy się, gdy mówimy o dawnych mistrzach i wielkości ich malarstwa. Gdy rozpoczynamy dyskusję o tym, czego spodziewamy się po współczesnej sztuce, nic stałego nas nie łączy. Być może, że brak idei jest cechą charakterystyczna naszej epoki. Czy rzeczywiście przeżywamy schyłek malarstwa? Założona w oparciu o dynamicznie rozwijającą się firmę Adama Pałackiego TALENS - POLSKA Fundacja Malarstwa Polskiego w Lesku dostrzega nadal potrzebę tradycyjnego języka sztuki jakim jest malarstwo, zwłaszcza malarstwo sztalugowe. Ta potrzeba zjawia się w momencie, kiedy przestajemy myśleć o masowym odbiorcy i poszukujemy w człowieku jego indywidualizmu, niepowtarzalnej osobowości potrzebującej głębszych i trwalszych przeżyć. Tak jak industrializacja zwiększyła zainteresowanie naturą, tak zapewne technizacja życia budzić będzie wzrastające potrzeby kontaktu z rękodziełem, poprzez które wyraża się niepowtarzalna osobowość artysty."
FORUM MALARSTWA POLSKIEGO gromadzi różne osobowości twórcze z różnych środowisk i uczelni artystycznych; wystawy odzwierciedlają ich poszukiwania i dokonania artystyczne. W dwóch poprzednich edycjach imprezy uczestniczyli: Arika Madeyska, Ewa Pełka,
Grzegorz Bednarski,
Tadeusz Boruta, Andrzej Guttfeld, Janusz Karbowniczek, Stanisław Kortyka, Włodzimierz Łajming, Wojciech Mazanka, Grzegorz Pabel, Jan Pręgowski, Kazimierz Rochecki, Jacek Rykała,
Marek Sapetto, Bogdan Wegner, Jacek Wojciechowski, Bogdan Wojtasiak, Adam Wsiołkowski, a z kręgu historyków i krytyków sztuki: Małgorzata Kitowska-Łysiak, Henryka Milczanowska, Renata Rogozińska, Wiesław Banach, Lechosław Lemeński, Henryk Pyka. Na ubiegłorocznych warsztatach spotkali się: Anna Bochenek,
Aldona Mickiewicz, Mirosława Rochecka, Stanisław Batruch, Piotr Błażejewski, Franciszek Maśluszczak, Kazimierz Rochecki, Stanisław Tabisz, Lech Wolski, Piotr Wójtowicz oraz Magdalena Hniedziewicz, Jerzy Brukwicki i Wiesław Smużny. Zgromadzone w toruńskiej
Galerii Sztuki "Wozownia" obrazy odzwierciedla atmosferę i nastrój panujący podczas spotkań inspirowanych hasłem "Malarstwo - dobro i piękno". Magdalena Hniedziewicz w katalogu wystawy napisała:
"Pojęcie prawdy, dobra i piękna legły u podstaw całej europejskiej myśli filozoficznej. Określiły jej podstawowe działy - etykę, estetykę i ontologię. Wśród wielu definicji bodaj najpowszechniej i najszerzej przyjmowane było określenie piękna jako harmonii, właściwej miary i proporcji. Tak rozumiane, piękno łączyło się z jednej strony z bytem absolutnym, Bogiem, z drugiej jego wyrazem najpełniejszym była, jak uważano sztuka - ale też i natura. (...) Kolejne edycje leskiego Forum Malarstwa Polskiego stawiają sobie za zadanie odsłonięcie i wydobycie na światło dzienne nurtu w sztuce współczesnej poświęconego świadomemu i odpowiedzialnemu pojmowaniu sztuki jako dialogu z Absolutem."
W tej samej publikacji Jerzy Brukwicki napisał:
"Współczesne malarstwo napełniło się zgiełkiem codzienności, porusza najistotniejsze problemy życia człowieka i społeczeństw. Intensywnie poszukuje prawdy o świecie, w którym przyszło nam żyć. Potrzebne jest ludziom, prowadza z nimi dialog o sprawach 'dużych' i 'małych'. Wywołuje refleksje, budzi emocje, fascynuje doznaniem piękna. W większości bywa dobrym posłaniem, zawierającym nadzieję, radość."
ANNA BOCHENEK (ur. 1964) mieszka w Toruniu. Uczestniczyła w ponad 50 wystawach zbiorowych, prezentowała swoje obrazy i rysunki na 12 wystawach indywidualnych.
ALDONA MICKIEWICZ (ur. 1959) mieszka na wsi w Gorcach. W latach 80. Ubiegłego wieku uczestniczyła w Ruchu Kultury Niezależnej. Wystawy indywidualne w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Włoszech. W latach 1992-93 malowała, wspólnie z Tadeuszem Borutą, obrazy ołtarzowe w byłym klasztorze sióstr benedyktynek w Monte San Savino we Włoszech.
MIROSŁAWA ROCHECKA (ur. 1960) wykłada na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, pisze eseje i artykuły o sztuce.
STANISŁAW BATRUCH (ur. 1935) jest profesorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Brał udział w ponad 90 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, miał 40 wystaw indywidualnych. Laureat prestiżowej nagrody przemysłowców niemieckich Heitland Fundation.
PIOTR BŁAZEJEWSKI (ur. 1950) jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Uczestniczył w ponad 120 wystawach, miał 22 wystawy indywidualne.
FRANCISZEK MAŚLUSZCZAK (ur. 1948) wykłada malarstwo na Wydziale Architektury Politechnik Warszawskiej. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, ilustracją książkową i prasową, projektuje plakaty. Wystawia w kraju i za granicą
JÓZEF PANFIL (ur. 1958) mieszka w Tomaszowie Mazowieckim. Wykłada w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Laureat wielu nagród i wyróżnień artystycznych.
KAZIMIERZ ROCHECKI (ur. 1959) wykłada na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, projektuje wnętrza sakralne i witraże.
STANISŁAW TABISZ (ur. 1956), malarz, scenograf, poeta, jest wykładowcą krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracuje z kabaretem Piwnica Pod Baranami. Od 2002 roku jest prezesem Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków.
LECH WOLSKI (ur. 1948) jest profesorem Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wielokrotnie wystawiał w kraju i za granicą. Laureat wielu nagród i wyróżnień za działalność artystyczną i pedagogiczną.
PIOTR WÓJTOWICZ (ur. 1958) jest nauczycielem Liceum Sztuk Plastycznych w Krośnie. Brał udział w ponad 50 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, miał 26 wystaw indywidualnych.