Tegoroczny 20. Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy według organizatorów ma być przełomowy. Obok pokazów 110 filmów z 38 krajów świata i wizyty ponad dwustu gości, znaczną część programu zajmą imprezy profesjonalne, a wśród nich:
- spotkanie zarządu Europejskiej Akademii Filmowej;
- warsztaty dla dziennikarzy filmowych, prowadzone przez największych specjalistów, takich jak Derek Malcolm, Klaus Eder z FIPRESCI, oraz przedstawiciele Variety, Screen International czy Moving Pictures;
- warsztaty dla osób współpracujących ze scenarzystami "SCENE insiders", organizowane przez londyńską firmę The Script Factory wspólnie ze Szkołą Andrzeja Wajdy;
- spotkanie CentEast - Stowarzyszenia Festiwali Filmowych Europy Środkowej i Wschodniej;
- Pokazy Warszawskie (szósta edycja), czyli projekcje nowych polskich filmów dla selekcjonerów międzynarodowych festiwali filmowych;
- warsztaty dla osób zainteresowanych montażem, prowadzone przez przedstawicieli Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Częścią warsztatu będzie pokaz praktyczny montowania sceny filmowej. Zajęcia poprowadzą wybitni montażyści - Milenia Fiedler i Jarosław Barzan (wtorek, 12 października).
Celem tych działań jest prezentacja najlepszych filmów artystycznych sezonu publiczności oraz profesjonalistom, umożliwienie przedstawicielom polskiego środowiska filmowego kontaktu z profesjonalistami, pomoc polskim filmowcom w działaniach na arenie międzynarodowej, szeroko pojęta promocja Polski i Warszawy w europejskim środowisku filmowym oraz budowa rynku dla polskich filmów za granicą.
W tegorocznym programie Festiwalu znajdzie się 110 filmów z 38 krajów (94 pełno-, 5 średnio-, oraz 11 krótkometrażowych) i będą to wyłącznie polskie premiery, z wyjątkiem kilku filmów polskich, pokazywanych na wrześniowym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Większość filmów festiwalowych będzie pokazana tylko podczas Festiwalu.
Filmem otwierającym Festiwal (7 października 2004 godz. 11:00) jest nominowany do Oscara HOREM PÁDEM (UP AND DOWN / NA ZŁAMANIE KARKU) czeskiego reżysera, Jana Hrebejka - obraz współczesnej Pragi. Przeplatające się tragikomiczne historie o traceniu i odnajdywaniu miłości, przyjaźni, rodziny, rodziców, dzieci. Opowieści o altruizmie i ksenofobii, o naszym lęku przed nieznanym i poczuciu zagrożenia przed tym, by nie obudzić drzemiących w nas demonów. Obraz współczesnych nastrojów egzystencjalnych w Europie Środkowej. Miejscu, które przez lata skryte było za Żelazną Kurtyną.
Filmem zamknięcia jest francuski obraz Popatrz na mnie (Look at Me / Comme une image)w reżyserii Agnes Jaoui. Na tegorocznym festiwalu w Cannes film dostał nagrodę za najlepszy scenariusz. Agnes Jaoui znana jest polskiej publiczności z filmu Gusta i guściki jako scenarzystka, reżyserka i aktorka.
W cyklu "Nowe Filmy Polskie" zostaną pokazane trzy filmy fabularne: WESELE w reżyserii Wojtka Smarzowskiego (sześć nagród na festiwalu w Gdyni, w tym Specjalna Nagroda Jury), Jana Hryniaka TRZECI oraz TuliPANY Jacka Borcucha (nagroda aktorska w Gdyni dla Małgorzaty Braunek).
W tym roku, po raz pierwszy zostanie zaprezentowany cykl "Nowi reżyserzy - Polska 2004" - zestaw najlepszych, zdaniem organizatorów, filmów, których reżyserami są polscy studenci szkół filmowych. W tegorocznym zestawie znalazły się filmy trojga studentów łodzkiej Filmówki: KORYTARZ Anny Jadowskiej, MOJE MIEJSCE Leszka Dawida oraz ŚLUB Krzysztofa Rzączyńskiego.
W trzeciej edycji konkursu "Nowe Filmy, Nowi Reżyserzy" (10-15 października) będzie można zobaczyć czternaście filmów. Reżyser zwycięskiego filmu otrzyma Grand Prix NESCAFÉ. Po raz pierwszy zostanie też przyznana nagroda za najlepszy scenariusz ufundowana przez HBO.
Międzynarodowe Jury składa się z samych reżyserów: Fridrik Thor Fridriksson z Islandii (przewodniczący), Mirjam Kubescha z Niemiec, Emily Young z Wielkiej Brytanii, Radivoje Andrić z Serbii i Łukasz Barczyk z Polski. Troje jurorów - Fridrik, Mirjam i Radivoje - pokaże na Festiwalu, poza konkursem swoje najnowsze filmy. Film Emily Young "Kiss of Life" i film Łukasza Barczyka Przemiany brały udział w konkursie w ubiegłym roku.
W programie 20. WMFF znalazły się zagraniczne filmy z udziałem Polaków:
- The Story of Marie and Julien (L'Histoire de Marie et Julien / Historia Marii i Juliena), reż. Jacques Rivette, Francja 2003. Emmanuelle Béart jako Marie i Jerzy Radziwiłowicz jako Julien.
- Wanted! (Nachbarinnen / Sąsiadki) reż. Franziska Meletzky, Niemcy 2003. W jednej z głównych ról Grażyna Szapołowska.
- The Center (Die Mitte / Środek Europy), reż. Stanisław Mucha, Niemcy 2004.
Stanisław Mucha (ur. 1970, Nowy Targ) studiował aktorstwo pod kierunkiem Jerzego Stuhra w krakowskiej szkole dramatycznej. Pracował przy filmach Jerzego Skolimowskiego i Jerzego Łukaszewicza, później dołączył do zespołu krakowskiego Starego Teatru. Od 1995 roku realizuje filmy krótkie i dokumentalne, głównie w Niemczech. Duży sukces odniósł filmem "Absolut Warhola".
NAGRODY FESTIWALU
Jury w składzie: Fridrik Thor Fridriksson - przewodniczący, Mirjam Kubescha, Emily Young, Radivoje Andrić, Łukasz Barczyk, postanowiło przyznać następujące nagrody:
Grand Prix Nescafe dla filmu Shahre Ziba / Piękne miasto / Beautiful City w reż. Asghar Farhadi.
"(...) jest to wciągający film, szczerze opowiedziana historia, która otworzyła nas na ukryty świat, i która opowiada o podstawowych i uniwersalnych konfliktach w szczery i prosty sposób (...)." (uzasadnienie Jury 20. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego)
HBO Award for Best Script dla filmu Wesele / The Wedding w reż. Wojciecha Smarzowskiego.
"(...) ten film bardzo udanie stąpa po cienkiej linii między dramatem a komedią, prowadząc nas wprawnie przez opowieść. Bez kompromisu - i z poczuciem humoru - ukazał z intenstywnością degradację prowincjonalnych postaw." (uzasadnienie Jury 20. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego)
Wyróżnienie Jury dla filmu Il Dono / Prezent / The Gift w reż. Michelangelo Frammartino.
"Spodobała nam się skondensowana, prosta narracja tego filmu i jego sposób na zatrzymanie czasu w opowieści o starości, pokuszeniu, ofierze i śmierci. Spodobał nam się sposób, w jaki przemawiał bez słów, ukazując odrobinę humanizmu w niemym, ośmieszanym społeczeństwie." (uzasadnienie Jury 20. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego)
Oprócz nagród Jury publiczność przyznała swoją nagrodę. Zdobył ją węgierski film Kontrolerzy / Kontroll - debiut reżyserski Nimroda Antala. Film ten jest węgierskim kandydatem do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.