Zapoczątkowana w 2013 roku współpraca z Lisą Gerrard rozpoczęła nowy rozdział w karierze Preisnera. Po wydaniu albumu "Diaries of Hope" nadeszły wspólne występy we Wrocławiu, Londynie, Stambule i Szanghaju, a także kolejne spotkania w studiu, gdzie artyści zrealizowali nagrania do filmów "Lies We Tell" oraz "Valley of Shadows". W następnych latach Gerrard i Preisner występowali także na scenie, między innymi podczas zarejestrowanych koncertów "Here and Now" w 2014 roku oraz "2016 Dokąd?".
Preisner tworzy swoje albumy we własnym studiu nagraniowym w Niepołomicach. Do jego dzieł jako producenta można zaliczyć między innymi drugi album post rockowego zespołu Tides From Nebula "Earthshine", a także dwie płyty Leszka Możdżera – "Time" oraz "Between Us and the Light".
Filmografia:
Napisał muzykę do filmów: "Prognoza pogody" w reż. Antoniego Krauzego (1981), "Psychoterapia" w reż. Macieja Drygasa (1983), "Kilka obrazów w czasie przeszłym" w reż. Jacka Link-Lenczewskiego (1983), "Bez końca" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1984), "Cud" w reż. Magdaleny Łazarkiewicz (1984), "Wezwanie" w reż. Andrzeja Papuzińskiego (1984), "Lubię nietoperze" w reż. Grzegorza Warchoła (1985), "Przez dotyk" w reż. Magdaleny Łazarkiewicz (1985), "Kołysanka" w reż. Federo Sevelli (1986), "Ucieczka" w reż. Tomasza Szadkowskiego (1986), "Czy będzie wojna" w reż. Krzysztofa Magowskiego (1986), "Sami dla siebie" w reż. Stanisława Jędryki (1987), "Kocham kino" w reż. Piotra Łazarkiewicza (1987), "Krótki film o zabijaniu" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1987), "Dzień jak rok" w reż. Pawła Kędzierskiego (1987), "Wielkie oczekiwanie" w reż. Andrzeja Papuzińskiego (1987), "Dziewczynka z hotelu Excelsior" w reż. Antoniego Krauzego (1988), "Krótki film o miłości" w reż. Dariusza Jabłońskiego i Krzysztofa Kieślowskiego (1988), "Zabić księdza" w reż. Agnieszki Holland (1988), "Dekalog I" – "Dekalog X" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1988), "Siedem dni w tygodniu" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1988), "Ostatni dzwonek" w reż. Magdaleny Łazarkiewicz (1989), "Przewodnik" w reż. Tomasza Zygadło (1989), "W środku Europy" w reż. Piotra Łazarkiewicza (1990), "W matni" w reż. Johna Irvina (1990), "Europa, Europa" w reż. Agnieszki Holland (1990), "Podwójne życie Weroniki" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1991), "Zabawa w Boga" w reż. Hectora Babenco (1991), "Zwolnieni z życia" w reż. Waldemara Krzystka (1992), "Olivier, Olivier" w reż. Agnieszki Holland (1992), "Skaza" w reż. Louisa Malle (1992), "Tajemniczy ogród" w reż. Agnieszki Holland (1993), "Fio do Horizonte, O" w reż. Fernando Lopesa (1993), "Trzy kolory: Biały" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1993), "Trzy kolory: Niebieski" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1993), "Trzy kolory: Czerwony" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego (1994), "Kiedy mężczyzna kocha kobietę" w reż. Luisa Mandokiego (1994), "Mouvements du desir" w reż. Léa Poola (1994), "Élisa" w reż. Jeana Beckera (1995), "Feast of July" w reż. Christophera Menaula (1995), "Krzysztof Kieślowski: I'm So-So..." w reż. Krzysztofa Wierzbickiego (1995), "Marsz Radeckiego" w reż. Axela Cortiego i Gernota Rolla (1995), "Promienne serce" w reż. Hectora Babenco (1996), "Wyspa przy ulicy Ptasiej" w reż. Sørena Kragh-Jacobsena (1997), "Elfy z ogrodu czarów" w reż. Charlesa Sturridge'a (1997), "Liv" w reż. Edoardo Pontiego (1998), "Wybór Ewy" w reż. Erica Stylesa (1999), "Ostatni wrzesień" w reż. Deborah Warner (1999), "Weiser" w reż. Wojciecha Marczewskiego (2000), "Aberdeen" w reż. Hansa Pettera Molanda (2000), "Pośród obcych" w reż. Edoardo Pontiego (2002), "Wszystko dla miłości" w reż. Thomasa Vinterberga (2003), "Dziwne ogrody" w reż. Jeana Beckera (2003), "SuperTex" w reż. Andrew Kazamii i Richarda Reitingera (2003), "Kraina szczęścia" w reż. Hansa Pettera Molanda (2004), "Harrys döttrar" w reż. Richarda Hoberta (2005), "Sportman van de Eeuw" w reż. Mischy Alexandra (2006), "Tajemnica" w reż. Claude'a Millera (2007), "Kobieta w Berlinie" w reż. Maksa Färberböcka (2008), "Menachem & Fred" w reżyserii Ronita Kertsnera i Ofry Tevet (2008), "Aglaja" w reż. Krisztiny Deák (2012), "Un Secret" w reż. Claude Miller (2013), "A História Da Eternidade" w reż. Camilo Cavalcante (2014), "Angelica" w reż. Mitchella Lichtensteina (2015), "Lady of the Dynasty" w reż. Chenga Shqinga (2015), "Lost and Love" w reż. Sanyuana Penga (2015), "My Hindu Friend" w reż. Hectora Babenco (2016), "Queen of Spain" w reż. Fernando Trueby (2016), "Lies We Tell" w reż. Mitu Misry (2017), "Valley of Shadows" w reż. Jonasa Matzowa Gulbrandsena (2017), "Malowane Polski. Zmartwychwstanie według Jacka Malczewskiego" w reż. Przemysława Bednarczyka (2018), ”Matka nic nie wiedziała" w reż. Anity Killi (2020), "Zostaniemy zapomniani" w reż. Fernanda Trueby (2020), "Dear Child" w reż. Luci Amendoli (2020), "Love Song" 1980 w reż. Mei Fenga (2020).
Dyskografia:
- 1995 – "Preisner’s Music"
- 1999 – "Ten Easy Pieces For Piano"
- 2007 – "Silence, Night & Dreams"
- 2010 – "Danse Macabre"
- 2010 – "Moje kolędy"
- 2011 – "Requiem For My Friend"
- 2012 – "10 Easy Pieces for Piano"
- 2013 – "The Best of Zbigniew Preisner (Live in Wytwórnia Łódź 2013)"
- 2013 – "Diaries Of Hope"
- 2015 – "Ten Pieces For Orchestra"
- 2015 – "W poszukiwaniu dróg. Nowe i stare kolędy"
- 2017 – "2016 Dokąd?"
- 2017 – "Our World"
- 2018 – "Piano Music"
- 2019 – "Melodies of My Youth"
- 2019 – "Twilight"
- 2019 – "Psalm"
Oficjalna strona internetowa artysty: http://www.preisner.com
https://www.facebook.com/Zbigniew-Preisner-219716348081/
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2006; aktualizacja: JZ, lipiec 2021.