7 marca 2016 ukazał się podwójny album We Will Fail – "Hand That Heals/Hand That Bites". Dwie połowy wydawnictwa stanowią swoje lustrzane odbicia. Intencją Grünholz było stworzenie spójnej całości z dwóch części prezentujących podobny temat za pomocą całkowicie różnych dźwięków. "Hand That Bites" to zbiór surowych, brudnych kawałków. Jak tłumaczyła sama artystka, szorstkość i niepokój miały grać główną rolę, jednocześnie prezentując siłę jako coś przyciągającego i hipnotyzującego. Przeciwieństwem "Hand That Bites" jest "Hand That Heals" – alternatywna wersja tej samej historii, w lżejszym, bardziej atmosferycznym wydaniu, z większą ilością bogatych dźwięków, a także z fragmentami nagrań terenowych i rozmów.
Od niedawna Aleksandra Grünholz wraz z Jakubem Mikołajczykiem stoi na czele labelu Refined Productions, który wystartował w styczniu 2018 roku od wydania dwóch EPek We Will Fail, na których pojawili się goście tacy jak Ziúr, Eomac czy Peder Mannerfelt.
Pierwsza z nich to "Schadenfreunde EP", na którą składają się głównie dwa utwory: "Night" i "Schadenfreude". Pierwszy charakteryzuje szybkie tempo i zawiła konstrukcja. Drugi utwór jest znacznie wolniejszy i mroczniejszy, zaś na jego strukturę składa się cały zestaw dźwięków, w tym fragmenty muzyki klasycznej. Wydawnictwo zamykają dwa remixy utworu pierwszego. Już dwa miesiące po premierze "Schadenfreunde EP" ukazała się kolejna EPka We Will Fail. Na "Very Urgent" złożył się jeden nowy utwór oraz trzy remiksy, w tym jeden stworzony przez szwedzkiego muzyka Pedera Mannerfelta.
Ponad dwa lata od premiery "Hand That Heals / Hand That Bites" ukazał się kolejny album We Will Fail. "Dancing" to naturalne rozwinięcie muzyki wykonywanej przez artystkę na koncertach. Tytuł albumu w dużej mierze oddaje zaś bardziej taneczny charakter muzyki w porównaniu z poprzednikami.
W 2018 roku Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z firmą Ableton opracował darmową bibliotekę sampli opartą na nagraniach ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. We Will Fail dołączyła do projektu, tworząc z udostępnionych próbek utwór "DESCENDING K NEW". W rozmowie z Filipem Lechem artystka odniosła się do tradycji muzyki elektronicznej:
Myślę, że nie da się nie nawiązywać do tego, co już było. Słuchając, przyswajamy sobie to, jak utwory były zbudowane dotychczas, oswajamy się z konstrukcją i brzmieniem. Gdy pracuje się nad utworem, jest już w głowie pewna definicja, co się powinno wydarzyć, żeby utwór był utworem.
We Will Fail występowała m.in. na festiwalach Unsound w Krakowie oraz kanadyjskim Toronto, na Intonal w szwedzkim Malmoe, CTM w Berlinie, Tauron Nowa Muzyka w Katowicach. W Londynie wystąpiła w słynnym Cafe OTO.
Dyskografia:
- 2014 - "Verstörung" (Monotype Records)
- 2014 - "Verstörung 2.0" (Monotype Records)
- 2016 - "Hand That Heals / Hand That Bites" (Monotype Records)
- 2018 - "Schadenfreunde" EP (refined.productions)
- 2018 - "Very Urgent" EP (refined.productions)
- 2018 - "Dancing" (refined.productions)
Kontakt z artystką:
https://soundcloud.com/wewillfail
https://wewillfail.bandcamp.com
https://facebook.com/wewillfail
Autor: Jacek Świąder, czerwiec 2015; aktualizacja: MG, listopad 2019.