Tomasz Bersz ukończył Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim, jak i Wydział Projektowania Graficznego na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Jako współtwórca duetu BarszMisiak Collective (prowadzony wspólnie z Marianem Misiakiem) projektant pracował między innymi nad projektami krojów pisma. W latach 2009-2015 wspólnie z Misiakiem opracowali tak zwane pismo stoczniowe. Nawiązuje ono do liternictwa typowego dla stoczni gdańskiej. Bersz i Misiak stworzyli wzornik liter, jak również specjalne afisze z wydrukowanymi poszczególnymi literami, które układać można dowolnie w słowa i zdania. Afisze te udostępnili do pobrania, tak by aktywiści miejscy mogli je sobie wydrukować i używać w przestrzeni miejskiej. O procesie powstawania pisma stoczniowego duet pisał:
PISMO STOCZNIOWE nawiązuje do liternictwa znalezionego w stoczni gdańskiej w 2009 roku. W tamtym czasie poszukiwaliśmy inspiracji do książki wydawanej przez Instytut Sztuki Wyspa. W wielkim zakładzie przemysłowym, a raczej tym co z niego zostało, istniała wielka liczba różnych komunikatów i napisów nawarstwionych przez lata funkcjonowania stoczni. Większość z nich powstała w czasach analogowych. Litery powstawały odręcznie lub przy użyciu szablonu, co pozostawiało unikalny ślad anonimowego twórcy/liternika. Co prawda każdy napis był inny ale dało się wyróżnić kilka charakterystycznych stylów.
Pismo powstało na potrzeby projektu identyfikacji wizualnej festiwalu Alternativa 2016, utrzymanej w całości w granacie i bieli, z prostymi geometrycznymi formami.
Kalendarz 80 okazji na rok 2015, opracowany wspólnie z Malwiną Konopacką to ciekawe przedsięwzięcie tak konceptualne, jak i graficzne. Kalendarz rejestruje intrygujące rocznice, jak na przykład obronę dyplomu magisterskiego Stanisława Barei. Rozegrany w błękicie i czerwieni kalendarz opatrzony został ilustracjami Konopackiej dla szczególnych dni i świętowanych w ich czasie okazji.
Bersz projektuje również katalogi wystaw. Dla ekspozycji Działania na Terenie Zaludnionym we wrocławskiej BWA przygotował projekt łączący ze sobą śmiałe kolory oraz czerń i biel fotografii. Książka prezentuje opatrzone komentarzem wybrane projekty architektoniczne Jakuba Szczęsnego. Bersz decyduje się tutaj na użycie dwóch kolorów przewodnich: pomarańczu oraz błękitu. Książka złożona jest z kilku zszytych ze sobą warstw stron, przy czym Bersz zostawia szwy odkryte na grzbiecie, na którym dodaje litery układające się w imię i nazwisko architekta.
Wśród książkowych projektów Bersza znaleźć można między innymi A-Z. Słownik ilustrowany języka polskiego i niemieckiego autorstwa Andrzeja Tobisa. Książka ta jest zbiorem zdjęć, zrobionych głównie na Ślasku, a ilustrujących hasła znalezione przez Tobisa w słowniku wydanym w Lipsku w latach pięćdziesiątych. Ten sążnisty tom Bersz zamyka w czerwonej okładce, z którą kontastuje białe liternictwo. Tobis tak mówi o współpracy z Berszem:
To pomysł Tomka Bersza. Sam projekt bardzo mi się podoba. Oczywiście, jakość mogłaby być troszkę lepsza, ale zawsze tak jest. Tomek jest bardzo dobrym projektantem i świetnie wyczuł klimat. Co prawda chciał, żeby kolorystyka była trochę bardziej agresywna, mocniejsza, ale ja wolałem, żeby nawiązywała do oryginału, była bardziej wyciszona - trochę retro.
Powierzchnia okładki jest gumowana, dodając bardzo dotykalny wymiar projektowi i jednocześnie nawiązując do płóciennych opraw starych słowników i encyklopedii.
Z kolei projekt Bersza z 2013 roku; książka MIASTO-ZDRÓJ. ARCHITEKTURA I PROGRAMOWANIE ZMYSŁÓW Synchronizacja 2013 ciekawi interesującym użyciem koloru. Tutaj ponownie Bersz stawia na jeden dominujący kolor zestawiony z czystym, minimalnym w wyrazie layoutem całości. Niebieski użyty tutaj został nie tylko jako kolor okładki oraz wkładek anonsujących kolejne części książki, ale również jako element podkreślający szczególnie istotne partie tekstu. Na stronach pojawiają się zatem plamy niebieskości, jakby poprzedni czytelnik książki zaznaczył je ręcznie markerem.
Podobny zabieg, niby z wielokrotnie czytanego podręcznika szkolnego, Bersz zastosował w książce Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku, towarzyszącej wystawie o tym samym tytule organizowanej przez Biblioteke Narodową w Warszawie. Tutaj ponownie Bersz decyduje się na użycie pomarańczu do wyróżnienia szczególnie istotnych partii tekstu, a także do wprowadzenia kolejnych tematycznych partii książki. Tytuły rozdziałów wytłuszcza grubszym krojem pisma i podkreśla czarną kreską. Do tego dodaje odręczne szkice jednych z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych budynków, od londyńskiego drapacza chmur Fostera, po pekiński stadion Herzoga i de Meurona.
Wybrane wystawy i nagrody:
2016 - Places of Origin: Polish Graphic Design in Context, Reykjawik, Islandia
2015 - TypoPolo, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, Dizajn – BWA Wrocław, Polska