Content anchor

Marian Misiak

Marian Misiak, fot. Wojciech Nekanda Trepka/Agencja Gazeta
Marian Misiak, fot. Wojciech Nekanda Trepka/Agencja Gazeta

Marian Misiak, urodzony w 1981 w Ostrawie, niestrudzony pasjonat lokalnych czcionek. Projektant i publicysta, badacz kultury wizualnej.

Marian Misiak studiował socjologię na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie przeniósł się do Wielkiej Brytanii, gdzie ukończył projektowanie krojów pism na Wydziale Typografii i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie w Reading. Pracował zarówno w londyńskim studio Neville’a Brody’ego, jak i dla polskiego projektu Polska. The Times. Wraz z Tomkiem Berszem tworzy duet graficzny BerszMisiak Collective, który odpowiedzialny był między innymi za oprawę wizualną festwalu Alternativa.

Działalność Misiaka głęboko związana jest z Wrocławiem, w 2013 roku zainicjował tak zwany “Typoaktywizm”, szczególne uwrażliwienie na elementy typograficzne występujące w obrębie konkretnego miasta. W publikacji Typoaktywizm- przewodnik. Wrocławskie cyfry taborowe, Misiak wraz z kilkoma innymi projektantami badają i przeprojektowują cyfry taborowe. Pod patronatem Misiaka Typoaktywizm rozprzestrzenił się na inne miasta, w których projektant proponuje wykorzystanie przetworzonych lokalnych czcionek w indetyfikacjach wizualnych instytucji miejskich. Warsztaty typoaktywizmu prowadził Misiak w Gdyni, gdzie również czuwał nad merytoryczną stroną Gdynia Design Days w 2015 roku. Założenia typoaktywizmu wyjaśnia:

"To alternatywa dla powszechnego systemu kształcenia artystycznego i projektowego. Typoaktywizm wypełnia luki. Jest outdoorowy, interdyscyplinarny, sprzężony z miastem, pracuje na rzecz społeczności lokalnej. Dla tych, którzy nie potrafią odnaleźć się w akademickich strukturach, ułatwia spotkania z autorytetami. Szkoła narzuca pewien respekt do wykładowców. Tu dyskutujesz z ekspertami nad wspólną sprawą. Ta nieformalna sytuacja wszystko ułatwia. Nie ma nic ważniejszego niż współpraca". (Print Control 3)

Dla Wrocławia także, we współpracy z Kaliną Zatorską i Łukaszem Nawrockim, przygotował między innymi projekt identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego, który w umiejetny sposób łączy cztery oddziały placówki. Jego projekt zdobył pierwsza nagrodę w konkursie STGU. Każdy z oddziałów muzeum rozgrywa Misiak w innym kolorze: niebieski zarezerwowany jest dla Pawilonu Czterech Kopuł, czerwony dla Panoramy Racławickiej, zielony dla Muzeum Etnograficznego oraz czarny dla Muzeum Narodowego. Dla tego przedsięwzięcia Misiak specjalnie zaprojketował dwa kroje pisma Janus i Dia Grotesk. Sam logotyp: litera M nawiązuje zaś do obecnej w herbie Wrocławia litery W. Jedna z jurorek konkursu tak uzasadnia werdykt przychylny koncepcji Misiaka:

"Należy tym samym docenić, w jakim kierunku wyewoluowała propozycja Mariana Misiaka. To nie tylko znak graficzny (choć sam w sobie jest intrygujący i wizualnie silny), ale to przede wszystkim spójny i dynamiczny system łączący cztery oddziały instytucji (Muzeum Narodowe, Muzeum Etnograficzne, Pawilon Czterech Kopuł oraz Panorama Racławicka), strategia komunikacyjna i wizerunkowa, a wreszcie systemowe kroje pism, wykorzystane premierowo w opracowanym systemie autorstwa projektanta: Janus i Dia Grotesk. O rozmachu, jakim charakteryzuje się wybrany projekt oraz zakresie prac, które wyznaczył swojemu zespołowi Marian Misiak, niech świadczy również fakt, że na potrzeby strategii komunikacyjnej została uporządkowana nazwa jednego z oddziałów muzeum – Pawilon Czterech Kopuł, funkcjonująca dziś również w skrócie P4K".

Misiak współpracuje również z tak ważnymi postaciami polskiego wzornictwa jak Oskar Zięta. Na zaproszenie jego studia projektowego Marian Misiak stworzył Alfabet FIDU. Maria1 to pierwszy taki krój, który zaprojektowano z wykorzystaniem technologii FIDU, czyli nadmuchiwania blachy. Misiak, we współpracy z  Pauliną Sikorską, Albertem Nogalą i Pawłem Rossnerem, jest także autorem nowej identyfikacji wizualnej Zięta Prozessdesign.

"Ponieważ znaki używane w nowym systemie składają się z unikalnych obiektów trójwymiarowych, trzeba było połączyć kwestie typograficzne z takimi czynnikami, jak światło, skala i możliwości produkcyjne" – czytamy w "Print Control".

Jego zainteresowanie historią typografii przełożyło się na projekt przygotowany wspólnie z historyczką dizajnu, Agatą Szydłowską. Książka Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce to historia pięciuset lat polskiej typografii opowiedziana z dowcipem i pasją.

Najzgrabniej chyba podsumowuje działalnośc Misiaka on sam, mówiąc o typoaktywiście:

Typoaktywista to jednostka aktywna, członek nieformalnego ruchu społecznego, typograficzny zajawkowicz, który ma przyjemność z wykonywania swojej pracy. Interesują go głównie litery, ale też otaczająca je przestrzeń fizyczna, jak również zmieniające się konteksty społeczne. (Print Control 3)

Wybrane wystawy i nagrody:

  • 2016 Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych, galeria Dizajn BWA Wrocław , Zamek Cieszyn, Galeria Bunkier Sztuki Kraków, Galeria BWA Tarnów. Polska
  • 2015 nominacja do nagrody Warto 2015

Autor: Agata Morka, marzec 2017

Obrazek użytkownika Culture.pl
Culture.pl
2017/03/09
Facebook Twitter Reddit Share
Marian Misiak
Podobni twórcy