Można to dostrzec np. w "Waterfalls". Artysta z wielką lekkością łączy w nim dynamiczny house i trochę kiczowaty sampel z zagrywką akustycznej gitary. Tak jakby się z kimś założył: połączę ogień z wodą w sposób, którego się nie spodziewasz. To muzyk bardzo osłuchany i śledzący to, co nowego dzieje się w muzyce – prowadził m.in. audycję w Radiu PiN.
O swoich muzycznych początkach opowiadał w magazynie "Zwykłe życie":
"Sam początek to druga połowa lat 90. i fascynacja hip-hopem (technikami cut & paste) oraz techno. Pracowałem na demonstracyjnym programie, który nie miał opcji zapisywania projektu, ale przez bardzo długi czas brak tej funkcji zupełnie mi nie przeszkadzał".
Sonar Soul zaczął działać w 2007 roku, a w 2009 roku zadebiutował singlem "Fleelosophy" wydanym przez Funky Mamas & Papas, później wypuścił "Adore" nakładem Razmatazz. W sierpniu 2014 roku w U Know Me Records ukazało się pierwsze wydawnictwo szerzej prezentujące muzykę Sonar Soula – epka "Trip To A". Bardzo różnorodna stylistycznie.
To tylko siedem utworów, ale już lista osób zaproszonych za mikrofon pokazuje, jak szerokie jest pole działań artysty. Zaśpiewały u niego delikatna Justyna Święs z duetu The Dumplings, mistrzyni elektroniki Novika oraz Paulina Przybysz, wokalistka Archeo, a dawniej Sistars dysponująca mocnym, bluesowym głosem. Zarapował pochodzący z Chicago S Squair Blaq.
Muzycznie Sonar Soul porusza się tu między ciężkimi, powolnymi rytmami "Blow Up The Spot", z samplami zamiast wokalu, przez eksperymentalne, duszne nastroje rozklekotanego "Man Blues", po konkretnie taneczne "Let's Dance", które zwłaszcza w wersji z Przybysz i S Squair Blaqiem robi kapitalne wrażenie. Szkoda tylko, że na płytę nie weszła zawadiacka wersja "Let's Dance" rapera Żyto.
Jak pracuje? Znowu "Zwykłe Życie":
"Używam wyłącznie sampli z płyt winylowych, wysokiej klasy syntezatorów i przetworników dźwięku. Sprzęt zgromadzony przez lata i doświadczenie umożliwiają mi realizowanie materiału bez zbędnych kompromisów (jeśli chodzi o jakość). Nawet jeśli niszczę dźwięk, to świadomie, przy użyciu najwyższej jakości urządzeń do tego przeznaczonych. (...) Nigdy nie interesowało mnie robienie muzyki retro. (...) Styk popu i awangardy był zawsze miejscem, które fascynowało mnie najbardziej".
Oprócz działalności solowej Sonar Soul współtworzy Rysy, które wydały pierwszego singla na początku 2015 roku. Razem z Wojtkiem Urbańskim zajmują się w nich, jak zgrabnie to ujmują, "atrakcyjną muzyką taneczną". W rozmowie z magazynem "Hiro Free" Urbański stwierdził, że on sam jest bardziej melodyjny, za to Stachurko "bardziej samplingowy". Wokalistką, z którą współpracują już na stałe, jest wspomniana Justyna Święs.
Pierwszym przejawem fonograficznej aktywności Stachurki był album "Lot 76" Namaste nagrany jeszcze w 2001 roku. Występował także w Namaste Soundsystem, Jazzavie, Confashion Orchestra, Basalias (z Urbańskim oraz Teielte). Jako didżej grywa imprezy w barwach Junoumi Crew. Występował m.in. na festiwalach Open'er w Gdyni oraz Tauron Nowa Muzyka w Katowicach. Na żywo gra bez użycia komputera. Wśród jego innych aktywności są m.in. projektowanie wnętrz i tworzenie wideoklipów.
Dyskografia:
profil Facebookowy artysty: https://www.facebook.com/sonarsoul
Autor: Jacek Świąder, maj 2015