Urodził się 15 marca 1961 roku w Bytomiu. W latach 1977-83 studiował kompozycję prywatnie pod kierunkiem Edwarda Bogusławskiego i Bogusława Schaeffera. Ukończył studia z zakresu nauk społecznych (specjalizacja dziennikarska) na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 1989 roku wyemigrował do Kanady i zamieszkał w Edmonton. Od 1991 roku studiował kompozycję, teorię i historię muzyki w University of Alberta w Edmonton m.in. u Alfreda Fishera i Henry'go Klumpenhouwera, otrzymując stopień Master of Music w roku 1993. Rok później jako jedyny kompozytor z Kanady został wytypowany do udziału w prestiżowym festiwalu i konferencji "June in Buffalo", podczas którego uczestniczył w wykładach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez Miltona Babbitta, Donalda Erba, Davida Feldera, Lukasa Fossa, Rogera Reynoldsa i Charlesa Wuorinena. Od 1998 prowadzi w Uniwersytecie Albertańskim (University of Alberta) w Edmonton interdyscyplinarne badania obejmujące muzykę, literaturę i inne dziedziny sztuki.
W latach 2000-2002 otrzymywał stypendium doktoranckie przyznane przez Social Sciences and Humanities Research Council of Canada. W latach 2003-2004 otrzymywał stypendium twórcze przyznane przez The Canada Council for the Arts. Oprócz tego jest laureatem szeregu nagród akademickich, by wymienić Beryl Barns Award, Andrew Steward Memorial Graduate Prize oraz Marie Louise Imrie Graduate Award.
Jego kompozycje prezentowano w obu Amerykach, Europie i Azji podczas szeregu festiwali oraz cykli koncertowych, takich jak CMC at 35 oraz NuMuFest (Toronto), Conversatorium (Legnica), Dancing on the Edge (Vancouver), Festiwal Muzyki Fascynującej oraz Śląska Trybuna Kompozytorów (Katowice), Edmonton New Music Festival, rESOund, Fringe, International Organ Academy "Pipeworks", New Music Alberta (Edmonton), I Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, X Międzynarodowe Wieczory Muzyki Kameralnej i Organowej, "June in Buffalo", Laboratorium Muzyki Współczesnej, Multi-Art Festival (Seul), „Musica Polonica Nova" (Wrocław), Open Ears Festival of Music and Sound (Kitchener-Waterloo), Pacific Market (Stockton, USA), „Poznańska Wiosna Muzyczna", Saskatoon New Music Festival, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, „Warszawska Jesień" (1987, koncert Koła Młodych), III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej oraz Audio Art (Warszawa). Wykonania, prezentacje elektroakustyczno-wizualne (połączone niejednokrotnie z wystawami partytur oraz prac graficznych) oraz radiowe odbywały się ponadto w centrach takich, jak Antwerpia, Ateny, Bazylea, Berlin, Bilbao, Genewa, Kowno, Londyn, Los Angeles, Lozanna, Mexico City, Montréal, Nowy Jork, Ottawa, Paryż, Princeton, Seul, St. Petersburg, Toronto, Turyn, Vancouver, Warszawa, Wiedeń i Zürich.
– Introwertyzm tej muzyki rodzi się już na poziomie brzmienia. Grella-Możejko traktuje instrumenty jak samoistne byty materii ożywionej, wsłuchuje się w nie, próbując – jak psychoanalityk - otworzyć ich duszę; prowokuje do obnażenia ukrytych stron, ale nie gwałci ich natury. W komentarzu do swoich koloratur traktuje instrument jako personę - pogrążoną w wewnętrznym monologu i dialogującą z osobowością wykonawcy; jako byt ukształtowany pracą rąk, ale też - partycypujący w sferze intelektu (skądś przecież pochodzi dostrzegana przez Hoene-Wrońskiego inteligencja ukryta w dźwięku). Specyficzna idiomatyka instrumentu lub zespołu staje się punktem wyjścia kompozycji: ravenna na klawesyn, Horngardens na kwartet saksofonowy, dreamtide na klarnet, skrzypce i marimbę, Strumienie snu - I Kwartet smyczkowy, ChaconnEncore na saksofon altowy solo. Niejako dla równowagi kompozytor przybiera też postawę przeciwstawną - technikę abstrakcyjnego, graficznego projektowania struktur czystych, "metabrzmieniowych", możliwych do wykonania przez dowolną obsadę: zapada zmrok (Giacinto Scelsi in memoriam) dla dowolnych wykonawców, Simple Pleasures - duety dla młodych wykonawców, seria utworów graficznych – pisał o kompozytorze Jacek Szerszenowicz dla Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.
Muzyka symfoniczna kompozytora pojawiła się w programach takich zespołów, jak 21 Century Orchestra (Kijów), Capella Cracoviensis, Edmonton Symphony Orchestra, Laurier Chamber Orchestra, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, Polska Orkiestra Radiowa (z Warszawy). Dzieła kameralne, solistyczne oraz przeznaczone dla sceny wykonywali m.in. Brian Webb Dance Company, ARA Ensemble, Clarion Ensemble, Ensemble MW2, The Hammerhead Consort, Hermes Ensemble, Het Rode Pomp Ensemble, Mexico City Woodwind Quintet, St. Crispin's Chamber Ensemble, Quatuor Bozzini, The Penderecki String Quartet oraz szereg wybitnych solistek i solistów, jak Elena Denisova, Iwona Glinka, Isabelle Schnöller, Kathleen Supové, Els Weckx, Roger Admiral, Laurent Estoppey, Andrzej Dutkiewicz, Alexei Kornienko, Mariusz Pędziałek, Harry Sparnaay, William H. Street, Charles Stolte, Daan Vandewalle i wielu innych.
Dyskografia kompozytora obejmuje aktualnie wiele tytułów nagranych dla, m.in. Acte Préalable (Polska), Arktos, Centrediscs, Clef Records, Eclectra (Kanada), Zeitklang (Niemcy) i Claves (Szwajcaria).
Obok kompozycji czynnie zajmuje się działalnością organizatorską, wydawniczą oraz promocją muzyki polskiej w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i innych krajach. W latach 1983-1987 organizował i prowadził Festiwal Muzyki Fascynującej w Katowicach. W latach 1992-1997 kierował Edmontońskim Festiwalem Nowej Muzyki (Edmonton New Music Festival). Jest również producentem serii koncertów pod nazwą "New Music Alberta" oraz edytorem pisma "The Alberta New Music & Arts Review". Współpracował również okresowo z polskimi periodykami muzycznymi oraz literacko-artystycznymi, takimi jak, m.in., "Kultura", "Muzyka21", "Odra", "Ruch Muzyczny", "Tak i Nie", "Tak i Nie - Śląsk" oraz "Życie Literackie". W Kanadzie publikował w "The Albertan Composer", "AlbertaViews", "Canadian Slavonic apers", "Contact", "MusicWorks", "Opus Magazine" i innych.
Od 1992 roku Grella-Możejko należy do Kanadyjskiego Centrum Muzyki (Canadian Music Centre), od 1990 roku jest także prezesem Towarzystwa Koncertowego Kompozytorów Edmontońskich (Edmonton Composers' Concert Society). W 2004 roku został członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.
Za swoją twórczość kompozytorską dostał nagrody i wyróżnienia, m.in. w 1985 III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Łodzi za utwór "aennea" na gitarę solo, w 1988 II nagrodę (I nie przyznano) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na utwór religijny w Krakowie za "Motet" na 6 głosów solowych, a w 1991 III nagrodę na The Pierre Boulez Canadian Composers Competition w Halifaxie w Nowej Szkocji za "micro/macro" na smyczki. W 1997 otrzymał nagrodę The Alberta Motion Picture Industry Association (AMPIA) za muzykę do filmu Cynthii Wells "Black Angels".
W latach 1989-2012 otrzymał około czterdziestu zamówień i na dzieła orkiestrowe i kameralne oraz inne projekty artystyczne, przyznanych mu na drodze konkursowej przez, m.in. The Alberta Foundation for the Arts, The Canada Council for the Arts, Canadian Broadcasting Corporation (CBC), Canadian Music Centre (CMC), Canadian Polish Congress, Edmonton Arts Council, Festiwal Flandryjski (Festival van Vlaanderen), Polskie Radio oraz Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Kompozycje
- Melodrama I na skrzypce solo (1981)
- Melodrama II na wibrafon i saksofon altowy (lub flet lub trąbkę) (1981, 1991)
- the first february the last january na 1-4 dowolne instrumenty melodyczne i/lub 1-2 instrumenty klawiszowe (1983)
- coloratura for Dr. K. na fagot solo (1983)
- Melodrama IV na klarnet basowy (1983)
- en attendant Bergson na cztery instrumenty smyczkowe (1983)
- Melodrama V na fortepian (1983, 1986)
- aagyn dla jednego wykonawcy na saksofon tenorowy i fortepian (1983-87)
- zapada zmrok (Giacinto Scelsi in memoriam) na dowolne instrumenty melodyczne i fortepian (1983-88)
- aa69/coloratura for Dennis Prime na basetorn solo (1983-93)
- composizione-monoproiezione per pianoforte (1983-95)
- Palestriniana na organy (1984)
- aennea na gitarę (1985)
- ravenna na klawesyn (1985-87)
- OBOEnergy (MariusAZIONI) na 1-12 instrumentów z rodziny obojów (1986)
- Ordines (Jorge Luis Borges in memoriam) na saksofon altowy, organy i wiolonczelę (1988)
- Motet na sześciu solistów wokalnych (1988)
- HAENNA na sekstet smyczkowy (1989)
- WOW! (Is My Cat a Rock'n'Roller?) na taśmę (1990)
- micro/macro koncert na 12 smyczków (1990, 1995)
- Orion (Music for Franz K.) na 1-5 saksofonów lub 1-5 dowolnych instrumentów dętych drewnianych (1991)
- Epitaph for Jerzy na taśmę (1991)
- The Dreams of Odysseus na taśmę (1991-92)
- coloratura for Charles/disco(n)notation na saksofon barytonowy i elektroniczne przetworzenie dźwięku (1992)
- Sacrae symphoniae (Christopher Lewis in memoriam) na organy (1992-2000)
- Horngardens (Music for Norval Morrisseau) na kwartet saksofonowy (1992-93)
- Kyrie na rożek angielski, klarnet basowy, fagot, róg i wiolonczelę (1993)
- Contra tempus na orkiestrę (1994)
- metaSonata na saksofon altowy i fortepian (1994)
- Ground na flet, klarnet, wibrafon, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1994)
- Due pezzi na organy (1994-95)
- Strumienie snu (I Kwartet smyczkowy) (1995)
- ...noc bezkresna, noc bezsenna... na flet, klarnet, wibrafon, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (1995)
- horyzont zapomnienia (I Sonata fortepianowa) (1995)
- Finale na chór kameralny (1995)
- Monumentum (Józef Koffler in memoriam) na orkiestrę kameralną (1996)
- ...river to the ocean... na klarnet i kwartet smyczkowy (1996)
- dreamtide na klarnet, skrzypce i marimbę (1996)
- Time is a River without Banks (coloratura after Marc Chagall) na saksofon altowy solo (1996)
- mare tenebrarum (Bolesław Szabelski in memoriam – II Sonata fortepianowa) (1996-2000)
- maze, haze, mist, daze na orkiestrę fletową (1997)
- Doppelgänger (...mein Holzspiel...) na zespół instrumentów dętych drewnianych (1997)
- takussunsittuq na dwa fortepiany i dwie perkusje (1997)
- Euphonia (Tomasz Sikorski in memoriam) na orkiestrę smyczkową (także na kwartet smyczkowy lub kwartet saksofonowy) (1997, 2001)
- ...dans l'ombre du jardin oubli... na kwartet saksofonowy (1998)
- Numen na skrzypce i fortepian (inne wersje: na flet, obój, saksofon altowy, altówkę, wiolonczelę, kontrabas) (1998)
- Chiaroscuro na klarnet basowy/kontrabasowy i taśmę (1998)
- Missa instrumentalis na orkiestrę (1999)
- ove 'l mar non ha vanto na skrzypce i fortepian (1999)
- Kinneret (Tommie Lundberg in memoriam) na klarnet lub saksofon sopranowy i wibrafon (1999)
- muziek voor van Zoelen (coloratura) na saksofon basowy i elektroniczne przetworzenie dźwięku (1999)
- ChaconnEncore na saksofon altowy solo (1999)
- The Secret Garden (Music for Agnieszka Holland) – II Kwartet smyczkowy (1999-2002)
- ...where the night awakens... na dwa fortepiany i dwie perkusje (2000)
- Walzer (Joseph Matthias Hauer in memoriam) na fortepian solo (2000)
- Moon down (for Boudewijn Buckinx) na skrzypce i fortepian (inne wersje: na flet, klarnet, saksofon altowy) (2000/02)
- Anya's Dream na saksofon altowy i fortepian (2001)
- Voces intimae (Music for David Roxburgh) na flet, klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2001)
- Lachrymae (In Memory of September 11, 2001) na organy (2001)
- Ave verum corpus na chór mieszany (2001)
- Largo (Ommagio a Johann Sebastian) na skrzypce (lub flet lub klarnet lub saksofon sopranowy) i fortepian (lub organy) (2002)
- epitaphios threnos, koncert podwójny na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2003)
- In memoriam Edward Bogusławski - Koncert na organy i orkiestrę smyczkową (2004)
- Organigami (Music for Aysha) na flet i fortepian (inne wersje: na skrzypce, klarnet (basowy), saksofon, fagot, sarusofon (2004)
- Palomar 1a: after Calvino (coloratura) na klarnet lub klarnet basowy (2004)
- Cinq études sur la tonalité na fortepian (2004)
- Liebeslieder für Isabelle na kwintet instrumentów dętych drewnianych (2005)
- Grit Grey Sky na chór mieszany (2005)
- Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową (lub na skrzypce z fortepianem) (2005)
- Nach(t)gejagd - III Sonata fortepianowa (2005)
- Three Nocturnal Postludes (In Memoriam John Paul II) na kwartet smyczkowy lub organy (2005)
- ...a Portmanteau of Shaddowes and Chimeras... (coloratura after Peter Ackroyd) na flet solo i dźwięki elektroniczne ad libitum (2005)
- Four Lines (Farewell Music for Michael J. Baker) na kwartet saksofonowy (2006)
- Dream Daemon - Koncert na zmienny saksofon i orkiestrę kameralną (2006)
- Solo for Cerise na obój lub klarnet (basowy) lub saksofon sopranowy albo tenorowy (2006)
- Kristall-Traum na skrzypce solo (2006)
- TrancePaining (Black Wings Has My Angel) - III Kwartet smyczkowy (2007)
- Mrok na saksofon altowy i fortepian (2007)
- Rondeau na dowolne instrumenty (2008)
- Les Espaces du temps - IV Sonata fortepianowa (2008)
- ...only Midnight... na dwa fortepiany (2009)
- Silver Wound na obój (lub flet lub saksofon sopranowy) i gitarę (2009)
- Τάρταρος I na dźwięki przekształcone cyfrowo (2009)
- BergKR/an/EIS na flet basowy i organy (2009)
- ogrody snu na mezzo, 1-4 instr. melodycznychi 1-2 instr. klawiszowe (2009)
- Balcetis na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany saksofon barytonowy (2009)
- Del Brocco na 1-6 instr. melodycznych i 1 instrument klawiszowy (i/lub ścieżkę dźwiękową) (2009)
- Darg I (Katharina Henot) na komputerową ścieżkę dźwiękową (2009)
- Darg II (Katharina Kepler) na komputerową ścieżkę dźwiękową i 1-4 improwizatorów (2009)
- WIDDERSHINS (le monde merveilleux du Marquis de Sade) na amplifikowany kwartet saksofonowy (z elektroniką ad libitum) i komputerową ścieżkę dźwiękową (2009)
- Stolte na komputerową ścieżkę dźwiękową i saksofon altowy z elektroniką ad libitum (2010)
- an'nol na komputerową ścieżkę dźwiękową, amplifikowaną trąbkę i elektronikę ad libitum (2010)
- Sparnaaij na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany klarnet basowy (2010)
- Princess of Athens na komputerową ścieżkę dźwiękową i flet amplifikowany (2010)
- Tombeau sur la mort de Monsieur Górecki na amplifikowany flet altowy i małą orkiestrę (2010)
- Nolan na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany saksofon tenorowy (2010/2011)
- Αχέρων (Acheron) na flet z elektronicznym przekształceniem dźwięku, kwartet smyczkowy, komputerową ścieżkę dźwiękową i video (2011)
- Simoum na klarnet A solo (2011)
- … about to dawn … (in memoriam Bronislaw Kazimierz Przybylski) na trio fortepianowe (2011)
- Trop na flet i organy (2011)
- soletto/soave/soffocato (Donald Erb in memoriam) na klarnet, skrzypce i fortepian (2011)
- Sommernachtslied für eine junge Schülerin na dowolny instr. melodyczny solo (2011)
- Darg III (Katharina Paldauf) na komputerową ścieżkę dźwiękową (2011)
- Struna srebra na flet piccolo i zmienny delay (2011)
- Queen of Patra na komputerową ścieżkę dźwiękową i amplifikowany flet basowy (2011)
- Hector Fiore na komputerową ścieżkę dźwiękową (2011)
- Xρόνοστάσις (Theodore Antoniou at 77) na kwintet dęty (2012)
- Τάρταρος II na dźwięki przekształcone cyfrowo (2012)
- Τάρταρος III na dźwięki przekształcone cyfrowo (2012)
- IWONAriette na flet solo (2012)
- Τάρταρος IV na dźwięki przekształcone cyfrowo (2012)
Źródło: www.polmic.pl, styczeń 2006, aktualizacja: sierpień 2016.