Kompozytor i pianista,
urodzony 30/09/1942 w Staszowie.
Studiował fortepian w klasie Jerzego Lefelda i Reginy Smendzianki (dyplom w 1968) oraz kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego (dyplom w 1972) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1973-76, jako stypendysta Fundacji im. Fulbrighta, kontynuował studia kompozycji u Samuela Adlera i Wyne Barlowa oraz fortepianu u Eugene Lista w Eastman School of Music w Rochester w Stanach Zjednoczonych, gdzie uzyskał tytuł Doctor of Musical Arts. W 1972 uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt, a w latach 1974-75 w Eastman Courses.
W latach 1976-97 prowadził kursy interpretacji muzyki współczesnej na National Music Camp w Interlochen w Stanach Zjednoczonych oraz na Uniwersytecie w La Paz (Boliwia), a w latach 1999-2000 – w Seulu i Taegu w Korei Południowej. Ponadto prowadził wykłady połączone z własnymi recitalami w ponad 50 uniwersytetach amerykańskich. Jest także autorem referatów naukowych z zakresu kompozycji i wykonawstwa muzyki współczesnej, które ukazywały się w „Ruchu Muzycznym" oraz w Zeszytach Naukowych Akademii Muzycznej w Warszawie, a także wystąpień na sesjach naukowych w warszawskiej uczelni na temat własnej twórczości muzycznej.
Jest założycielem i kierownikiem zespołu Grupa XX, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Wraz z zespołem występował w większości krajów Europy, Azji, Ameryce Północnej i Południowej (Stany Zjednoczone, Meksyk, Boliwia, Jamajka, Kolumbia, Kuba).
Andrzej Dutkiewicz uzyskiwał nagrody i wyróżnienia na konkursach kompozytorskich w kraju oraz za granicą (Burges, 1983 i Cleveland, 1987). Otrzymał także I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie dla Wykonawców Muzyki Współczesnej w Rotterdamie w 1970. Wydarzenie to zapoczątkowało współpracę z Polskimi Nagraniami, w wyniku której nagrał kilka solowych płyt długogrających z własnymi kompozycjami, jak również z utworami m.in. Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Został też zaproszony do realizacji wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w kraju oraz za granicą. W latach 1997-99 dokonał nagrań własnych kompozycji, m.in. "Dutkiewicz plays Dutkiewicz" (Gasparo, 1997), "Polska Muzyka Współczesna" (Olympia), "Panorama Nowej Muzyki Polskiej" (Acte Préalable, 1999).
Jego kompozycje wykonywane były m.in. w Carnegie Hall w Nowym Yorku, a także podczas takich festiwali, jak: Blossom Music Festival, American Liszt Society Festival, Dresdener Art Festival, Music Festival „From Chopin to Dutkiewicz" (Stany Zjednoczone), Daizm Contemporary Music Festival (Korea Południowa), Polish Music Festival (Chiny), Music Festival (Australia), Warszawska Jesień, Berliner Festwoche. Brał też udział w festiwalach muzycznych w Niemczech, Szwecji, Holandii, Czechach i we Francji. Był członkiem jury wielu konkursów kompozytorskich i pianistycznych (m.in. New Orleans Composers Contest, Gina Bachauer International Music Competition w Salt Lake City).
Za działalność artystyczną poza granicami kraju został w 1991 wyróżniony dyplomem uznania Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w 2002 otrzymał Złoty Krzyż Zasługi, w 2008 – Złoty Medal Zasługi, nadanym przez prezydenta Keimyung University.
Od 1993 Andrzej Dutkiewicz jest profesorem zwyczajnym w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie w latach 1993-99 pełnił funkcję kierownika Międzywydziałowego Studium Interpretacji Muzyki Współczesnej, zaś od 1999 do 2005 był dziekanem Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów. Obecnie jest kierownikiem Międzywydziałowego Studium Muzyki Nowej. Od 1999 sprawuje obowiązki wicedyrektora Edukacyjnego Projektu Koreańsko-Polskiego, zawartego pomiędzy Akademią Muzyczną w Warszawie, a Keimyung University w Dae-gu w Korei Południowej.
Ważniejsze kompozycje:
- Pocałunki, 5 pieśni na chór mieszany a cappella (1969)
- Toccatina na fortepian (1969)
- Impresje na blachę i fortepian (1969)
- Suita na fortepian (1970)
- Musiquette na zespół kameralny (1970)
- Szkice orkiestrowe na wielką orkiestrę symfoniczną (1971)
- Kwartet smyczkowy (1972)
- Concerto for Chamber Orchestra and Piano (1973-77)
- 4 - 28 - 74 na sopran, flet, róg, fortepian, kontrabas i taśmę (1974)
- Music for Two na dwa fortepiany (1975)
- Danse triste na saksofon altowy i fortepian (1977-78)
- Sześć medytacji na dźwięki elektroniczne i fortepian (1978)
- Music for Four na skrzypce, fagot, saksofon altowy i fortepian (1980)
- Mini-max na orkiestrę smyczkową (1981)
- Duo na saksofon altowy i róg (1982)
- Capriccio na saksofon altowy i róg (1983)
- Music for Five na kwintet dęty (1983-84)
- ...DelicatissimamentE na pięciu wykonawców (1983)
- Music for One na róg solo (1983)
- Music for Three na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1983)
- Pappet Suite na fortepian (1984)
- Impresje na fortepian (1984)
- Dwa nokturny i improwizacja na fagot i harfę (1984)
- Fantazja na waltornię solo (1984)
- Seascapes na fortepian (1984)
- Nocturnes na harfę i fagot (1984)
- Trzy szkice w retrospekcji na fortepian (1985)
- À - La na fortepian (1986)
- Sophie's Music for Four na trio fortepianowe i taśmę (1987)
- Tango mon amour na wiolonczelę i fortepian (1995)
- Romanza na skrzypce i fortepian (1996)
- Hymnus in honorem Sancti Andreae na chór mieszany a cappella (1998)
- Metafora na chór mieszany, organy i perkusję (1998)
- Musica sanctissima na orkiestrę smyczkową (1999, 2004)
- Concerto for Two Pianos and Orchestra (2001)
- Trzy szkice w retrospekcji [wersja II] na fortepian (2001)
- Trzy pieśni i dwa interludia na sopran i fortepian amplifikowany (2006)
- Trzy pieśni na baryton, flet i fortepian do poezji Wacława Oszajcy (2007)
- Trzy pieśni i dwie improwizacje na sopran, tenor, baryton, fortepian, flet i instrumenty perkusyjne do tekstów poetów polskich (2008)
Strona internetowa kompozytora: www.dutkiewicz.republika.pl
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, wrzesień 2002; aktualizacja: listopad 2008.