Na Manuka Studio składa się duet projektantek: Marta Malesińska i Natalia Baranowska. Obie ukończyły warszawską ASP, przy czym Malesińska skończyła także holenderska szkołę St. Joost Academy w Bredzie oraz praktykowała u Michela Buveta w Paryżu.
Projektantki deklarują, że w ich pracy szczególnie dla nich ważny jest kontakt z człowiekiem, tak z klientem, jak i użytkownikiem. Tłumaczą:
"To, co sprawia nam szczególną frajdę w projektowaniu to spotkanie z drugim człowiekiem – jego sposobem myślenia oraz postrzeganiem i odczuwaniem świata. Nasze najważniejsze projekty powstały jako wynik długich rozmów z klientami, wspólnego szukania inspiracji, czasem burzliwych dyskusji. Każde takie spotkanie dostarcza nam wiele satysfakcji."
Ich plakat Warszawa czyta znalazł sie w trzeciej edycji Print Control, publikacji zbierającej najlepsze przykłady współczesnego polskiego projektowania graficznego.
Gry planszowe wychodzące spod rąk projektantek Manuka Studio wyróżnia tak dbałość o detal, jak i dowcip. Do najwiekszych sukcesów studia zaliczyć należy niewątpliwie grę Kolejka, przygotowaną dla Instytutu Pamięci Narodowej. Ten projekt z 2011 roku w kreatywny sposób przywoływać ma rzeczywistość PRL-u z jego pustymi półkami. Zawodnicy stojący w kolejce mają za zadanie kupić poszczególne towary, jedynie na krótki czas "rzucane" do jednego ze sklepów. Kolejka doczekała się edycji niemieckiej, japońskiej, rosyjskiej, hiszpańskiej, francuskiej i rumuńskiej. Na całym świecie doceniono nie tylko jej stronę merytoryczną, ale i graficzną. Baranowska i Malesińska zdecydowały się na opakowanie gry w szary papier, tak by przypominała paczkę wysłaną pocztą. W środku ukryta jest prosta szara plansza, a uczestnicy dostają plik kolorowych kart ilustrujących kolejne etapy gry i instruujacych graczy co do dalszych kroków. Na wierzchnich stronach kart projektantki użyły żywych kolorów. Po drugiej stronie zaś gracze widzą feerie postaci, z niewielkimi rysowanymi zawadiacko ciałami, na których projektantki osadzają nieproporcjonalne zdjęcia twarzy. Dodatkiem do kultowej już Kolejki jest Ogonek z zestawem dodatkowych kart.
Do jednych z ich najnowszych projektów gier należy Planeta Nomino, tym razem adresowana do młodszej publiczności. Dla niej Manuka Studio tworzy serie fantastycznych postaci. Rozśmiglacz, Bakiel czy Ofurkiwacz w interpretacji projektantek to przedziwne w kształtach stwory oddane w pastelowych barwach.
W projektach publikacji Studio Manuka często gra z żywymi kolorami: tak stało sie w przypadku Aktora, towarzyszącego spektaklowi o tym tytule w reżyserii Michała Zadary. Kolorem przewodnim jest tutaj żółć, która pojawia się także w dużo subtelniejszym wydaniu w projekcie tomiku Haiku Wybrane. Z kolei w serii Ekonomia społeczna projektantki stawiają na niebieskości i fiolety.
To śmiałe użycie koloru widać również w ich propozycjach stron internetowych. Ta dla projektu Identity. Move! oparta jest jednak na nieco wyciszonej palecie niebieskości, zgaszonej czerwieni i beżu. Dla Teatru Powszechnego w Bydgoszczy projektantki opracowały nie tylko stronę internetową, ale całościową identyfikację wizualną. Klarowność przekazu i nastawienie na treść bardziej niż na walory czysto estetyczne przyświecały temu projektowi. W efekcie tej współpracy powstał zatem projekt dość minimalistyczny w wyrazie, z akcentem postawionym na typografię oraz czerń i biel.
Studio Manuka nie stroni w swoich przedsięwzięciach od eksperymentów. Dla MediaLab-serii multidyscyplinarnych warsztatów, w których siły mieli łączyć informatycy, projektanci i artyści, projektantki odeszły od zwykłego dla nich procesu projektowego, stawiając tym razem na opracowanie kodu z predefiniowana paletą kolorystyczną i zbiorem komunikatów. To on stał się podstawą do tworzenia niezliczonych kombinacji, które autorki użyły do projektów okładek i gadżetów.
Wybrane wystawy i nagrody:
- 2015 Kolejka w finale niemieckiego konkursu Graf Ludo
- 2014, +48 Social Club, Tokio, Japonia
- 2014 Must Have, Lodz design Festiwal za Kolejkę, Łódź, Polska
- 2012 Gra roku za Kolejkę
Autorka: Agata Morka, kwiecień 2017