Z drugiej strony, Woźniak posiada rzadką zdolność wykorzystywania starych form i motywów do poruszania zagadnień zupełnie aktualnych. Przykładowo, "Sonet dla Lota" z tomu "Pocztówki dźwiękowe" traktuje o rozwodzie. Nietypowe dla poetyki neoklasycyzmu są również pojawiające się już w pierwszej książce poety metafory mechanicystyczne. Ponadto panuje w tej poezji równouprawnienie między kulturą wysoką a masową. Utwór "Kurt Cobain spotyka w zaświatach Johna Lennona" kończy się wprawdzie ironiczną puentą:
„Nie patrz tak, jakbyś sądził, że lepiej
GDYBYM POCZEKAŁ, AŻ MNIE KTOŚ ZASTRZELI”,
ale podobna ironia pobrzmiewa też w wierszu "Mozart", rozmyślania po śmierci:
"Jakże zazdroszczę
Beethovenowi, umierał całkiem głuchy,
więc nie musi słuchać rosnącego jazgotu
miast, huku wojen i własnej muzyki, kiedy
pod jej sztandarem idą brunatne ideologie."
Poezję Woźniaka cechuje też upodobanie do paradoksu. Stąd w jego wierszach obrazy takie jak "hostia, która połyka" czy brawurowe określenie stosunku seksualnego: "tak się kroi nożem z mięsa".
Podsumowując, stwierdzić wypada, że neoklasycyzm Macieja Woźniaka nie polega jedynie na dopasowywaniu się do utrwalonych konwencji tego nurtu, lecz cały czas prowadzi z nimi skomplikowane, acz niepozbawione momentów humorystycznych negocjacje. Czyni to jego poetykę znacznie bardziej pojemną, niż można by oczekiwać po samym przypisaniu do tego nurtu. Nie dziwi więc stwierdzenie Piotra Śliwińskiego, że
"krytyka dostrzegła w poezji Woźniaka wartą uwagi próbę przekroczenia impasów współczesnej literatury".
Paweł Kozioł
Bibliografia
- "Srebrny ołówek", Dom Kultury w Płocku 1998.
- "Iluminacje. Zaćmienia. Szarość", Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie, 2000.
- "Obie strony światła", Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
- "Wszystko jest cudze", Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2005.
- "Iluzjon", Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.
- "Ucieczka z Elei", WBPiCAK, Poznań 2010 (w ramach stypendium MkiDN).
- "Biała skrzynka", WBPiCAK, Poznań 2012.
- "Ulica szczupacza", POKiS, Płock 2012 (z fotografikiem Cezarym Dzięcielskim)
- "Pocztówki dźwiękowe", Instytut Mikołowski, Mikołów 2014.
Omówienia
- Adam Wiedemann, "Zaśnieżony/Odświeżony", http://wakat.sdk.pl/zasniezonyodswiezony/