Urodził się 29 lipca 1974 roku w Golubiu-Dobrzyniu. W latach 1993-98 studiował kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Od 1998 roku pracuje w krakowskiej akademii jako wykładowca przedmiotów teoretycznych, od 2004 roku na stanowisku adiunkta. W 2002 roku uzyskał stopień doktora, a w 2014 roku – stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich: Young Composers Meeting w Apeldoorn pod kierunkiem Rodney'a Shermana, Roberta Platza i Louisa Andriessena (1997), Sommerkurse für Neue und Computermusik w Stuttgarcie (1997), Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach pod kierunkiem Petera-Michaela Hamela, Alejandro Iglesiasa Rossiego i Paula Pattersona (1997), Buckower Sommerwerkstatt (1998) oraz Międzynarodowych Kursach Muzyki Nowej w Darmstadt u Helmuta Lachenmanna i Georgesa Aperghisa (2006).
Współpracował z wieloma polskimi zespołami orkiestrowymi: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy Aukso, Orkiestrą Smyczkową Amadeus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Opery Śląskiej w Bytomiu, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie, Tarnowską Orkiestrą Kameralną; dyrygentami: Tomaszem Bugajem, Wojciechem Czepielem, Agnieszką Duczmal, Michałem Dworzyńskim, Przemysławem Fiugajskim, Markiem Mosiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Pawłem Przytockim, Tomaszem Tokarczykiem, Maciejem Tworkiem, Piotrem Warzechą, Antonim Witem, Sławkiem A. Wróblewskim, José Marią Florêncio Juniorem; zespołami kameralnymi: Kwartludium, Ensemble Nordlys, Das Neue Ensemble, Lutoslawski Piano Duo; artystami: Pawłem Cieślakiem, Anną Ciułą-Pehlken, Bartoszem Gaudynem, Udo Grimmem, Janem Kalinowskim, Barbarą Krzekotowską, Jarosławem Malanowiczem, Christine Michaelą Pryn, Andrzejem Rzymkowskim, Marianem Sobulą, Markiem Szlezerem.
Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. podczas Dni Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawskia Jesień", Poznańskiej Wiosny Muzycznej, festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festiwalu Prawykonań w Katowicach oraz festiwalu Audio Art w Krakowie. Z muzyką Macieja Jabłońskiego mogła się zapoznać również publiczność w Niemczech, Danii, Szwecji i na Słowacji.
Maciej Jabłoński jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. W 1995 roku otrzymał wyróżnienie za "Psalm 138" na sopran i orkiestrę smyczkową (1994), a w 1996 roku II nagrodę (pierwszej nie przyznano) za "Psalm 23" na sopran i orkiestrę smyczkową (1995) w Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. W 1997 roku zdobył III nagrodę za "Zaczarowany ogród" na orkiestrę (1997) w Konkursie im. Ryszarda Bukowskiego, w 2009 roku – Grand Prix za "Logorhea" na komputer (2008) w konkursie kompozytorskim przy festiwalu Sound Screen w Bydgoszczy.
Zajmuje się również propagowaniem muzyki w środowisku dzieci i młodzieży. Aktywnie działa na polu publicystyki współpracując m.in. z "Ruchem Muzycznym" oraz magazynem "Glissando", a także z "Tygdnikiem Powszechnym" i portalem Dwutygodnik.com. Jest autorem blisko 50 haseł w Encyklopedii Muzycznej PWM oraz współautorem "Przewodnika po muzyce koncertowej" (PWM 2003/2004).
Jest współzałożycielem (wraz z Ewą Trębacz i Andrzejem Bonarkiem) Stowarzyszenia Artystycznego Apeiron (1998) oraz członkiem Związku Kompozytorów Polskich (od 2006 roku).
Ważniejsze kompozycje
- "I heard a Fly Buzz" na sopran i zespół kameralny do tekstu Emily Dickinson (1993)
- "Symfonia nr 1 'Katharsis'" na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (1993-94)
- "Kwartet smyczkowy nr 1 z sopranem solo" (1993-95)
- "Pięć pieśni" na sopran i fortepian do słów poetek (1993-98)
- "Koncert skrzypcowy nr 1 'Le quattro staggioni'" na skrzypce solo, klawesyn, perkusję i orkiestrę smyczkową (1995)
- "Sonata na fortepian nr 1" na fortepian i niewidzialny sopran (1995)
- "Psalm 23" na sopran i orkiestrę smyczkową (1995)
- "L'Inverno" na klawesyn, perkusję i orkiestrę smyczkową (1995)
- "Symfonia nr 2" (1995-96)
- "Sonata na obój i fortepian" (1996)
- 'Kwartet smyczkowy nr 2" (1996)
- "Sonata na fortepian nr 2" (1996)
- "Miserere nostri Deus", pieśń liturgiczna na chór a cappella (1996)
- "Koncert fortepianowy" (1996-97)
- "Trio fortepianowe" (1997)
- 'Kwartet smyczkowy nr 3" (1997)
- "Adieu" na flet i harfę (1997)
- "The Solitude" na zespół kameralny i przetworzenia (1997)
- 'Symfonia nr 3" (1997-98)
- "Concerto da camera" na 11 instrumentów (1998)
- "Sonata na wiolonczelę i fortepian" (1998)
- "Sonata na fortepian nr 3" (1998)
- 'Koncert skrzypcowy nr 2" na skrzypce solo, chór mieszany i wielką orkiestrę (1999)
- "Sinfonietta" na orkiestrę smyczkową (1999)
- "Toccata" na fortepian i orkiestrę (1999)
- "1999.12.31 - Concerto grosso" na puzon, syntezator i małą orkiestrę (1999)
- "Symfonia nr 4" na organy i orkiestrę (1999-2000)
- "The Last Dream of Donald Merrett" na organy i perkusję (1999-2000)
- "Sonata na skrzypce i fortepian" (2000)
- "Ω" na zespół kameralny (2000)
- "Koncert fortepianowy nr 2" (2000-2002)
- "Äy" na zespół kameralny (2001)
- "Kankan" na wiolonczelę, klarnet, perkusję i fortepian (2001)
- "Koncert wiolonczelowy" na wiolonczelę solo, klawesyn, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję (2001-2002)
- "Cztery etiudy" na fortepian (2003)
- "Π" na zespół kameralny (2003)
- "(Barbapapa)" na orkiestrę smyczkową (2004)
- "Trzy kobiety", pieśni na sopran, klarnet, marimbę i wiolonczelę (2004)
- "Ø" na 2 trąbki (2004)
- 'Symfonia nr 5" (2004)
- "e" na klarnet basowy, skrzypce, marimbę i fortepian (2004)
- "Mygoor" na akordeon i fortepian (2004)
- "Δe", koncert na trąbkę i orkiestrę kameralną (2005)
- "...here...there;...therefore..." na kwartet smyczkowy i komputer (2005)
- "Whose are those fingerprints" na flet piccolo, obój, klarnet, saksofon altowy i tubę (2005)
- "...à cinq (Concerto grosso nr 2)" na 5 fortepianów i orkiestrę (2005)
- "H.M." na skrzypce solo (2005)
- "M.C. Escher 'Dag en Nacht'" na dwoje skrzypiec (2005)
- "Quo vadis...?" na puzon i klawesyn (2005)
- "Somnos" na chór i orkiestrę (2005-2007)
- "Końcówka" na organy i sześciu narratorów do słów Adama Zagajewskiego (2006)
- "Niestety, już po." na wiolonczelę i fortepian (2006)
- "Koncert na saksofon altowy i orkiestrę" (2006)
- Rekonstrukcja cz. 2 "Koncertu na obój i orkiestrę" Ludwiga van Beethovena (2006)
- "patrz, nic układa kosze gwiazd i tak jak ryby puszcza w błękit (Concerto grosso nr 3)" na obój, skrzypce i orkiestrę kameralną (2007)
- "Deja vu" na wiolonczelę i orkiestrę (2007)
- "Thumbnails" na kwartet saksofonowy (2008)
- "Labirynt umysłu" na saksofon altowy solo i kwartet saksofonowy (2008)
- "Logorhea" na komputer (2008)
- "Whose are these tracks...?" na flet, obój, klarnet, saksofon altowy i tubę (2008)
- "Aranżacja Labyrinthu Pietro Locatelliego" na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (2008)
- "Niepokój, pewność." na klarnet basowy, skrzypce, perkusję i fortepian (2009)
- "277,13 K" na 2 oboje, saksofon altowy i warstwę elektroniczną (2009)
- "(Barbapapa)" [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2009)
- "Trainspotting (see trailer)" na puzon i tubę (2009)
- Aranżacja cz. 1 "Harnasi" Karola Szymanowskiego na kwartet klarnetowy, kwartet smyczkowy i perkusję (2009)
- "patrz, nic układa kosze gwiazd i tak jak ryby puszcza w błękit (Concerto grosso nr 3)" [wersja II] na skrzypce solo, kwartet klarnetowy, perkusję i orkiestrę smyczkową (2010)
- "Lebenszeichen" na skrzypce solo (2010)
- "Zanim" na puzon i warstwę elektroniczną (2010)
- "Sonata na klawesyn" (2010)
- "Będę pamiętać" [wersja I] na flet, tubę i warstwę elektroniczną (2010)
- "Będę pamiętać" [wersja II] na flety (jeden solista) i warstwę elektroniczną (2010)
- "Fuori. Koncert na 2 fortepiany, orkiestrę i warstwę elektroniczną" (2011)
- "Kordissimo!" na kwartet wiolonczelowy (2011)
- "Śnienie", cykl pieśni na sopran i fortepian (2011)
- "Barbapapa-Concerto" na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2011)
- "Aureus" na flet i harfę (2011)
- "Przebudzanie", kwintet fortepianowy na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2011)
- "Przejścia" na sopran solo, sopran na sali ad libitum i orkiestrę, do słów Georga Trakla (2012)
- "Będę pamiętać" na 3 flety i warstwę elektroakustyczną [wersja III] (2012)
- "Deadline" na akordeon i warstwę elektroakustyczną (2012)
- "Księżycowy Pierrot" na aktora, flet basowy, klarnet basowy, skrzypce amplifikowane, wiolonczelę amplifikowaną, perkusję, fortepian, 4-kanałową warstwę elektroakustyczną i 8-kanałową warstwę tekstową oraz instalację video (2012)
- "Urku" na organy i warstwę elektroakustyczną (2012)
- "Przebudzanie" [wersja II] na kwartet smyczkowy z warstwą elektroakustyczną ad libitum (2012)
- "UI" na saksofon altowy i warstwę elektroakustyczną oraz video (2012/13)
- "Bang! " na 4 waltornie (2013)
- "The Moebius Strip" na 2 wibrafony, 2 fortepiany i warstwę elektroakustyczną (2013)
- "Concerto grosso nr 1" [wersja II] na puzon, syntezator i małą orkiestrę (2013)
- "Elburs" na 2 fortepiany i warstwę elektroakustyczną (2013)
- "Theta" na waltornię i warstwę elektroakustyczną (2013)
- "The Broken Cage (V2.1) " na flet, puzon, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i warstwę elektroakustyczną (2013)
- "277,13K" [wersja II] na 2 oboje, rożek angielski i warstwę elektroakustyczną (2013)
- "Księżycowy Pierrot" [wersja II] na aktora, 8-kanałową warstwę elektroakustyczną i video (2013)
- "Blitz" na akordeon solo (2013)
- "VI Symfonia Oneirophrenia" na wideo, orkiestrę symfoniczną i warstwę elektroakustyczną (2014-15)
- "TriCaBeVar" na obój, skrzypce i gitarę (2014-15)
- "Tao. Concerto da camera nr 2" na saksofon altowy i orkiestrę kameralną, dedykacja: Per Nørgård (2015)
- "Kryształ i szkło" na dwie gitary (2015)
- "Półcienie i kontury (Concerto grosso no. 4)" (2016)
- "IU" na saksofon altowy i fortepian (2016)
- "Wielka fuga" na sześć gitar (2016)
Strona internetowa kompozytora: maciejjablonski.art.pl.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2003; aktualizacja: czerwiec 2016, AG.