Zespół wokalno-instrumentalny "La Tempesta" powstał w 1998 roku w Warszawie. Zajmuje się stylowym wykonawstwem muzyki XVI-XXI wieku. Przedmiotem szczególnego zainteresowania zespołu jest tworzenie rozbudowanych spektakli muzycznych, takich jak rekonstrukcje wydarzeń z przeszłości czy koncerty łączące muzykę i literaturę.
Niekonwencjonalne podejście do wykonywanego repertuaru znajduje swoje odzwierciedlenie w tytułach koncertów: "Wielki Tydzień w Rzymie" (muzyka Carissimiego, Durantego i Allegriego), "On i Ona w trzech odsłonach" (madrygały Monteverdiego), "Msza na Boże Narodzenie" (utwory Schütza i Scheidta).
Skład zespołu zmienia się w zależności od wykonywanego repertuaru - od męskiego zespołu wokalnego w polifonii renesansu do rozbudowanej orkiestry i chóru w dziełach oratoryjnych.
Zespół koncertuje na terenie całego kraju, m.in. występował w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Filharmonii Narodowej, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Filharmonii Śląskiej i in. Brał udział m.in. w festiwalach w Warszawie (Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim, Letnia Akademia Muzyki Dawnej w Wilanowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Wwarszawska Jesień") i Katowicach (Dni Europy). Współpracował z takimi wykonawcami, jak Andreas Lebeda, Constanze Backes, Evelyn Tubb, Didier Talpain, zespół instrumentów dawnych Il Tempo (pod kierownictwem Agaty Sapiechy) czy zespół tańca dawnego Pawanilia.
Koncert z okazji Roku Bachowskiego (2000) z udziałem chóru "La Tempesta" oraz solistów Międzynarodowej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie transmitowany był przez Europejską Unię Radiową (EBU). W październiku 2002 w Filharmonii Narodowej w Warszawie zespół wystąpił w postaci żeńskiego chóru i żeńskiej orkiestry przedstawiając "Mszę dla Ospedale" - utwory sakralne Antonio Vivaldiego (m.in. Gloria RV 589), po raz pierwszy w Polsce wykonując tę muzykę w oryginalnej obsadzie wykonawczej. W 2003 roku, na zaproszenie Alliance Française odbył trasę koncertową prezentując francuską muzykę i literaturę XVI wieku. W tym samym roku, na 13. Festiwalu Muzyki Dawnej w Warszawie otrzymał prestiżowe wyróżnienie im. Eugenii i Juliana Kulskich. W 2004 roku zadebiutował na festiwalu Wratislavia Cantans, występując obok znakomitej sopranistki Olgi Pasiecznik.
W 2002 roku dla firmy Canon zespół nagrał płytę zawierającą instrumentalne i wokalno-instrumentalne kompozycje późnego baroku. Dwa lata później, w 2004 roku, nakładem szwedzkiej wytwórni BIS ukazała się kolejna jego płyta, zawierająca kompozycje sakralne Antonio Vivaldiego. Została ona okrzyknięta płytą roku brytyjskiego portalu internetowego MusicWeb. W 2005 roku "La Tempesta" została zaproszona do stałej współpracy przy zakrojonym na szeroką skalę projekcie fonograficznej rejestracji jasnogórskich muzykaliów. Obecnie przygotowuje trzy płyty, zawierające kompozycje Józefa Elsnera oraz ojców Cyryla Gieczyńskiego i Amando Ivancica.
Występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.). Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia "The Fairy Queen" Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał kilkunastu nagrań CD, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz pierwsze polskie nagranie studyjne oratorium Mesjasz J. F. Haendla.
Kierownikiem artystycznym i dyrygentem zespołu jest jego założyciel, Jakub Burzyński.
La Tempesta jest gospodarzem festiwalu "Barok w Radości", bierze udział w cyklu wykonań wszystkich kantat J. S. Bacha na Uniwersytecie Warszawskim. W 2019 roku zespół został nominowany w trzech kategoriach do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK. W 2020 roku zespół wziął udział w realizacji filmu dokumentalnego "Dyskretny urok polichóralności", poświęconego twórczości Mikołaja Zieleńskiego.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2006, aktualizacja: ZLS, styczeń 2023.