Katarzyna Weremczuk stosunkowo późno zaczęła występować indywidualnie w konkursach folklorystycznych. Pierwszy sukces odniosła w 1997 r. na Wojewódzkim Przeglądzie Kapel i Śpiewaków Ludowych w Białej Podlaskiej, gdzie została zakwalifikowana do udziału w festiwalu kazimierzowskim. Tam ujęła wszystkich, zarówno słuchaczy jak i jurorów, swoim pięknym śpiewem, ciepłem, czystym głosem i autentycznym repertuarem, niepowtarzalnym wykonaniem pieśni z pogranicza wschodniego. Zdobyła "Basztę" nagrodę główną – za wykonanie pieśni weselnych. Od tego czasu aktywnie uczestniczyła w życiu artystycznym wsi i regionu.
Posiadała bardzo bogaty i cenny repertuar, zapamiętany z przekazów rodzinnych z lat młodzieńczych, wykonywany z charakterystycznym zdobnictwem, w miejscowej gwarze: pieśni weselne, żniwne, sobótkowe, bożonarodzeniowe, wielkopostne, wielkanocne, a także kołysanki, ballady, pieśni rekruckie, partyzanckie, żołnierskie, religijne i pogrzebowe, charakterystyczne dla tego regionu, pieśni chachłackie, (śpiewane w gwarze podlaskiej, pogranicza językowego polsko-ukraińskiego), włodarki, wykonywane w okolicach Dołhobród czy swańki, popularne niegdyś w okolicach Wyryk, jedyne pieśni o tematyce świeckiej, związane z obrzędowością weselną, które można było śpiewać w Wielkim Poście.
Szczególne miejsce w dorobku artystycznym śpiewaczki zajmowała działalność teatralna, prowadzona przez Wiejski Dom Kultury w Dołhobrodach i udział w widowiskach obrzędowych zespołu "Jutrzenka" (laureata Nagrody im. Oskara Kolberga w 2005 r.). Na potrzeby teatru wraz z członkami zespołu zgromadziła regionalne stroje ludowe i przedmioty codziennego użytku, związane z dawnym gospodarstwem i życiem codziennym społeczności wiejskiej, dokumentując autentyczny folklor okolic Dołhobrodów, repertuar przedstawiający miejscowe zwyczaje i obrzędy, tradycyjny styl śpiewu i gwarę.
Katarzyna Weremczuk uczestniczyła w projektach edukacyjnych i popularyzatorskich. Współpracowała z młodzieżowymi zespołami instrumentalno-wokalnymi działającymi na terenie gminy Hanna, przybliżała im dawny repertuar oraz przekazywała tradycyjny styl wykonawczy śpiewu pieśni obrzędowych. Jako autentyczna nosicielka folkloru uczestniczyła w pracach zespołów naukowych etnomuzykologów z Uniwersytetów z Lublina, Warszawy, Wrocławia, Poznania, badających i dokumentujących tradycje muzyczne wschodniego pogranicza. Rejestracje jej bogatego i archaicznego repertuaru znajdują się w zasobach wielu instytucji kultury, naukowych, w archiwach radia i telewizji (w Muzeum Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego we Włodawie, Muzeum Okręgowym w Białej Podlaskiej, Muzeum Ziemi Dołhobrodzkiej, Galerii Twórców Ludowych w Hannie, archiwach Radia Lublin, Polskiego Radia - Programu 1 i 2, Radiowego Centrum Kultury Ludowej, TVP Polonia).
Śpiewaczka aktywnie uczestniczyła w lokalnych i regionalnych imprezach folklorystycznych oraz w konkursach i festiwalach ogólnopolskich i międzynarodowych. Zdobyła wiele nagród: dwukrotnie nagrodę główną "Basztę" w Kazimierzu w 1997 i 2011 r.; pierwsze miejsce na Międzynarodowym Festiwalu "Kolędy i Szczodrywki nad Bugiem – Włodawa, 2008", była wielokrotną laureatką Wojewódzkich Przeglądów Kapel i Śpiewaków Ludowych w Białej Podlaskiej. W 2016 roku otrzymała I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu w Kazimierzu.
Źródło: www.nagrodakolberg.pl
aktualizacja: KR, maj 2023