W 1987 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi, ale już wcześniej zdobywała laury na krajowych konkursach wokalnych, a przede wszystkim I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao. W 1986 roku zaśpiewała też rolę tytułową w "Łucji z Lammermooru" Gaetana Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Po udanym debiucie scenicznym została solistką tego teatru, z którym związana jest do dzisiaj. Stale współpracuje też z Operą Krakowską oraz z Operą Narodową. Z tymi zespołami odbyła wiele podróży artystycznych do Niemiec, Holandii, Belgii, Francji, Danii, Szwajcarii i Austrii. Samodzielnie zaś występowała m.in. w Alte Oper we Frankfurcie, Narodowej Operze w Zagrzebiu, Narodowej Operze w Wilnie, w teatrach i filharmoniach Tuluzy, Lyonu, Nancy i Strasburga.
Wyjątkowe warunki jej głosu o ogromnej giętkości i w górze skali sięgającego aż do trzykreślnego "es" sprawiają, że chętnie powierzano jej popisowe partie koloraturowe, takie jak Królowa Nocy w "Czarodziejskim Flecie" Wolfganga Amadeusza Mozarta, Olimpia w "Opowieściach Hoffmanna" Jacques'a Offenbacha , Rosina w "Cyruliku sewilskim" Gioachina Rossiniego, Gilda w "Rigoletcie", czy Oskar w "Balu maskowym" Giuseppe Verdiego. W repertuarze ma także Zerbinettę w "Ariadnie na Naxos" Richarda Straussa oraz Szemachańską Królową w "Złotym koguciku" Nikolaja Rimskiego-Korsakowa. Jest jednak artystką zdecydowanie bardziej wszechstronną, należy bowiem wymienić także role mozartowskie (Hrabina w "Weselu Figara", Fiordiligi w "Cosi fan tutte", Donna Anna w "Don Giovannim"), Magdę w "Jaskółce" Giacoma Pucciniego, Eurydykę w "Orfeuszu i Eurydyce" Christopha Willibalda Glucka, a przede wszystkim popisową w jej dorobku tytułową partię w "Traviacie" Verdiego.
Ogromne uznanie międzynarodowej krytyki przyniosła Joannie Woś odmienna w charakterze rola Żony w "Życiu z idiotą" Alfreda Schnittkego. Utwór ten wystawiony w Nowosybirskim Teatrze Opery i Baletu przez Henryka Baranowskiego otrzymał Złotą Maskę jako najlepsze przedstawienie operowe w Rosji w 2003 roku. Spektakl z sukcesem prezentowano także w Magdeburgu, Berlinie i Monachium oraz w Rzymie.
Od kilku lat Joanna Woś specjalizuje się w operach belcantowych. Oprócz tytułów popularnych — "Łucja z Lammermooru" czy "Don Pasquale" Donizettiego, "Cyrulik sewilski" Rossiniego, polskie teatry specjalnie dla niej wystawiają rzadko obecne na naszych scenach dzieła takie jak "Purytanie" Giovanniego Belliniego (Elwira, Teatr Wielki, Łódź, 2002) czy "Lukrecja Borgia" Donizettiego (rola tytułowa, Teatr Wielki, Łódź, 2004 – Złota Maska za najlepszą rolę sezonu i Opera Narodowa, 2009). W tej operze wystąpiła też w 2005 roku na festiwalu w St. Moritz w Szwajcarii.
Bogaty jest również repertuar koncertowy Joanny Woś, obejmujący m.in. "Stabat Mater" Giovanniego Battisty Pergolesiego i Rossiniego, "Requiem", "Exultate Jubilate" oraz msze Mozarta, "Mszę cecyliańską" Charles-François Gounoda, "Requiem" Gabriela Fauré, "Carmina burana" Carla Orffa oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego.
W 2008 roku dla Polskiego Radia nagrała z Kevinem Kennerem recital arii z osiemnastu oper Księcia Józefa Michała Poniatowskiego, a w 2009 roku z Markiem Drewnowskim "Pieśni" Chopina. W 2010 roku wykonała "III Symfonię" Henryka Mikołaja Góreckiego z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną w Royal Albert Hall w Londynie. Rok później w Teatrze Wielkim w Poznaniu wykreowała postać Marii Stuart w operze Donizettiego oraz wystąpiła w roli Gildy ("Rigoletto") w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Podczas Festiwalu w Saint Moritz (Szwajcaria) wystąpiła w roli Anny Boleyn w operze Donizettiego, zbierając entuzjastyczne recenzje.
W 2012 roku w Operze Krakowskiej zaśpiewała partię Adiny w premierze "Napoju miłosnego" Donizzetiego (reż. Henryk Baranowski). W Teatrze Wielkim w Łodzi ponownie wcieliła się w tytułową rolę w operze "Anna Boleyn", wzięła udział w premierze "Traviaty" (2013), wystąpiła w "Cyganerii" Pucciniego w partii Musetty (2013) oraz w "Don Giovannim" w partii Donny Anny (2015). Za rolę Anny Boleyn otrzymała Złotą Maskę (najlepsza rola wokalno-dramatyczna sezonu 2012/2013).
W kwietniu 2016 wystąpiła w premierowym monodramie "La voix humaine" Francisa Poulenca w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Strona internetowa artystki: joannawos.com
Autor: Jacek Marczyński, kwiecień 2010. Aktualizacja: październik 2016, AG.