W latach 1988-92 studiowała grę na flecie w klasie Barbary Świątek-Żelaznej w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem. Jednocześnie w 1990 w krakowskiej uczelni rozpoczęła studia kompozycji pod kierunkiem Bogusława Schaeffera (dyplom w 1993), a w 1992 - studia z zakresu muzyki elektronicznej i komputerowej u Józefa Patkowskiego oraz Marka Chołoniewskiego. Swoje umiejętności doskonaliła od 1993 do 1994 w Hochschule für Musik w Kolonii pod kierunkiem Johannesa Fritscha (kompozycja) i Klarenza Barlowa (muzyka komputerowa). W latach 1994-95 odbyła także roczny kurs sonologii w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Ponadto uczestniczyła w wielu kursach kompozycji i muzyki elektronicznej, m.in. w Warszawie (1992), Kazimierzu Dolnym nad Wisłą (1992), Krakowie (1992, 1993), Bratysławie (1993), Schwaz (1993), Darmstadt (1994) i Madrycie (1994).
Jest laureatką następujących konkursów: w 1988 – Konkursu Młodych Kompozytorów w Bielsku-Białej za Griffe na flet solo (1988), w 2002 – Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Andrzeja Panufnika w Krakowie za Die Baeche na flet i orkiestrę smyczkową (2002), w 2004 – International Competition for Music Composition Women Composers w Venice we Włoszech za Canto di Strega na flet (2004).
Występuje jako solistka (m.in. podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" w 1993) i kameralistka (w grupie KeNeM-Ensemble, z którą koncertowała m.in. podczas Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich; współpraca z krakowskim zespołem Muzyka Centrum i holenderskim zespołem Sono-Ensemble). Jej utwory były wykonywane w Polsce, Austrii, Niemczech, Holandii, we Francji, Włoszech, na Słowacji i Ukrainie.
Joanna Stępalska-Spix od 1996 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, od 1999 – Frau und Musik Internationaler Arbeitskreis e.V. Kassel. W latach 1996-99 była członkiem GIMIK Initiative Musik und Informatik Köln. Od 1996 do 2002 prowadziła także działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Ważniejsze kompozycje:
- Griffe na flet solo (1988)
- Ghephis [wersja I] na flet i wibrafon (1989)
- Fantazja na skrzypce solo (1990)
- Dialog na obój i saksofon sopranowy (1990)
- Fälle des Oboisten na obój solo (1991)
- Three Phases na harfę i klawesyn (1991)
- Four for Four na 4 saksofony (1991)
- Spiel na flet solo (lub obój, lub klarnet) (1992)
- Ghephis [wersja II] na flet i wibrafon (1992)
- The play with e flat na zespół instrumentalny (1992)
- Two Looks na obój, wiolonczelę i smyczki (1992)
- Kirameki na dwie harfy (1992)
- Samadhi na flet i taśmę (1992)
- Fields na orkiestrę smyczkową (1992)
- Sonata jednoczęściowa na fortepian (1992)
- Spielerei na wiolonczelę (1992)
- Gewirr und Ordnung na wielką orkiestrę symfoniczną (1993)
- Pranayama na sopran, obój, rożek angielski i komputer (1993)
- Pranayama II na obój, rożek angielski i komputer (1993)
- Scherz! na flet, obój, skrzypce i fortepian (1993)
- Duet na dwa flety (1993)
- Trio na flet, obój i skrzypce (1993)
- Evoluzione na skrzypce, fortepian i komputer (1993)
- Proof soprax na saksofon sopranowy (1993)
- We two na taśmę (1993)
- Beregesave na flet piccolo i saksofon altowy (1994)
- ...Mes Amis...My Friends...Meine Freude... na 2 soprany i 2 harfy (1994)
- Concerto per sassofono soprano e orchestra (1994)
- Look. Why? Later na aktorkę-śpiewaczkę i kontrabas (1994)
- Stukje na fortepian (1995)
- Valse Macabre na kontrabas i taśmę (1995)
- Horr(or)oboe na obój, komputer Macintosh i sampler Akai 1000 (lub 1100) (1995)
- Drzewo. Miłość. Wspomnienie, trzy pieśni na sopran, obój, flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1995)
- Virgins na 3 flety i 2 taśmy (1996)
- Look. Why? Later II na aktorkę-śpiewaczkę i fortepian (1996)
- Like a "Ragtime" na dwa fortepiany (1996)
- Klänge na mezzosopran/alt i fortepian (1996)
- Trio - D na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1997)
- Stückchen für Ara na flet piccolo, klarnet, wiolonczelę, fortepian i marimbę (1997)
- Gerade-Ungerade na flet, obój, kontrabas, fortepian i taśmę (1997)
- Ein Stück für Java-Gamelan (1998)
- Fraktaletüde na 2 flety (lub 2 oboje) i komputer (lub taśmę) (1998)
- Dialog II na flet i obój (1998)
- Montagne na flet, wiolonczelę i fortepian (1998)
- Walzer in F na harfę (1998)
- Formule per cinque celli (1999)
- Kaskady na dwie harfy (1999)
- Duet II - quasi Heterophonie na dwa flety (1999)
- Little Concert for Viola and String Orchestra (1999)
- Ein Stück für Gamelan (1999)
- Moon Palace Nr 954 na shakuhachi, flet piccolo, obój, klarnet, wiolonczelę, marimbę i 2 trójkąty (1999)
- Ein' feste Burg ist unser Gott! na flet, obój i organy (2000)
- Gold and Ruby na flet i fortepian (2000)
- Studium na 6 bongosów (2000)
- Klex! na 3 głosy (2001)
- Lux Vox na 4 głosy (2001)
- Säbel na 2 wiolonczele (2001)
- Amsel-Blues na fortepian (2001)
- Die Baeche na flet i orkiestrę smyczkową (2002)
- Miniatury wiosenne na flet i gitarę (2002)
- Proof Saltax na saksofon altowy (2003)
- Interfer(r)(a)nce na flet i saksofon (2003)
- Konzert-Etüde für Piccolo-Flöte (2003)
- Canto di Strega na flet (2004)
- Non Perpetuum Mobile na fortepian (2004)
- ...immer wieder in allen Jahreszeiten... na obój i smyczki (2004)
- Wir na flet piccolo, flet i flet altowy (2004)
- 8 Miniaturen für Klavier für Kinder (2004)
- Valzer con spirito per Isolde na fortepian (2004)
- A short story about fury na flet, obój, klarnet, fagot i trąbkę (2005)
- Who's Blues? na 3 flety (2005)
- Zur Erinnerung – Barbara Heller gewidmet na flet altowy i fortepian (2005)
- Proof Sentax na saksofon tenorowy (2005)
- Proof Sentax II na saksofon tenorowy (2005)
- Valzer triste e Hüppe-Polka na flet prosty, flet i fortepian (2006)
- Ice-Landscape (for JJ) na flet, flet piccolo (1 wykonawca), obój, rożek angielski (1 wykonawca) i fagot (2006)
- Proof Sarbax na saksofon barytonowy (2006)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2004; aktualizacja: listopad 2008.