Flecistka i pedagog, urodzona 24 kwietnia 1937 w Nowym Wiśniczu.
Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie w klasie fletu Wacława Chudziaka (dyplom w 1962). Studia podyplomowe odbyła w Konserwatorium w Paryżu pod kierunkiem Gastona Crunelle'a.
Jest laureatką krajowych (w Katowicach i Łodzi) oraz międzynarodowych (w Wiedniu, Helsinkach i Utrechcie) konkursów muzycznych.
Koncertowała jako solistka i kameralistka - była członkiem zespołu muzyki współczesnej MW2, Tria Barokowego (z Elżbietą Stefańską - klawesyn i Jerzym Klockiem - wiolonczela) oraz Warszawskiego Tria Harfowego (z Urszulą Mazurek - harfa i Zdzisławem Polonkiem - altówka). Przez wiele lat pracowała w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji jako flecistka-solistka. Występowała w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Uczestniczyła w prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Dokonała rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i zagranicznych rozgłośni radiowych, jak również nagrań dla wytwórni Polskie Nagrania.
Repertuar artystki obejmuje utwory od baroku do współczesności. Swoje kompozycje dedykowali jej m.in.: Krzysztof Meyer, Krystyna Moszumańska-Nazar, Adam Walaciński, Bogusław Schaeffer, Witold Szalonek, Edward Bogusławski, Krešimir Fribec.
Barbara Świątek-Żelazna obok działalności koncertowej zajmuje się również pracą pedagogiczną. Od 1971 prowadzi klasę fletu, od 1986 na stanowisku profesora zwyczajnego, w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 1999-2002 pełniła równocześnie funkcję rektora, a obecnie jest kierownikiem Katedry Instrumentów Dętych, Akordeonu i Perkusji krakowskiej uczelni. Ponadto wykładała podczas kursów fletowych w Belgii i na Ukrainie (Lwów, Czerniowce), zasiadała w jury międzynarodowych konkursów fletowych w Monachium (ARD), Lwowie, Czerniowcach, Krakowie, Dąbrowie Górniczej. Jest inicjatorką oraz przewodniczącą jury Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie, a także członkiem Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych oraz Rady Nauki w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Została uhonorowana wieloma nagrodami i wyróżnieniami, m.in. Nagrodą "Orfeusz", przyznawaną za najlepsze wykonanie utworu polskiego na Festiwalu "Warszawska Jesień" (1964), Nagrodą miasta Krakowa (1973), Excellence in Teaching Award R.E. and R.A. Robinsons Foundation (1996). Za zasługi dla krakowskiej Akademii Muzycznej, decyzją Senatu w 2007 otrzymała odznaczenie "Pro Benignitate".
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2007, aktualizacja: listopad 2010.