Już jako uczeń szkoły podstawowej, w latach 1984-96 śpiewał w chórze "Poznańskie Słowiki, kierowanym przez Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (Medal "Magna Cum Laude" dla najwybitniejszego absolwenta).
Był laureatem wielu konkursów wokalnych, m.in. pierwszych nagród konkursów w Dusznikach-Zdroju (1998) i Barcelonie (1999), a także w Vercelli (1999). W 2000 reprezentował Polskie Radio podczas Europejskiej Trybuny Młodych Wykonawców w Lizbonie i jako jedyny śpiewak znalazł się w gronie ośmiu laureatów. W 1999 i 2000 był nominowany do nagrody "Paszport Polityki" w dziedzinie muzyki.
Jarosław Bręk w 2000 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej w roli Hrabiego Almavivy w "Weselu Figara" Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na tej samej scenie występował również jako tytułowy Don Giovanni w operze Mozarta, Pluton w "Euridice" Jacopo Periego, tytułowy Jephté w operze Michela Montéclaira oraz Ulisses w "Tetide in Sciro" Domenico Scarlattiego. Z zespołem WOK wziął także udział w Festiwalu Mozartowskim w Heerlen i Festiwalu Al Bustan w Bejrucie oraz w tournée po Japonii. Współpracował równocześnie z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie (Don Profondo w "Podróży do Reims" Gioachino Rossiniego, Abbot w "Curlew River" Benjamina Brittena). Jego repertuar obejmował utwory od renesansu do współczesności.
Występował z takimi dyrygentami, jak: Agnieszka Duczmal, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Ihor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Michel Plasson, Antoni Ros-Marbà, Antoni Wit, Marek Pijarowski, Edward Higginbottom, Alberto Zedda. Współpracował z wieloma zespołami muzyki dawnej (Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concerto Polacco, Il Tempo) i orkiestrami (m.in. Hamburger Symphoniker, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Orkiestra Opery Lwowskiej, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus"). Wielokrotnie brał udział w prawykonaniach utworów współczesnych (m.in. "Msza warszawska" Andrzeja Kurylewicza, "Męka Pańska" Krzysztofa Knittla, "Sinfonia de motu" Wojciecha Kilara, "Exegi Monumentum" Romualda Twardowskiego, "I Symfonia" Pawła Łukaszewskiego). Występował podczas takich festiwali, jak "Wratislavia Cantans", "Warszawska Jesień", Festiwal Sacrum-Profanum w Krakowie, Muzyka w Starym Krakowie, Wielkanocny Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Występował w większości polskich filharmonii oraz na scenach i estradach Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Rumunii, Ukrainy, Włoch, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Libanu, Wysp Kanaryjskich i Japonii.
Ważnym nurtem działalności Jarosława Bręka były recitale pieśni, które wykonywał w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Sali Chełmońskiego w krakowskich Sukiennicach. Koncertował w prestiżowych salach (Palau de la Música de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Kyoto Concert Hall, Muzeul Naţional "George Enescu" w Bukareszcie, Tonhalle w Zürichu), u boku Teresy Żylis-Gary wystąpił w Monte Carlo przed księciem Albertem, na krakowskich Błoniach wykonał "Requiem" Gabriela Fauré w dniu pogrzebu Papieża Jana Pawła II, w paryskiej katedrze Notre-Dame - Stabat Mater Karola Szymanowskiego na otwarcie Roku Polskiego we Francji.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla radia i telewizji (Polskie Radio, Telewizja Polska, EBU, Radiodifusao Portuguesa), a także nagrał płyty CD (m.in. Stabat Mater Szymanowskiego i "Dies Irae" Krzysztofa Pendereckiego dla firmy NAXOS), wielokrotnie nagradzanych Fryderykami i nominowanych do Grammy.
Strona internetowa artysty: www.jaroslawbrek.poznan.pl.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2006, aktualizacja: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, lipiec 2010, aktualizacja kwiecień 2023.