W latach 1991-1998 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w pracowni prof. Grzegorza Klamana oraz w Pracowni Intermedialnej prof. Witosława Czerwonki. Współpracował z Galerią Wyspa oraz Otwartym Atelier w Gdańsku, następnie przekształconym w Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Współzałożyciel Fundacji Wyspa Progress. W 2005 roku otrzymał honorowe wyróżnienie na 11. Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO 05 we Wrocławiu. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
W 1995 roku razem z Mikołajem Robertem Jurkowskim, Rafałem Ewertnowskim, Piotrem Wyrzykowskim, Maciejem Sienkiewiczem i Arturem Kozdrowskim założył Centralny Urząd Kultury Technicznej (CUKT). W 2000 roku był jednym z pomysłodawców i autorów projektu i postaci Wiktorii Cukt - wirtualnej kandydatki na prezydenta Polski.
Jacek Niegoda jest autorem filmów wideo i akcji artystycznych, często z elementami humorystycznymi, w zaskakujący sposób komentujących rzeczywistość. W 1995 roku w ramach zajęć w Pracowni Intermedialnej przeprowadził działanie na schodach ruchomych łączących dworzec PKP i PKS w Gdańsku. Poruszał się w przeciwnym kierunku do ruchu schodów.
"W założeniu miała to być akcja 'fizyczna' z intencją pokazania mechaniki i względności ruchu, a wyszła z niej akcja polityczna, którą jedna ze stojących obok osób, skomentowana - O! Kontestator!".
Prywatny gest spotkał się jednak z agresją, artysta został pobity. Niegoda wrócił do nagranego wówczas materiału w 2005 roku, dokonując koniecznych skrótów i dodając dźwięk. Styk sztuki i rzeczywistości ("lubi łączyć sztukę z praktyczną stroną życia" - pisała o nim Anna Stepnowska) oraz możliwości wydobycia wartości ujawnianych z takiego zderzenia stały się stałymi elementami działalności artysty. Stąd jego akcje często związane są z konkretnym miejscem, na przykład silnie wpisaną w powojenną historię Polski Stocznię Gdańską. W 2003 roku Niegoda poruszył siedem stoczniowych dźwigów, w reżyserowanym przez siebie Balecie żurawi, do muzyki Jacka i Maćka Sienkiewiczów. W zamierzeniu artysty całość miała obrazować historię stoczni. W 2004 roku, w 24. rocznicę słynnego skoku Lecha Wałęsy przez mur Stoczni Gdańskiej, Niegoda w miejscu historycznego skoku wykonał zestaw relaksacyjnych ćwiczeń Nie męcz się, adresowanych, jak twierdził, do osób niezadowolonych z przemian, zapoczątkowanych między innymi przez tamto wydarzenie.
"Zajęcia 'Nie męcz się' pozwalają każdemu spróbować jeszcze raz. Powoli, ale bardzo dokładnie dokonać historycznego i mentalnego replay" - tłumaczył.
Specyficzne poczucie humoru artysty objawiło się także w szeregu prac, które zaprezentował na indywidualnej wystawie w Galerii Kordegarda w Warszawie w 2005 roku zatytułowanej Amatorzy awangardy. Niemal wszystkie nawiązywały do twórczości Władysława Strzemińskiego, jednego z czołowych polskich artystów należących do historycznej awangardy. Zapożyczone z jego prac motywy artysta łączył z atrybutami armii i wpisywał w kontekst działań kontestatorskich i "wywrotowych". Drzwi i okna galerii przesłonił drewnianymi płytami, przypominającymi działania prewencyjne właścicieli sklepów przed protestami alterglobalistycznymi. Już kabel przedłużacza układał się na wystawie w charakterystyczny kształt, przywołujący na myśl unistyczne obrazy Strzemińskiego. Z rysunków twórcy unizmu zaczerpnięty był też motyw deseniu wojskowego kombinezonu, wykonanego przez Niegodę. Grzegorz Borkowski komentował na łamach "Obiegu":
"Narasta poczucie, że trafiliśmy do subkulturowej niszy, żyjącej wprawdzie uniwersalistyczną wizją zdobycia świata, ale hermetycznie zamkniętej. Wystawa sprawia wrażenie sarkastycznego wypunktowania słabości awangardy w świecie, który już się nią nie interesuje. Można poddać się tej tonacji ironicznej".
Niegoda nie neguje jednak zdobyczy sztuki, o czym świadczyć może chociażby jego akcja przygotowana w ramach projektu "W sprzecznym mieście", zorganizowanego na przełomie 2007 i 2008 roku przez łódzką Galerię Manhattan. Działania artysty skoncentrowały się na oknie mieszkania Józefa Robakowskiego, znanego z jego filmu Z mojego okna. Swymi działaniami Niegoda próbował uczynić to miejsce ważnym nie tylko dla kręgów osób związanych ze sztuką.
Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2008
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1998 - "Kultura budzi lęk" - sklep z armaturą łazienkową, Gdańsk
- 2000 - "Muzeum kultury technicznej" - Ratusz Staromiejski, Gdańsk (CUKT)
- 2005 - "Amatorzy awangardy" - Galeria Kordegarda, Warszawa
Wybrane wystawy grupowe:
- 1992 - "Inne media" - Galeria Wyspa, Gdańsk
- 1993
- "Energetisch Konstruktion - K18", Kassel, Niemcy
- "Sztuka, miasto, maszyna - prolog" - Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
- "Przegląd" - Galeria Wyspa, Gdańsk - 1994
- "Ucho Beethovena" - Otwarte Atelier, Gdańsk
- "Praxis" - Otwarte Atelier, Gdańsk - 1995
- "Białko" - Muzeum Artystów, Łódź
- "Endlos-Endless" - Otwarte Atelier, Gdańsk
- "Fantom" - Spiż 7, Gdańsk - 1996
- "Status quo. Przestrzenie sztuki młodych. Drugie triennale Młodych" - Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
- "ME TE LE" - Galeria Działań, Warszawa - 1997 - Nie istniejąca pracownia. pracownia intermedialna ASP Gdańsk - Galeria Arsenał, Białystok
- 1998
- "Artgenda'98" - Kulturhuset, Sztokholm
- "Harmer" - Spiż 7, Gdańsk - 1999
- "Public relations" - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
- "Fotogenom" - Spiż 7, Gdańsk - 2000 - "Drogi do wolności" - Stocznia Gdańska, Gdańsk
- 2003 - "Kollektive rituale" - MUMOK, Wiedeń
- 2004 - BHP - Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
- 2005
- "Strażnicy doków" - Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
- "Un/Real?" - Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
- "Mutek_chile 2005" - Santiago, Chile
- "WRO 05", 11. Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów, Wrocław
- "Eröffnung" - Museum of Young Art, Wiedeń, Austria - 2006
- "Śniadanie w muzeum" - Muzeum Sztuki, Łódź
- "Mentalisty" - Łódź Biennale 2006 - 2007 - "Asteizm. Dowcip i władza sądzenia" - Galeria Program, Warszawa
- 2008 - "W sprzecznym mieście. Dokumenty tożsamości" - Galeria Manhattan, Łódź