Zaprojektowane przez Filipa Zagórskiego infografiki nawiązują do zasad opracowanych w latach 30 XX wieku przez Otto Neuratha, twórcy monumentalnego, skodyfikowanego systemu piktogramów ISOTYPE (International System of Typographic Education).
Fascynuje i inspiruje mnie utopijna, modernistyczna idea, która przyświecała Neurathowi, by za pomocą uproszczonych znaków graficznych opisać całość zjawisk dotyczących współczesnego człowieka
Podobną technikę stosuje w projekcie wydawnictw dla Fundacji Panoptykon, gdzie skomplikowane treści dotyczące problemów bezpieczeństwa naszych danych osobowych, zostają wyłożone w języku obrazkowym, wymagającym precyzji i skrótowości.
Ale to tylko jeden ze szlaków przecieranych przez Zagórskiego. Zupełnie inny charakter, bliższy przedsięwzięciom z pola sztuki i kultury undergroundowych zinów, miał projekt erotycznego magazynu "z literaturą, sztuką i miłością" "Ruch", założony przez Zagórskiego wspólnie z artystą Wojtkiem Pustołą oraz pisarzem Jasiem Kapelą, we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie. Dlaczego magazyn o charakterze perwersyjnym ma tak oszczędną szatę graficzną i awangardowy krój czcionki? "Staraliśmy się, by był prosty, dość elegancki w formie" - mówili autorzy w wywiadzie z Izabelą Szymańską ("Co jest grane", Warszawa 25.11.2009). "Ruch" podejmując tematykę erotyki i perwersji, pozostawał przede wszystkim wydawnictwem eksperymentalnym, propozycją artystyczną, kulturowym artefaktem.
Kolektyw (Pustoła, Zagórski + Łukasz Rayski ) zrzeszył się także przy powstawaniu plakatu do wystawy "show polak" w mieście Merida w Meksyku w 2008. Nerwowy, wykonany czerwonym flamastrem rysunek Zagórskiego przedstawiający figurę orła białego zantropomorfizowanego do postaci "wyluzowanego kolesia", został włączony do plakatu przeglądowej wystawy polskiej grafiki użytkowej ostatnich 30 lat "Design for Freedom - Freedom in Design" pokazywanej w Berlinie i Tokio w 2011. W ten sposób, niejako przypadkowo dizajner wprowadził do wizualnego obiegu figurę "polaka" - patetycznej i zarazem humorystycznej postaci z głową orła, odsłoniętym torsem i koroną na głowie.
W realizacjach plakatów teatralnych - m.in. dla Nowego Teatru w Warszawie do spektaklu "Ichś Fiszer" - Zagórski uruchamia jeszcze inny warsztat. Nacechowany emocjonalnie język napięć i prowokacji, z fotografią w roli dominującego obrazu i typografią stanowiącą jakby celowo osobną, niezintegrowaną warstwę działa na widza angażująco poprzez celowy niedosyt informacji - nie wiemy kto i gdzie wystawia "Ichsia Fiszera" Hanocha Levina, pozostajemy sam na sam z trochę sztucznym a trochę bezradnym uśmiechem widniejącego na zdjęciu chłopca w mokrych kąpielówkach.
Wspólnym mianownikiem różnych gatunkowo realizacji Zagórskiego jest energia; połączenie zgeometryzowanej i zarazem dynamicznej typografii z kontrastowymi, wydestylowanymi barwami i starannie wyselekcjonowanymi dla efektu emocjonalnego fragmentami fotograficznych kadrów.
Zagórski tworzy glownie w Polsce, ale by nabrać dystansu do swojej pracy dużo podróżuje i zajmuje się działalnością edukacyjną. W latach 2007-2008 wykladal komunikację wizualną w Escuela Superior de Artes de Yucatan w Meksyku, w 2012-2013 w Raffles Design Institute w New Delhi. Od 2013r. rozpoczął współpracę jako wykładowca w School of Form w Poznaniu.
Wybrane nagrody:
- 2014 +48 Social Club, Tokyo Designers Week, VACANT 2F, Tokio
- 2013 Dobry Wzór 2013, Polski Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa
- 2013 Projekt Roku, BWA, Wrocław
- 2012 Design for Freedom - Freedom in Design. Studio 44, Sztokholm
- 2012 DEBT Contemporary Polish Poster and Illustration, Undergroundzero Festival, Nowy Jork
- 2012 Illustration PL #2, Soho Factory, Warszawa
- 2011 That Something on the Horizon, Architecture of the 21st Century, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
- 2011 Silkworms Gallery, Fundacja Ad Arte, Poznań,
- 2011 Tokyo Graphic Passport 2011, 3331 Arts Chiyoda, Tokio
- 2011 Overdesigned? Lódź Design Festival
- 2011 Design for Freedom - Freedom in Design. Graphic Design in Poland 1981-2011, Berlin, Tokio
- 2011 18th Lahti Internetional Poster Biennale, Lahti City Museum, Finland
- 2010 “EYE ON POLAND” - New Polish Graphic Design, Shanghai Hongqiao Contemporary Art Museum, Shanghai, Chiny
- 2010 22gie Międzynarodowe Biennale Plakatu, Muzeum Plakatu, Wilanów
- 2009 Sofia Design Week, Sofia, Bułgaria
Autorka: Lidia Pańków, wrzesień 2013, aktualizacja luty 2016, AM.
Strona Internetowa Filipa Zagórskiego