Debiutował w roku 1970, w następnych dekadach publikował m.in. w "Twórczości" i "Radarze", był też autorem radiowych audycji satyrycznych. Znaczna część jego dorobku pozostaje nadal w maszynopisie. Mieszka w Szczecinie.
Kojarzony jest ze środowiskiem pisarzy skupionych wokół miesięcznika "Twórczość", a zatem prozaików na pierwsze miejsce wysuwających awangardową pracę "w języku", eksperymentujących, rozszerzających jego granice (zmienne formy narracji, słowotwórstwo, itd).
Bitner to niewątpliwie stylista, posługujący się bogatą paletę środków językowych, mających oddać artystyczny świat, w którym płynnie łączą się elementy rzeczywistości obiektywnej i subiektywnych doświadczeń wewnętrznych autora. Śmiałość zarówno w korzystaniu z żywiołu języka kolokwialnego, jak i w penetrowaniu sfer związanych z ludzką erotyką i fizjologią sprawiła, iż nieraz postrzegany jest jako prowokator czy obrazoburca. Za tymi dążeniami zdaje się kryć wiara w prawdziwość wrażeń związanych właśnie z cielesnością, w jej rozmaitych przejawach. Ciało nie kłamie, można mu zaufać w przeciwieństwie do pozostającego na zewnątrz, międzyludzkiego świata. Fizjologia i intelekt zdają się zresztą w jego myśleniu spotykać właśnie w obrębie pisania, traktowanego jako jedna z podstawowych form ludzkiej aktywności. Jak pisał Bitner:
Jednym z wielkich zadań literatury jest oswojenie człowieka z niewiadomym. Przemiana w robaka jest niewiadomym, śmierć jest niewiadomym – przy odrobinie wysiłku można by prawdopodobnie udowodnić, że niewiadome to największy temat literatury. A jednocześnie literatura najmniej chciałaby o tym mówić. Niewiadome zostało skompromitowane tanią literaturą sensacyjną i filmem przygodowym. Współczesna proza nie uznaje golemów, bestii, demonów, światów tajemnych i czarów, a tym samym więc i Szatana, a więc i Boga.
W 1999 roku został uhonorowany Nagrodą Artystyczną Miasta Szczecina, z którym związany jest od zawsze i które jest ważną inspiracją jego tekstów. O zbiorze esejów Jesień w Szczecinie (2011) pisał w posłowiu Henryk Bereza:
W Jesieni w Szczecinie – jest to dzieło niebywałe – robi się użytek z tych tekstów, nie jest to jednak mechaniczny przedruk, lecz nowa – także czysto artystyczna – kompozycja tekstów eseistycznych o charakterze filozoficznym, naukoznawczym, sztukoznawczym z wyraźnym piętnem indywidualnej podmiotowości i często wręcz konfesyjnej ("Słowozerstwo", w: "Jesień w Szczecinie").
Pięć lat później Bietner wydał kolejny zbiór esejów i innych form literackich, "Wciąż jesień czyli inne majaki cynamonowe". Pisarz-outsider kolejny raz z charakterystyczną sobie wrażliwą perspektywą przygląda się zawodowi pisarza, literaturze, życiu i jego schyłku. Jak pisał Artur Daniel Liskowacki:
To nie są skargi pisarza, który wyszedł z mody […], to bardzo indywidualny, egocentryczny nawet głos – przepełniony przecież empatią wobec, by tak rzec – wszelkiego stworzenia – skazanego na porażkę, chorobę i śmierć, na złudzenia, nadzieję i utratę miłości.
Zamknięciem cyklu jest wydana w 2018 roku "Ostatnia jesień przed zimą czyli Koniec trylogii cynamonowej". Cechą charakterystyczną zbioru jest eklektyzm gatunków literackich przeplatających się jak wielobarwne liście spadające jesienią z drzewa. Jednak to właśnie narracja zbudowana z pozornie niezwiązanych ze sobą krótkich form jest esencją "Ostatniej jesieni", która składa się na rodzaj dziennika napisanego przez erudytę-obserwatora w jesieni wieku.
Po 11 latach pracy, w 2018 roku Bitner opublikował swoją powieść "Fikcja", która została nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia 2019. Pod przykrywką powieści kryminalnej zabarwionej "Dekameronem" czytelnicy otrzymują doskonale napisaną satyrę na przywary polskiego społeczeństwa w całym jego przekroju.
Źródło: www.polska2000.pl; copyright: Stowarzyszenie Willa Decjusza, aktualizacja: AP, listopad 2019.
Bibliografia
Powieści i opowiadania:
- "Proza" (miniatury prozatorskie), Szczecin: WiMBP w Szczecinie, 1979.
- "Ptak", Kraków: WL, 1981.
- "Cyt", Kraków: WL, 1982.
- "Owszem", Warszawa: Czytelnik, 1984.
- "Kfazimodo", Kraków: WL, 1989.
- "Ciąg dalszy" (eseje i felietony), Szczecin: Glob, 1989.
- "Trzy razy", Warszawa: PIW, 1995.
- "Chcę, żądam, rozkazuję" (eseje), Szczecin: Basil, 1995.
- "Bulgulula" (opowiadania), Szczecin: Basil, 1996.
- "Pst", Szczecin: Basil, 1997.
- "Rak" (przedmowa: Henryk Bereza), Szczecin: Basil, 1998.
- "Hm... Chcę, żądam, rozkazuję II" (eseje), Szczecin: Basil, 1999.
- "Na strychu", Szczecin: Basil, 1999.
- "Mna: Chcę, żądam, rozkazuję III" (eseje), Szczecin: Basil, 2000.
- "Psie dni" (opowiadania; przedmowa Henryka Berezy więcej...), Szczecin: Basil, 2001.
- "Piszę" (eseje; posłowie Bohdana Zadury więcej...), Warszawa, Fundacja im. K. Lewakowskiego, 2003.
- "Mała pornografia", Szczecin: Basil, 2003.
- "Książka" (powieść w opowiadaniach), Szczecin: Wydawnictwo Forma, 2006.
- "Jesień w Szczecinie" (powieść w esejach), Szczecin: db, 2011.
- "Wciąż jesień czyli inne majaki cynamonowe", Szczecin: Print Group, 2016.
- "Ostatnia jesień przed zimą czyli koniec trylogii cynamonowej", Szczecin: Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica, 2018.
- "Fikcja", Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2018.
książki dla dzieci:
- "Bajka", Warszawa: KAW, 1979.
- "Opowieści Chrystoma", Szczecin: Albatros, 1992.