Firma CD Projekt zajmowała się początkowo dystrybucją gier sprowadzanych z Zachodu – wydawanych także na płytach CD i z instrukcjami obsługi przetłumaczonymi na język polski, co w owym czasie stanowiło nowość. Do ważniejszych momentów w historii firmy należało wydanie w 1999 r. gry "Baldur’s Gate" ("Wrota Baldura") w pełnej polskiej wersji językowej. Sprzedaż tego tytułu szybko okazała się komercyjnym sukcesem – już w czasie pierwszych miesięcy polscy gracze sięgnęli po 50 tysięcy pudełek z grą. O tym imponującym na owe czasy wyniku (zwłaszcza w kontekście powszechnego piractwa) zadecydowała zarówno jakość samej gry, jak i jej bogate polskie wydanie: pudełko z płytami CD zawierało wiele efektownych dodatków, a w samej grze można było usłyszeć głosy blisko czterdziestu aktorów – w tym takich sław, jak Piotr Fronczewski, Wiktor Zborowski, Gabriela Kownacka czy Krzysztof Kowalewski. Do dziś tamto wydanie gry uchodzi za jedno z najlepszych spolszczeń w historii.
Sukcesy na polu dystrybucji, które nie ograniczyły się do "Wrót Baldura", pozwoliły na założenie zespołu tworzącego gry. W 2003 r. studio CD Projekt RED rozpoczęło prace nad grą "Wiedźmin" na podstawie popularnych w Polsce książek Andrzeja Sapkowskiego. Po licznych zmianach koncepcji rozgrywki, scenariusza, składu osobowego pracującego nad grą, a także daty premiery – "Wiedźmin" ostatecznie ukazał się w 2007 r. (dwa lata później, niż pierwotnie zakładano). Rok po premierze twórcy mogli się pochwalić pierwszym milionem sprzedanych kopii gry. Mimo tego, że produkcja ukazała się jedynie na komputery PC (brak wersji konsolowej mocno ograniczył sprzedaż na Zachodzie), wyniki osiągnięte przez pierwszą grę były zadowalające. Stworzenie pierwszego "Wiedźmina" i jego ciepłe przyjęcie przez recenzentów stanowiło jednak przede wszystkim inwestycję na przyszłość – to kolejne części gry miały przynieść firmie prawdziwe dochody.
Przed ukazaniem się drugiej części przygód wiedźmina w firmie toczyły się jeszcze prace nad pierwszoosobową grą akcji "They" (prace rozpoczęła jeszcze wykupiona przez CD Projekt firma Metropolis). Ostatecznie jednak w 2009 r. – w chwili gdy CD Projekt miał bardzo poważne kłopoty finansowe, w dużej mierze związane ze światowym kryzysem ekonomicznym i nadmiernymi inwestycjami – prace nad "They" zawieszono, by już później do nich nie powrócić.
W maju 2011 roku ukazała się długo oczekiwana kontynuacja wiedźmińskiej serii. "Wiedźmin 2: Zabójcy Królów" – wydany początkowo tylko w wersji komputerowej – był o wiele bardziej dopracowaną produkcją od udanej poprzedniczki i doczekał się bardzo pozytywnych recenzji. Gra otrzymała liczne nagrody – w tym najlepszej gry w swoim gatunku, a nawet gry roku – a w pierwszym tygodniu dystrybucji sprzedała się w 400 tysiącach egzemplarzy. Niecały rok po premierze wersji komputerowej produkcja ukazała się także na konsoli Xbox 360. W październiku 2012 r. firma ogłosiła, że "Wiedźmin 2" sprzedał się łącznie w liczbie dwóch milionów egzemplarzy.
Niedługo po premierze drugiej części "Wiedźmina" firma ogłosiła, że prowadzi prace nad nowym tytułem. Jest nim "Cyberpunk 2077", niewydana jeszcze gra science fiction oparta na opracowanym przez Mike’a Pondsmitha systemie RPG "Cyberpunk" (i jego kontynuacji: "Cyberpunk 2020"). W tym wypadku twórcy z całą pewnością liczą nie tylko na swoją wypracowaną już renomę, lecz także na popularność systemu "Cyberpunk" – w USA postrzeganego jako kultowy.
Podczas gdy prace nad tą grą są cały czas w toku, w maju 2015 r. ukazała się trzecia serii "Wiedźmin". Dzięki tej produkcji – stworzonej z wielkim rozmachem, bardzo dopracowanej zarówno pod względem oprawy audiowizualnej, scenariusza i mechanizmów rozgrywki – CD Projekt RED dołączył do grona najbardziej cenionych producentów gier wideo na świecie. "Wiedźmin 3: Dziki Gon" okazał się spektakularnym sukcesem – już w ciągu pierwszych sześciu tygodni od premiery gra rozeszła się w 6 milionach egzemplarzy (premiera odbyła się równolegle w wersji PC oraz na konsolach: Playstation 4 i Xbox One). W ciągu niespełna roku otrzymała 800 nagród – w tym 250 nagród dla najlepszej gry roku. W marcu 2016 r. (a więc dziesięć miesięcy po premierze) przedstawiciele firmy chwalili się tym, że sprzedali już 20 milionów gier z wiedźmińskiej serii – ponad połowę tej liczby stanowiła najnowsza odsłona. Nie ulega wątpliwości, że trzecia część wiedźmińskiej serii była jedną z najważniejszych gier wydanych w 2015 r.
W wypadku gier produkowanych przez CD Projekt RED bardzo ważną funkcję pełniło wykorzystanie kapitału kulturowego w postaci wiedźmińskiego uniwersum opracowanego przez Andrzeja Sapkowskiego (podobne nadzieje są pokładane w świecie "Cyberpunk" wykreowanym przez Mike’a Pondsmitha). Kapitał ten jednak z całą pewnością nie zaprocentowałby, gdyby nie jakość wykonania samego produktu.
Autor: Piotr Kubiński, styczeń 2017.