Rocznik 1975. Jest absolwentem Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, filii krakowskiej PWST, gdzie uzyskał dyplom tancerza zawodowego, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich, oficjalnie honorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział w spektaklach dyplomowych Wydziału "Hamlet" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego i Jana Peszka (2010) oraz "Everything sleep’s awal" w choreografii Joe Altera (2010).
– Zawsze ciągnęło mnie w stronę ruchu. Dlatego wybrałem musical i studia w Bytomiu – przyznał Figurski w rozmowie z culture.pl. Zanim jednak trafił do "Zawirowań" tańczył w teatrach muzycznych i rozrywkowych, bo gdy zaczynał, gatunek interdyscyplinarnego teatru tańca, gdzie wykorzystywano śpiew, ruch, głos dopiero kiełkował. – Takich miejsc na tanecznej mapie Polski było niewiele, prężnie działało tylko kilka ośrodków, w tym Śląski Teatr Tańca Jacka Łumińskiego z siedzibą w Bytomiu. Teraz taniec jako dziedzina sztuki zaczyna coraz lepiej sobie radzić, także dzięki powołanemu niedawno Instytutowi Tańca.
Wampir, kot, syn generała Franco
Tańczył m.in. w "Dancingu", recitalu Krystyny Jandy na podstawie tekstów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, był solistą w Teatrze Muzycznym ROMA, występował w musicalach reżyserowanych przez Janusza Józefowicza, Wojciecha Kępczyńskiego i Romana Polańskiego. Na koncie ma też role dla głośnego teatralnego duetu ostatnich lat – Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego. W inspirowanych prawdziwymi wydarzeniami "Położnicach szpitala św. Zofii" wystawianych na deskach chorzowskiego Teatru Rozrywki gra wkurzonego noworodka, syna generała Franco.
– Byłem zaraz po szkole aktorskiej, Paweł z próby na próbę dopisywał kolejne sceny, cały czas będąc w procesie tworzenia. Bardzo rozwijające, inspirujące doświadczenie. Spektakl Strzępki i Demirskiego nazywany przez krytyków "położniczą rewią" został doceniony przez widzów na wielu teatralnych festiwalach, jury 11. edycji Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy wyróżniło go m.in. za oryginalne wykorzystanie formy musicalowej dla przekazania ważnych społecznie treści.
Zobacz także sylwetkę Teatru Tańca Zawirowania.
W swoim tanecznym i aktorskim dorobku ma role w spektaklach: "Pan Twardowski" Krzysztofa Jasińskiego w Teatrze Komedia w Warszawie, "Fame" w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego w radomskim Teatrze Powszechnym, "Opera za trzy grosze" oraz "Gorączka" w reżyserii Wojciecha Kościelniaka we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol. Grał też w musicalach Teatru Muzycznego Roma, gdzie w latach 1999-2007 był solistą. Wystąpił w: "Crazy for you" i "Piotruś Pan" w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza; "Koty" i "Grease", (reż. Wojciech Kępczyński, chor. J. Badurek) oraz "Taniec wampirów" w reżyserii Romana Polańskiego i choreografii. D. Callahana (swing wokalno-taneczny), a także w "Akademii Pana Kleksa" (reż. Wojciech Kępczyński, chor. Jacek Badurek, Iwona Runowska, 2007). Jako tancerz wystąpił w operze "Medeamaterial" Pascala Dusapina w reżyserii Barbary Wysockiej i choreografii Tomasza Wygody (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, 2012). Współtworzył choreografię do serialu telewizyjnego "Tancerze".
W ostatnim czasie działa aktywnie w teatrze Pożar w burdelu w Warszawie, gdzie występuje i tworzy choreografie do spektakli. Do tej pory we współpracy z teatrem powstały: "Don Juan w Warszawie", "Herosi transformacji 2. Wielki Transformator", "Upiór w Pałacu", "Gorączka powstańczej nocy. Ostateczne starcie" oraz "Burdelszopka 2015. Rzeź niewiniątek".
"Fuera de Campo" w wykonaniu Teatru Tańca Zawirowania
W Teatrze Tańca Zawirowania współtworzy choreografię do spektakli: "Innocent When You Dream", "Po godzinach", "Chopin Ambiente", "Happy" w reżyserii i choreografii Nigela Charnocka. Wystąpił również w choreografii przygotowanej dla zespołu przez Daniela Abreu "Fuera de campo" (2010) oraz "Out in the Line Up" Nadara Rosano (2014). Ponadto Współpracował z choreografami: Joe Alterem, Emilem Wesołowskim, Ryanem Francois i in. Bierze udział w licznych festiwalach tańca współczesnego w kraju i za granicą, występował m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Japonii, Chinach, Hiszpanii, Czechach i Rosji. Prowadzi zajęcia z tańca współczesnego i tańca jazzowego w Autorskiej Szkole Musicalowej Macieja Pawłowskiego i w Warsztatowej Akademii Musicalowej w Warszawie. Uczestnik warsztatów i projektów z dziedziny teatru i tańca współczesnego.
Źródło: materiały nadesłane, materiały własne, oprac. AL, styczeń 2014r.; aktualizacja: 2016 (ND).