Śpiewak (baryton). Przez austriacki magazyn "Festspiele" uznany za jednego z 20 najlepszych śpiewaków operowych na świecie. W lutym 2016 zadebiutował na deskach Nowojorskiej Metropolitan Opera w roli Sharplessa w "Madame Butterfly" Pucciniego.
Śpiewak (baryton), urodzony 25 kwietnia 1976 w Warszawie.
Urodził się 25 kwietnia 1976 roku w Warszawie. Naukę śpiewu rozpoczął w 1995 w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Jerzego Knetiga, w klasie którego studiował następnie w Akademii Muzycznej w Warszawie. Po ukończeniu studiów swoje umiejętności wokalne doskonalił u Kałudi Kałudowa. W 1999 roku uzyskał stypendium niemieckiej Fundacji Hansa i Eugenii Jutting.
Jest laureatem wielu konkursów wokalnych w kraju, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Szkół Średnich w Łodzi (II nagroda, 1996), Konkursu Wokalnego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (wyróżnienie, 1999), Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (III miejsce, 2000), Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (II nagroda, 2000), Międzynarodowego Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (III nagroda, 2001). Odniósł również sukcesy na zagranicznych konkursach - Internationale Hans Gabor Belvedere Gesangswettbewerb w Wiedniu, Międzynarodowym Konkursie Śpiewaków Operowych im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie oraz Competizione dell'Opera w Treviso we Włoszech.
Artur Ruciński w Teatro Regiio Parma, fot. dzięki uprzejmości artysty
W 2001 artysta rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie głównie kreuje role w dziełach scenicznych Wolfganga Amadeusa Mozarta ("Czarodziejski flet", "Wesele Figara", "Così fan tutte"). Z zespołem WOK odbył wiele zagranicznych tournées, m.in. do Francji, Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, Holandii, Japonii i Libanu. W 2002 zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie tytułową rolą w "Eugeniuszu Onieginie" Piotra Czajkowskiego. Później został zaproszony przez warszawski Teatr do kolejnych produkcji – występował w "Turandot" i "Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego, "Carmen" Georgesa Bizeta, "Damie Pikowej" Czajkowskiego, "Czarodziejskim flecie" Mozarta, "Halce" Stanisława Moniuszki, "Iwonie, Księżniczce Burgunda" Zygmunta Krauzego, "Cyruliku sewilskim" Gioacchino Rossiniego, "Opowieściach Hoffmanna" Jacquesa Offenbacha, "Fauście" Charlesa Gounoda (również podczas gościnnego występu Opery Narodowej w Operze Lwowskiej). Także 2002 rozpoczął współpracę z Mazowieckim Teatrem Muzycznym "Operetka". Podczas galowego wieczoru inaugurującego pierwszy sezon działalności artystycznej Teatru, który odbył się w Sali Kongresowej w Warszawie, zaśpiewał partię Dra Falkego w "Zemście Nietoperza" Johanna Straussa. W 2003 w Operze Łódzkiej wykonał partię Riccarda w koncertowej wersji opery "Purytanie" Vincenzo Belliniego. Od 2005 współpracuje jednocześnie z Operą Krakowską – śpiewał tu w "Cyganerii" Pucciniego, "Così fan tutte", "Zemście Nietoperza", "Damie Pikowej", "Łucji z Lammermoor" Gaetano Donizettiego, "Diabłach z Loudun" Krzysztofa Pendereckiego. Artysta występował także na zagranicznych scenach operowych – w Bunka Kaikan w Tokio ("Turandot" Pucciniego), Varna Opera (Marcello w "La bohème "Pucciniego), Operze Lwowskiej (Silvio w "Pajacach" Ruggiero Leoncavallo), Teatro Liceu w Barcelonie (tytułowa rola w "Królu Rogerze" Karola Szymanowskiego), Staatsoper w Berlinie (partia tytułowa w "Eugeniuszu Onieginie"), Teatro Real w Madrycie (Tadeusz w "The Passenger" Mieczysława Weinberga) oraz na Festiwalu Afrodyty w Paphos na Cyprze ("Rigoletto" Giuseppe Verdiego, "Turandot"). Pracował z najwybitniejszymi polskimi reżyserami, takimi jak Maria Fołtyn, Mariusz Treliński, Marek Weiss-Grzesiński, oraz dyrygentami – Kazimierzem Kordem, Jerzym Maksymiukiem, Jackiem Kaspszykiem, Danielem Barenboimem, Valery Giergievem, Neville Marinerem, Frühbeckiem de Burgos, Miguelem Ángelem Gómezem Martínezem, Gerdem Albrechtem, Antonim Witem, Tadeuszem Kozłowskim, Gabrielem Chmurą, José Maria Florêncio, Łukaszem Borowiczem.
Artur Ruciński z Kristine Opolais(Tatiana) w przedstawieniu "Onegin", Bayerische Staatsoper Munich, 2014, fot. dzięki uprzejmości artysty
Artur Ruciński dysponuje też bogatym repertuarem oratoryjno-kantatowym, który obejmuje dzieła m.in. Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Gustava Mahlera, Gabriela Fauré, Benjamina Brittena, Johannesa Brahmsa oraz wielu kompozytorów współczesnych. Koncertował w większości sal filharmonicznych w kraju, wielokrotnie brał udział w festiwalach "Viva il canto" w Cieszynie, Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Górskiej, "Warszawskiej Jesieni", Festiwalu Beethovenowskim w Warszawie. Dla Telewizji Bułgarskiej nagrał sceniczną wersję "Carmina Burana" Carla Orffa. Ma na swoim koncie także udział w światowym prawykonaniu opery Osvaldasa Balakauskasa "La lontaine" (Daleka), które miało miejsce podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" (utwór został zarejestrowany przez Program 2 Telewizji Polskiej), prawykonaniu "De la vie" Piotra Mossa oraz "Mszy Górniczej" i "Oratorium Górniczego" Andrzeja Marko (wydane na płycie CD przez firmę fonograficzną DUX). Wziął udział w nagraniu płyty "Pieśni Eucharystyczne w hołdzie Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II" z Zespołem Reprezentacyjnym Wojska Polskiego (Wydawnictwo Muzyczne Caritas Wojskowej) oraz albumu "Małgorzata Walewska i Przyjaciele - The Best Polish Singers" (DUX). W 2009 roku Polskie Radio wydało płytę "Artur Ruciński. Pieśni i Arie", która otrzymała nominację do nagród polskiego przemysłu fonograficznego "Fryderyk 2010" w kategorii "Album Roku Recital Wokalny".
W sezonie 2011/2012 ponownie wystąpił w berlińskiej Staatsoper w roli Hrabiego Almavivy w "Weselu Figara" pod batutą Daniela Barenboima. Sezon ten obejmował również występy w Los Angeles Opera w roli Marcella w "Cyganerii" Giacomo Pucciniego. Sukces w tej roli zaowocował zaproszeniem do Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a występ w roli Francesco w operze "I Masnadieri" Giuseppe Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu wytycza nowy kierunek w jego karierze jako barytona verdiowskiego. W sezonie 2012/2013 wystąpił w Bilbao w "Traviacie", w Staatsoper w Hamburgu jako Ford w "Falstaffie", w Teatro La Fenice w Wenecji w "I Masnadieri", w Opera Bastille w Paryżu w "Falstaffie", w Theater an der Wien oraz na deskach Arena di Verona wcielając się w postać Hrabiego Luny w "Il Trovatore".
Wiosną 2014 wystąpił po raz pierwszy w londyńskiej Royal Opera House – Covent Garden jako Giorgio Germont ("Traviata"). W listopadzie zaś zadebiutował w Teatro alla Scala w Mediolanie ("Simon Boccanegra" z Placido Domingo w roli tytułowej), następnie zaśpiewał w Teatro La Fenice w Wenecji ("Il trovatore"). Rok 2015 rozpoczął pierwszymi w swojej karierze występami w berlińskiej Deutsche Oper ("Traviata"), niedługo potem powrócił na deski Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie jako Oniegin, wystąpił także w Walencji ("Don Pasquale") oraz w Staatsoper w Hamburgu i Operze w Zurychu ("Lucia di Lammermoor"). Zwieńczeniem sezonu artystycznego 2014/15 była sierpniowa seria spektakli "Il Trovatore" na Festiwalu w Salzburgu.
We wrześniu 2015 roku na scenie paryskiej Opera Bastille zaśpiewał "Don Giovanniego". Pod koniec tego roku dokonał prawykonania jednego z ostatnich dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego "Sanctus Adalbertus", a także, wraz zespołami Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka nagrał "Stabat mater" Karola Szymanowskiego dla wytwórni Warner Classics. Przed lutowym debiutem w nowojorskiej Metropolitan Opera podziwiany był jako Eugeniusz Oniegin w Royal Opera House w Londynie (styczeń 2016), do której powrócił wkrótce na serię przedstawień "Łucji z Lammermoor".
W 2008 artysta został laureatem nagrody "Paszport Polityki".
Strona internetowa artysty: www.arturrucinski.com
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, październik 2007, aktualizacja: grudzień 2016.