Urodziła się 25 kwietnia 1973 roku w Szczecinie. Po uzyskaniu w 1992 roku dyplomu z fortepianu w szczecińskim Państwowym Liceum Muzycznym, studiowała muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uzyskując stopień magistra w 1999 roku i doktora w roku 2010. W 1994 i 1996 roku dzięki stypendium uczestniczyła w wokalnych warsztatach mistrzowskich, prowadzonych przez m.in. Evelyn Tubb i Emmę Kirkby w ramach Dartington International Summer School. Uczyła się także prywatnie śpiewu u Ansy Boothroyd w Londynie w latach 1996-97, wzięła również udział w dwóch prywatnych kursach muzyki średniowiecznej u Barbary Thornton i Benjamina Bagby'ego (Sequentia) w Kolonii. W latach 1997-2001 odbyła studia podyplomowe na Wydziale Średniowiecza i Renesansu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii w klasie śpiewu Richarda Levitta, Dominique Vellarda i Evelyn Tubb, a także uczyła się gry na harfie średniowiecznej u Heidrun Rosenzweig w Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii. Ponadto w latach 2001-2006 studiowała śpiew u Stefana Haselhoffa w Bazylei. W 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem studia mistrzowskie w zakresie zespołów wokalnych pod kierunkiem Anthony Rooley'a i Evelyn Tubb w Schola Cantorum Basiliensis. W latach 2001-04 studiowała muzykologię i skandynawistykę oraz pracowała jako asystentka w Archiwum Mikrofilmów w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie w Bazylei, ściśle współpracując m.in. z takimi badaczami jak Wulf Arlt.
Peregrina, Melodie na Psałterz Polski i działalność fonograficzna
W 1997 roku założyła w Bazylei międzynarodowy zespół wokalny Peregrina, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki średniowiecza. Ensemble Peregrina występuje na prestiżowych festiwalach w Szwajcarii i za granicą. Ensemble związany jest ścisłą współpracą ze Schola Cantorum Basiliensis, która zaowocowała wielokrotnie nagradzaną debiutancką płytą zespołu "Mel et lac" z XII-wieczną polifonią akwitańską (Raumklang 2005) oraz wysoko cenioną przez fachowe kręgi płytą "Crux" (Glossa 2011). Płyta "Filia praeclara" (Divox 2008), będąca pierwszą w historii rejestracją fonograficzną muzyki klarysek polskich XIII i XIV wieku, również została wyróżniona wieloma nagrodami, m.in. prestiżową Echo-Klassik 2009 za najlepsze nagranie a cappella 2009 roku.
Troska i dbałość Agnieszki Budzińskiej-Bennett o propagowanie repertuaru polskiego na świecie przejawiła się w produkcji "Sacer Nidus" z muzyką z początków państwa polskiego (Raumklang 2011) z premierowymi koncertami w Nowym Jorku oraz brukselskim Bozarze. Kolejne płyty ensemble Peregrina to opowiadająca o życiu średniowiecznych mniszek "Veiled Desires" (Raumklang 2012, nominacje do International Classical Music Awards ICMA 2013 oraz Fryderyka 2013), nagrodzona luksemburskim "Supersonic Pizzicato Cantrix" z muzyką szpitalniczek hiszpańskich (Raumklang 2013) oraz album "Miracula" z muzyką poświęconą postaci św. Mikołaja (Tacet 2014), zaliczony do najlepszych nagrań roku przez magazyn "High Fidelity". W roku 2017 ukazały się dwa kolejne albumy ensemble Peregrina: płyta "Codex 457" zawierająca najstarsze zabytki muzyczne Tyrolu (Musik Museum 2017) oraz pierwsza część cyklu "Mare Balticum vol. 1" (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, nagrodzona 5 Diapason oraz zdobywczyni International Classical Music Award ICMA 2019. Dwie kolejne częci "Mare Balticum vol. 2" z muzyką średniowiecznej Szwecji i Finlandii (Tacet 2019) oraz "Mare Balticum vol. 3" z wszystkimi dziełami Wizlava z Rugii (Tacet 2020) otrzymały nominacje do International Classical Music Award ICMA 2020 i 2021. Mare Balticum vol. 3 otrzymało również nominację do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii "najlepszy polski album za granicą". W roku 2021 ukazała się czwarta odsłona cyklu "Mare Balticum vol. 4" z muzyką średniowiecznego Pomorza (Tacet).
Jako wokalistka, harfistka i muzykolog, Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, La Cetra, Ensemble Orlando Fribourg), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Publiczności polskiej znana jest z występów, również z recitalami solowymi, na najważniejszych festiwalach polskich (m. in. czterokrotnie na Misteria Paschalia w Krakowie, dwukrotnie na Actus Humanus w Gdańsku, Kromer Festiwal w Bieczu oraz festiwalach "Pieśń naszych korzeni" w Jarosławiu i "Muzyka w raju w Paradyżu", ponadto na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie lub na Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej).
Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas 35 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura, Prime Chinese Television, BR Fernsehen, ARD). Do swoich szczególnych osiągnięć zalicza nowatorskie programy z muzyką Trecenta ("Sotto l’imperio del possente prince", Panclassics 2010 oraz "Con voce quasi humana", Raumklang 2017 z ensemble Perlaro) oraz z muzyką XIV- i XV-wieku z ensemble Dragma ("Königreich des Himmels – Heinrich Laufenberg und die Musik seiner Zeit", Ramée 2014 i "Song of Beasts – Italian and French 14th-Century Bestiary Songs", Ramée 2020).
Nie stroni ona również od innych epok, nagrywając muzykę rosyjskiego baroku ("Musique Russe Baroque", Arion/P. Verany 2002), pieśni Felixa Mendelssohna ("F. Mendelssohn – Orgelsonaten und geistliche Lieder", Sonare Resonare 2010) czy XVIII-wieczną francuską opéra-comique ("Egidio Duni – Les deux chasseurs et la laitière", Brilliant Classics 2016).
Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy "Mikołaj Gomółka – Melodie na Psałterz polski. Opera Omnia" (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), dyrygując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 ("Psalmy pielgrzymów" oraz "Psalmy poranne i wieczorne") oraz Fryderyk 2020 ("Psalmy dziękczynne i pokutne" oraz "Psalmy królewskie") w kategorii "Najlepszy album muzyki dawnej". W roku 2021 i 2022 ukazały się trzy kolejne podwójne albumy (vols 5-10), wieńczące ten monumentalny projekt. Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (album "Venceslaus Schamotulinus – Sub Ursae", Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019) z sensacyjną rekonstrukcją jego "Lamentationes". W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala portret artystki w programie "Scena klasyczna", w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja "Domówka z Dwójką" z jej udziałem.
Opera i muzyka współczesna
Artystka zadebiutowała na scenie w "L'incoronazione di Poppea" Claudia Monteverdiego pod dyrekcją Konrada Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004. Interesuje ją również opera i muzyka współczesna – w tej dziedzinie do jej osiągnieć należą: prapremiera opery "Mord im St. Johann" Andreasa Pflügera (Bazylea 2009), nagranie mszy "Miserere mihi" Daniela Glausa na dwa soprany (Abendmusik im Berner Münster, M&S Edition 2013) oraz prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę "Columba nitens" Geralda Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018).
Działalność pedagogiczna i naukowa
W latach 2002-2003 Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2013 (projekt "The Reconstruction of Performing Conventions in Aquitanian Repertories of the 11th-13th Centuries"). W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin USA, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, University of Oslo, Bangor University, University of Dublin, Université de Poitier, Bristol University, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech.
Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak "Early Music", "Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis" czy "Scripta" w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki "Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst" (PTPN, Poznań 2012).
Nagrody i odznaczenia
Nominowana do nagrody "Amdassador of the Year 2022" międzynarodowej organizacji REMA oraz do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za "promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej". Dwukrotnie nominowana do prestiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za "za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym" (Adam Suprynowicz, Polskie Radio) i "za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem" (Daniel Cichy, Radio Kraków). Nazwana "jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju" (Witold Paprocki, "Ruch Muzyczny"). W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej" oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.
Strona internetowa artystki: www.peregrina.ch.
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, styczeń 2012, aktualizacja: czerwiec 2016, AG; marzec 2023 FL.