Urodził się 26 listopada 1971 roku w Częstochowie. Studia w zakresie kompozycji odbył w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Marka Stachowskiego, uzystkując dyplom z wyróżnieniem w 1995 roku. Studiował również pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego (instrumentacja) oraz Marka Chołoniewskiego (muzyka komputerowa). W 1998 uzyskał stopień doktora, a w 2010 roku – stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Od 1999 roku pracuje jako adiunkt w Katedrze Kompozycji macierzystej uczelni. W 1994 roku otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, a w 2006 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich, m. in. podczas Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursów Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997). Pracował pod kierunkiem takich kompozytorów jak Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.
Był dwukrotnym zdobywcą I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej: w 1988 za "Miniaturę" na klarnet solo, a w 1990 roku za "Trzy preludia" na klarnet i fortepian. W 1994 roku jego kompozycja "Cztery liryki miłosne" zwyciężyła w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 1996 roku utwór "Piece for Orchestra" przyniósł mu wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia. Marcel Chyrzyński otrzymał również dwukrotnie III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "Musica Sacra" w Warszawie: w 1996 roku za "Psalm 88" na chór mieszany a cappella, a w 1997 za "...similes esse bestiis" na chór mieszany a cappella . Jego kompozycja "Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria" zdobyła w 1997 roku I nagrodę w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.
Marcel Chyrzyński jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 był członkiem Zarządu Głównego ZKP. Od 2014 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Armenii, Estonii, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, RPA oraz na Słowacji, Białorusi, Łotwie i Ukrainie podczas wielu koncertów i festiwali, m.in. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11), MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Witebskiego Festiwalu Muzycznego (2001), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Kontrasty" we Lwowie (2002), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "The New Music Scene of Prishtina" w Kosowie (2003), Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwalu New Music New Faces w Krakowie (2006), Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2007) oraz ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), Poznańskiej Wiosny (2013), Fourth International Contemporary Harpsichord Festival w Padwie we Włoszech (2013), Festival de Clarinete w Mexico City (2013), Festiwalu Muzyki Współczesnej "Golfstream 6" w Kijowie (2014), Festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie" (2014), Kiev Music Fest (2014), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014) oraz Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014).
Jego utwory "Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria" oraz "Quasi Kwazi I" na klarnet solo i "Quasi Kwazi II" na klarnet solo zostały wykonane na koncercie "Dimensions of Time and Silence" prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney w 1998 roku, natomiast kompozycja "Extended Perception of Echo for Strings" (1992) reprezentowała polską muzykę współczesną na Międzynarodowych Targach "Midem Classique 2000" w Cannes.
Kompozycje Marcela Chyrzyńskiego wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Edition Ferrimontana – Frankfurt oraz na płytach kompaktowych (DUX, PWM-DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki). Były prezentowane w Telewizji Polskiej, a także na antenie radiofonii w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Australii.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli tetralnych, takich jak m.in. "Słowa Boże" Ramona del Valle-Inclana, "Pan Paweł" Tankreda Dorsta, "Zabawa" Sławomira Mrożka, "Miłość Fedry" Sary Kane, "Legoland" Dirka Dobbrow, "Tatuaż" Dei Loher, "Wścieklizna Show" i "Pokolenie porno" Pawła Jurka oraz "Testosteron" Andrzeja Saramonowicza. Uprawia także działalność koncertową grając na klarnecie, saksofonie, syntezatorze oraz elektronicznym instrumencie dętym EWI i generatorach szumów w zespole (MCH)2, który założył wraz z Markiem Chołoniewskim. W ich programie znajdują się własne kompozycje elektroakustyczne oraz interaktywne.
Wybrane kompozycje
- "Miniatura" na klarnet solo (1988)
- "Trzy Preludia" na klarnet i fortepian (1990)
- "For you" na wibrafon solo (1991)
- "Haiku" na głos, klarnet, przetworzenia i komputer (1991)
- "Pamiętam..." na sopran i kwartet smyczkowy (1992)
- "Extended Perception of Echo for Strings" (1992)
- "La Musique d'adieu pour Orchestre à cordes" (1993)
- "Trzy dialogi" na obój i fagot (1993-94)
- "Cztery liryki miłosne" na baryton i fortepian (1994)
- "Quasi Kwazi" na klarnet solo (1994)
- "Piece for String Orchestra" (1994-95)
- "Piece for Orchestra" (1994-95)
- "Überraschung Cfaj" na klarnet, przetworzenia, dwa syntezatory i komputer (1995-96)
- "in c" na klarnet, altówkę (lub wiolonczelę) i fortepian (1996)
- "Psalm 88" na chór mieszany a cappella (1996)
- "Per diem clamavi in nocte coram te" na chór mieszany a cappella (1996-97)
- "Quasi Kwazi II" na klarnet solo (1997)
- "Ferragosto" per tromba, pianoforte e batteria (1997)
- "...similes esse bestiis" na chór mieszany a cappella (1997)
- "Quasi Kwazi III" na klarnet solo (1998)
- "Tribute to miles" na trąbkę i jednego perkusistę (1999)
- "Concerto 2000" na klarnet i orkiestrę symfoniczną (1999-2000)
- "Chamber Concerto 2000" na klarnet i orkiestrę smyczkową (1999-2000)
- "forMS..." na wiolonczelę solo (2001)
- "EXCH-33" na EWI (elektroniczny instrument dęty) i taśmę (2002)
- "Reflection No. 1" na kwartet smyczkowy (2003)
- "Reflection No. 2" na klawesyn solo (2005)
- "Strade di Venezia" na flet, klarnet i fagot (2005-2006)
- "Mahamudra" na dźwięki elektroniczne (2006)
- "Beelden" na amplifikowany flet prosty, klawesyn i taśmę (2006)
- "Dry Pieces" na kwintet dęty (2007-2008)
- "Meditation No. 1" na saksofon i orkiestrę symfoniczną (2010-2011)
- "Fuyu no sakura" na mezzosopran i wiolonczelę (2011)
- "Ukiyo-e" na orkiestrę smyczkową (2012)
- "Reflection No. 3" na dwa fortepiany (2013)
- "Farewell" na wiolonczelę i fortepian (2013)
- "Psalmus XXIII (Dominus regit me)" na chór mieszany a cappella (2013)
- "Dance of Death" na klarnet i fortepian (2013)
- "Malchera. Koncert na harfę i orkiestrę symfoniczną" (2014)
- "Betelgeuse" na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2014)
Strona internetowa kompozytora: www.chyrzynski.com.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2002; aktualizacja: czerwiec 2016, AG.