Śpiewaczka (sopran), urodzona 1 lutego 1965 w Gdynii.
W 1989 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w gdańskiej
Akademii Muzycznej w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki we Wrocławiu (podczas
Międzynarodowego Festiwalu "Wratislavia Cantans" - 1985, 1986, 1987), Karpaczu (1984, 1985) i Weimarze (1986, 1987). W 2002 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - wokalistyka.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów: w 1986 otrzymała II nagrodę na Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvořáka w Karlowych Varach, w 1988 zajęła VI miejsce na Konkursie Wokalnym im. Johanna Sebastiana Bacha w Lipsku, w 1988 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, w 1992 została finalistką Konkursu Wokalnego Radia ARD w Monachium, a w 1997 - finalistką Operowego Konkursu Wokalnego im. Ferruccio Tagliaviniego w Deutschlandsbergu.
Będąc studentką II roku zadebiutowała w
Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku partią Lieschen w Kantacie o Kawie Johanna Sebastiana Bacha i od tego czasu muzyka tego kompozytora stała się jej szczególnie bliska. Występowała w kraju oraz za granicą (m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Czechach, Słowacji, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych) z wieloma znanymi i cenionymi dyrygentami, takimi jak
Kazimierz Kord,
Antoni Wit,
Jerzy Semkow,
Krzysztof Penderecki,
Gabriel Chmura,
Jacek Kaspszyk,
Tadeusz Wojciechowski, Helmuth Rilling, Rolf Beck, Gilbert Levin, Uroz Lajovic, Peter Marchbank, oraz orkiestrami:
Filharmonii Narodowej,
Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonii Berlińskiej, Filharmonii Monachijskiej, NDR w Hamburgu, Orkiestrą Radiową w Bratysławie, Filharmonii w Belgradzie, Chicago Symphony Orchestra, w takich salach, jak Bach Collegium - Stuttgart, Hunter College w Nowym Jorku, Estonia Concert Hall w Tallinie, Musikverein we Wiedniu, Teatro Real w Madrycie. Uczestniczyła w wielu znaczących festiwalach:
"Wratislavii Cantans",
"Warszawskiej Jesieni", Festiwalu Wielkanocnym w Krakowie,
Festiwalu Ludviga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Pablo Casalsa w Puerto Rico, Modern Wien, Bejing Music Fetival w Pekinie, Festiwalu Schleswig-Holstein, Rheingau Musikfest.
Na repertuar Bożeny Harasimowicz składa się przede wszystkim ponad 100 dzieł oratoryjno-kantatowych, m.in. Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Josepha Haydna, Gioacchina Rossiniego, Antonína Dvořáka, jak również opery, dzieła symfoniczne, pieśni z towarzyszeniem fortepianu i orkiestry. Od 1997 do 2005 współpracowała z
Krzysztofem Pendereckim wykonując jego utwory na całym świecie. Były to m.in.
Siedem Bram Jerozolimy (europejska premiera w
Filharmonii Narodowej pod dyrekcją
Kazimierza Korda), Te Deum, Credo, Czarna maska, Raj utracony. W 2005 podczas wizyty Papieża Benedykta XVI w Kolonii, w ramach światowych Dni Młodzieży, artystka wykonała Missę Solemnis Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Royal London Symphony and Choir pod batutą Gilberta Levina. Koncert ten został wydany na płycie DVD (Arthaus Musik). Kolejnym ważnym wydarzeniem był udział artystki w uroczystym koncercie podczas Narodowej Konferencji Biskupów z okazji 40. rocznicy Nostra Aetate w Bazylice National Shrine w Waszyngtonie (IX Symfonia i Oda do radości Beethovena z St. Lukas Orchestra z Nowego Jorku).
Dokonała nagrań na płyty CD kompozycji m.in.
Bartłomieja Pękiela,
Józefa Elsnera, Marcina Józefa Żebrowskiego,
Pendereckiego (m.in. Credo i
Siedem Bram Jerozolimy - płyta została nagrodzona Fryderykiem 2001 w kategorii "Muzyka Współczesna"), Mozarta, Carla Orffa, Rossiniego, Beethovena,
Karola Szymanowskiego, Antoniego Vivaldiego,
Henryka Mikołaja Góreckiego (
III Symfonia "Pieśni żałosnych"), jak również na DVD:
Stabat Mater Szymanowskiego i Carmina Burana Orffa z towarzyszeniem Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego w Warszawie pod dyrekcją
Jacka Kaspszyka. Dla Polskiego Radia zarejestrowała pieśni, m.in.
Fryderyka Chopina - z pianistką
Ewą Pobłocką,
Stanisława Moniuszki,
Stanisława Niewiadomskiego i Richarda Straussa.
Bożena Harasimowicz współpracuje z
Teatrem Wielkim w Warszawie i
Operą Bałtycką w Gdańsku. Najważniejsze jej kreacje to: Głos z nieba w Don Carlosie Giuseppe Verdiego w reż.
Krzysztofa Warlikowskiego (2000), Donna Elvira w Don Giovannim Mozarta w reż.
Mariusza Trelińskiego (2002-2008) i w reż. Marka Weiss-Grzesińskiego (2008-2009), Magda w La Rondine Giacomo Pucciniego w reż. Marty Domingo, I Dama w Czarodziejskim flecie Mozarta w reż. Achima Freyera (2006).
Od 1989 prowadzi równocześnie klasę śpiewu w
Akademii Muzycznej w Gdańsku (od 2005 na stanowisku profesora). Wykłada też podczas kursów mistrzowskich dla studentów wokalistyki i warsztatów wokalnych. Była członkiem jury XIII Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2009).
Prowadzi własną agencję artystyczną - Impressio Art Management. Jest także dyrektorem Ogólnopolskiego Kursu i Konkursu Wokalnego - Letnia Akademia Śpiewu.
Strona internetowa artystki:
www.bozenaharasimowicz.plAutor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2004, aktualizacja: grudzień 2009.